Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMACJE Z TYTUŁU SZKÓD W TRANSPORCIE - ZAŁATWIANIE I DOCHODZENIE

Rozpoczęcie:Czwartek, 19 wrzesnia 2024 r.
Miejsce:Szkolenie ON-LINE: Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie on-line ZOOM.
Województwo:cała Polska
Dlaczego ten temat zasługuje na szczególną uwagę:
Realizacja każdego przewozu może doprowadzić do powstania roszczeń wobec przewoźnika. Kwestia reklamacji jest jedną z trudniejszych podczas współpracy z przewoźnikiem. Problem ten rozważa zarówno wysyłający, jak i przewoźnik.
Kierowca podpisując dokument CMR stwierdza, że otrzymał towar we właściwym stanie i we właściwej ilości. W praktyce może być różnie. Czasami towar uszkodzi przewoźnik, ale wynika to z niewłaściwego jego załadowania lub niewystarczającego opakowania, nie zapewniającego odpowiedniej ochrony, szczególnie przed przemieszczaniem.
Problemy reklamacji w transporcie nie są zazwyczaj właściwie uregulowane w umowach, albo popadają w sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi postanowieniami konwencji przewozowych. Strony zawsze powinny sięgać do tzw. odpowiedzialności z mocy prawa i dokonać weryfikacji warunków ogólnych, na które powołują się niejednokrotnie spedytorzy i przewoźnicy.
Odpowiedzialność przewoźnika może być w poważnym stopniu ograniczona, pomimo braku jakiegokolwiek zapisu na ten temat w umowie. Powiedzmy, że wysyłający przekazuje do przewozu towar o wartości 100 tys. euro, zostaje on uszkodzony w tak poważnym stopniu, że nie nadaje się do użytku, a od przewoźnika otrzyma 3 tys. euro tytułem odszkodowania… Jaki błąd popełnił wysyłający?
Problemy pojawiają się tu na każdym kroku, przepisy ulegają zmianie, odpowiedzialność jest bardzo dotkliwa, stąd temat wydaje się szczególnie istotny. Już z powyższego przykładu można wywnioskować, że oszczędności z tej wiedzy są duże.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. UWARUNKOWANIA PRAWNO-ZWYCZAJOWE REKLAMACJI TRANSPORTOWYCH.
- Najnowsze zmiany Prawa przewozowego, Konwencji przewozowych i zwyczajów.
- Zmiana zasad dochodzenia i załatwiania roszczeń w wyniku przyjęcia Protokołu genewskiego.
- Zmiana Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa regulującego proces reklamacyjny.
- Zmiana formy zgłaszania reklamacji transportowych.
- Zabezpieczanie skuteczności reklamacji w umowach transportowych i spedycyjnych.
- Rola zlecenia przewozowego i protokołu przy reklamacjach.
- Klauzule reklamacyjne w ogólnych warunkach transportowych.
- Zasady pierwszeństwa postanowień prawa przy przewozach krajowych i międzynarodowych.

2. PROCEDURY REKLAMACYJNE WOBEC PRZEWOŹNIKÓW I SPEDYTORÓW.
- Specyfika i rodzaje reklamacji transportowych.
- Reklamacje w transporcie dotyczące uszkodzenia lub utraty towaru a limity odpowiedzialności.
- Reklamacje z tytułu niedotrzymania terminu dostawy a odpowiedzialność za powstałą szkodę.
- Procedury reklamacyjne w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa.
- Reklamacje wobec spedytorów według OPWS.
- Problem winy spedytora w wyborze podwykonawcy (w tym przewoźnika).

3. PROBLEM ZAŁADUNKU, OPAKOWANIA I MOCOWANIA ŁADUNKU.
- Niewłaściwy załadunek towaru jako zwolnienie od odpowiedzialności przewoźnika.
- Niewłaściwe opakowanie i mocowanie jako przyczyna szkody.
- Siła wyższa jako zwolnienie od odpowiedzialności i jej interpretacja wg. ICC.
- Interpretacja specyficznych właściwości towaru w reklamacjach.
- Strona dochodząca roszczeń wobec przewoźnika według zwyczajów Incoterms.

4. REKLAMACJE W TRANSPORCIE DROGOWYM.
- Dochodzenie reklamacji drogowych według Prawa przewozowego.
- Reklamacje w transporcie drogowym według Konwencji CMR.
- Limity odpowiedzialności przewoźnika i spedytora oraz ich wykorzystanie w reklamacjach.
- Tryb zabezpieczenia roszczenia w liście przewozowym (krajowym i CMR).
- Tryb postępowania przy zgłaszaniu reklamacji z tytułu ubytku, uszkodzenia i utraty towaru.
- Tryb postępowania przy zgłaszaniu reklamacji z tytułu niedotrzymania terminu dostawy.
- Załatwianie reklamacji przez przewoźnika drogowego (wymagane dokumenty, terminy).

5. REKLAMACJE W TRANSPORCIE KOLEJOWYM, MORSKIM I LOTNICZYM.
- Dochodzenie reklamacji kolejowych według Prawa przewozowego.
- Reklamacje kolejowe według Konwencji COTIF/CIM oraz SMGS.
- Reklamacje morskie według Konwencji RHV.
- Planowane procedury morskie w Regułach Rotterdamskich.
- Reklamacje w transporcie lotniczym.
- Reklamacje wobec spedytora w świetle postanowień OPWS i Prawa cywilnego.

