REKLAMA

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Transport lekki w obliczu zmian zawartych w Pakiecie drogowym
Utworzona: 2017-10-31

W Polsce od pewnego czasu obserwujemy znaczący rozwój sektora transportu lekkiego. Tylko w 2016 r. liczba busów w kraju zwiększyła się o prawie 35% względem minionego roku. Popularność tej formy transportu wynika m.in. z mniej restrykcyjnych przepisów niż w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony i co za tym idzie niższych kosztów takiej działalności.

Coraz częściej busy wykorzystywane są nie tylko do przewozów towarów i osób lokalnie na terenie kraju, ale także w transporcie zagranicznym. Znaczącą przewagą „floty lekkiej” nad transportem ciężkim jest zwolnienie pojazdów do 3,5 tony z opłat za płatne odcinki dróg krajowych i zagranicznych oraz z konieczności posiadania licencji i zezwoleń. Sporą zaletą wydaje się być także fakt, że busów nie dotyczą przepisy o konieczności wyposażenia pojazdu w urządzenia rejestrujące czas pracy kierowców.

Pomimo wielu udogodnień, jakie mają właściciele tzw. transportu lekkiego, w przypadku zagranicznych kontroli drogowych na taryfę ulgową nie można jednak liczyć. To, co dla „busiarzy” w normalnych warunkach jest zaletą, czyli np. brak konieczności korzystania z tachografu, w przypadku kontroli może okazać się mankamentem. Brak tachografu nie zwalnia bowiem właścicieli firm transportowych z konieczności prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców w przypadku wyjazdów za granicę.

Do tej pory kontrole polskich przewoźników miały charakter raczej epizodyczny. Jednak 31 maja br. Komisja Europejska ujawniła długo zapowiadane zmiany dla sektora transportowego, czyli tzw. „Pakiet drogowy”. Z pewnością wpłynie on na częstsze kontrole i bardziej skrupulatne egzekwowanie przepisów związanych z płacą minimalną, zwłaszcza w Niemczech i Francji. A przepisy dotyczące delegowania pracowników dotyczą także właścicieli firm zajmujących się transportem lekkim. Polskie firmy transportowe napotykają tu na problemy związane między innymi z prawidłową interpretacją zawartych w zagranicznych ustawach przepisów.

W odpowiedzi na tę sytuację Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców wprowadziło na początku marca usługę – OCRK BUS, pomagającą rozliczyć płacę minimalną polskich kierowców floty do 3,5 tony, wyjeżdżających za granice. Korzystając z wieloletniego doświadczenia w rozliczaniu czasu pracy kierowców transportu ciężkiego, popartego sukcesami, OCRK stworzyło ofertę idealnie odpowiadającą na potrzeby właścicieli firm z sektora transportu lekkiego.

OCRK nieustannie monitoruje kierunki zmian, jakie mają miejsce w transporcie drogowym. Dzięki temu, udało nam się, jako jednej z pierwszych firm w Polsce, uzupełnić ofertę o usługę rozliczania czasu pracy kierowców busów, jeżdżących na terenie innych krajów– mówi Bartosz Najman, Prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Usługa obejmuje rozliczanie pracy kierowców w Niemczech, Francji, Austrii, Włoszech i Holandii. OCRK BUS zapewnia też dostęp do wymaganego przepisami reprezentanta firmy na terenie Francji i Włoch. Firmy transportowe, korzystające z powyższego rozwiązania mogą korzystać również z pomocy ekspertów przy przygotowaniu niezbędnej dokumentacji, ze wsparcia w zakresie sporządzania wniosków z odwołaniem od decyzji administracyjnych, czy też dostępu do telefonicznych konsultacji.

Dodatkowe informacje na temat usługi OCRK BUS dostępne są na stronie: www.ocrk.pl.

Nowość! Spotkania dla transportu do 3,5 tony

Nasi Eksperci podczas wielu przeprowadzonych szkoleń dla transportu ciężkiego obserwują wzrost liczby pytań dotyczących transportu do 3,5 tony. W związku z tym postanowiliśmy podzielić się z Państwem wiedzą w zakresie transportu lekkiego.

Zapraszamy na bezpłatne spotkania dedykowane właścicielom firm, które wykonują przewozy drogowe rzeczy pojazdami do 3,5 tony.

Podczas spotkań odpowiemy na nurtujące branżę pytania, między innymi:

  1. Czy tylko w Niemczech trzeba prowadzić książkę „Tachobuch”?
  2. Kierowca w delegacji – jakie są korzyści i zagrożenia dla firmy?
  3. Czy kierowcom kat. B należy się płaca minimalna UE?
  4. Co się stanie jeśli do busa podepniesz przyczepę?
  5. Kiedy w busie potrzebny jest tachograf?
  6. Na jakiej umowie korzystniej zatrudnić kierowcę busa?
  7. Czy ewidencja czasu pracy jest obowiązkowa w Polsce?
  8. Jakie zasady obowiązują w kabotażu do 3,5t?
  9. Jakie zmiany zapowiada KE w Pakiecie mobilności dla transportu do 3,5 tony?

Spotkania prowadzą Eksperci OCRK w zakresie ITD i PIP oraz Eksperci Inelo.

Zapraszamy w wybranych terminach:

Gdańsk 22.11 - ZAPISZ SIĘ
Wrocław 7.12 - ZAPISZ SIĘ.

W spotkaniu mogą wziąć udział wyłącznie właściciele i pracownicy firm transportowych.

Przewidywany czas spotkania wynosi ok. 3 godziny. Dla uczestników organizujemy przerwę kawową, podczas której będzie można zasięgnąć porady Eksperta.
Do ulubionych

Fotografie