6. REKLAMACJE A UBEZPIECZENIA OCP, OCS, CARGO.
- Odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu OCP i OCS (odp. cywilna) przy reklamacjach.
- Odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczeń CARGO.
- Klauzule ubezpieczeniowe CARGO – A, B, C i ich wykorzystanie przy szkodzie.
- Analiza polisy OCP w transporcie drogowym (przedmiot, wyłączenia, zakres terytorialny).
- Ubezpieczenia w zwyczajach Incoterms (baza dostawy).


Analiza przypadków (case study):
- Analiza procesu reklamacyjnego w transporcie na przykładach.
- Przygotowanie argumentów prawnych, uzasadniających zgłoszenie reklamacji i zwolnienie od odpowiedzialności na przykładach.
- Analiza zdjęć z samochodów, wagonów, portów, a także protokołów i dokumentacji reklamacyjnej.

Program nie stanowi harmonogramu i tematy są omawiane w różnej, aczkolwiek logicznej kolejności oraz rozwijane zgodnie z zainteresowaniem uczestników. Przy jednorodnej grupie (zainteresowanej np. tylko transportem drogowym) istnieje możliwość skupienia się na zagadnieniach przydatnych grupie. W trakcie szkolenia odpowiedzi na pytania uczestników dokonywane są na bieżąco.

- Uczestnicy otrzymują komplet materiałów do wykorzystania w praktyce.
- DODATKOWO - Konsultacje po szkoleniu przez Internet (30 dni od daty szkolenia).
- Zachęcamy uczestników do przesyłania pytań związanych z tematyką szkolenia (do minimum 10 dni przed jego terminem).

Wszystkie nasze szkolenia mogą zostać zrealizowane w formie zamkniętej (in company) u Państwa, również on-line. Szkolenia takie oferujemy grupom już od 4-5 osób. Istnieje możliwość modyfikowania ich programów do Państwa potrzeb i łączenia różnych tematów tego samego trenera. W przypadku zainteresowania taką formułą, uprzejmie proszę o kontakt, przygotujemy ofertę dla Państwa.

Osoba prowadząca szkolenie: Dr Wojciech Budzyński. Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Zagadnieniami tymi zajmuje się w sposób praktyczny , jak i naukowy. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych.
Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej, m.in.: „Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja i reklamacje.”, „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych.” (wydanie elektroniczne EBOOK 2015), „Umowy w handlu krajowym i zagranicznym. Nowe bazy dostawy, pułapki, zabezpieczenia.” (2015), „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych. Analiza uwarunkowań, ryzyk, pułapek i zabezpieczeń.”, Biblioteka Nowoczesnego Menedżera (2014), „Handel zagraniczny dla menedżerów.”, „Prawo międzynarodowe. Transakcje międzynarodowe.” Podręcznik na Studia MBA, „Międzynarodowe reguły realizacji kontraktu. Incoterms. Combiterms. Amerykańskie Definicje Handlowe RAFTD.”, „Leksykon handlu zagranicznego. Rozliczenia finansowe.” „Poradnik eksportera komponentów.”, „Słownik dokumentów handlu zagranicznego. Opis i wzory dokumentów.”, „Eksport – import według Incoterms.” „Realizacja kontraktu importowego i eksportowego.”, „Realizacja transakcji importowej.”, „Wykładnia terminów handlowych Incoterms.”


Cena promocyjna szkolenia on-line wynosi 890 zł. netto + 23% VAT i obejmuje: wysoki poziom merytoryczny szkolenia, uczestnictwo w szkoleniu w małych grupach, obszerne, praktyczne materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej PDF , zaświadczenie ukończenia szkolenia w postaci elektronicznej PDF. Cena po okresie promocji: 990 + 23% VAT.

SZKOLENIE ON-LINE: Do udziału w szkoleniu online potrzebny jest komputer lub urządzenie mobilne z wbudowaną kamerą i mikrofonem oraz dostępem do Internetu. Minimalne wymagania sprzętowe - laptop/komputer PC, MAC z najnowszą wersją przeglądarek internetowych (Chrome, Edge, Firefox), podstawowa kamera internetowa i mikrofon, dostęp do sieci Internet. Minimalna przepustowość łącza internetowego odbiorcy to 10 Mb/s, zalecana: 25 Mb/s. Instrukcja udziału w szkoleniu on-line zostanie przekazana wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia i pozostałymi informacjami organizacyjnymi. ATL nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości korzystania z części lub całości szkolenia, jeśli niemożność ta spowodowana jest brakami technicznymi, w szczególności z powodu niewłaściwej konfiguracji przeglądarki internetowej/oprogramowania, niedostatecznej wydajności sprzętu oraz przerw i awarii technicznych dostawcy Internetu, leżących po stronie Uczestnika/ Zleceniodawcy/ Zamawiającego. Szkolenie realizowane jest zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2016 r. poz. 1030).
Organizator:ATL "Achievement Through Learning" Sp. z o.o.
Kontakt:ul. A. Locciego 26, 02-928 Warszawa,
tel.: 22 8533523 tel. kom.: 607 573 053
e-mail: atl@atl.edu.pl www: www.atl.edu.pl
Link:Więcej