REKLAMA

Rok 2016 w intralogistyce - czas podsumowań
Utworzona: 2017-01-12

W związku z nieoczekiwanymi wydarzeniami na arenie międzynarodowej oraz znacząco mniejszymi niż prognozowane wartościami PKB, można by spodziewać się pogorszenia sytuacji w przemyśle i transporcie.

Według tzw. szybkiego szacunku GUS, w trzecim kwartale 2016 r. dynamika wzrostu PKB wyniosła 2,5%. W związku z tymi danymi, utrzymanie prognozy dla gospodarki na zakładanym przez Ministerstwo Finansów poziomie równym 3,4% będzie właściwie niemożliwe. W cyklicznym "Raporcie o inflacji" z listopada 2016 roku NBP wskazuje, że skutkujący obniżeniem PKB spadek inwestycji związany był ze zmniejszeniem wykorzystania środków unijnych po zakończeniu poprzedniej perspektywy finansowej UE oraz utrzymującą się niepewnością co do otoczenia regulacyjnego prywatnych przedsiębiorstw. Jednak szczegółowe dane dotyczące firm z sektora produkcji przemysłowej nie potwierdzają jednoznacznie negatywnego obrazu sytuacji.

W ciągu 12 miesięcy, poczynając od października 2015 roku, indeks PMI wahał się w zakresie od 50,2 do 53,8 punktów. Jako że uznaje się go za wskaźnik wyprzedzający koniunktury, można spodziewać się więc, że w najbliższych miesiącach gospodarka nie dozna rażącego spowolnienia.

W październiku wskaźnik PMI utrzymał się ponad neutralnym progiem 50,0 dwudziesty piąty miesiąc z rzędu, wskazując na ogólną poprawę warunków gospodarczych w polskim sektorze przemysłowym. Odczyt wskaźnika spadł jednak z wrześniowego poziomu 52,2, kiedy uzyskał najlepszy wynik od sześciu miesięcy, do 50,2, rejestrując bliską stagnacji i zarazem najniższą wartość w obecnym okresie pozytywnych odczytów – czytamy w komunikacie dostarczającej badań gospodarczych firmy Markit. - Czynnikiem mającym największy wpływ na to spowolnienie wzrostu był nieznaczny spadek całkowitej liczby nowych zamówień - krajowych i eksportowych.

Mimo perturbacji, w ciągu roku dodatnie wartości zachowały także wskaźniki zatrudnienia w sektorze produkcji przemysłowej (PP) oraz transportu, logistyki i komunikacji (T/L/K). Podmioty funkcjonujące w sektorach najbliższych branży intralogistycznej wciąż zamierzają zwiększać zatrudnienie, choć dynamika wzrostów w tym zakresie nie jest jednoznacznie optymistyczna.

Dużo bardziej pozytywny obraz wyłania się z danych na temat wielkości powierzchni magazynowej w naszym kraju. Jak wynika z raportu Rynek Przemysłowy i Logistyczny w Polsce po 3 kw. 2016 roku, przygotowanego przez firmę CBRE, sytuacja na tym polu jest bardzo dobra. Wydaje się wręcz, że będzie to rekordowy rok. Przez pierwsze 9 miesięcy 2016 r., na rynek dostarczono łącznie 970 000 m2 nowoczesnych obiektów. W budowie znajduje się kolejne 920 000 m2. W tym czasie wynajęto łącznie 2,38 mln m2 powierzchni magazynowej - o 23% więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.

Rok przyniósł również ciekawe nowinki technologiczne. Na targach LogiMat oraz CeMAT zaprezentowano kilka innowacyjnych koncepcji, których upowszechnienie może zrewolucjonizować transport wewnętrzny.

W naszej ocenie, do najważniejszych premier 2016 należała prezentacja pierwszego czołowego wózka widłowego z przeciwwagą z baterią Li-Ion oraz debiut samobieżnego pojazdu do kompletacji poziomej - mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. - Produkty te są odzwierciedleniem wiodących dziś trendów - wzrostu znaczenia ekologicznych, ściśle dopasowanych do procesów intralogistycznych jednostek napędowych oraz rosnącej roli inteligentnej automatyzacji i rozwiązań z obszaru Przemysłu 4.0 - dodaje ekspert. Nowoczesne technologie pozwalają znacząco zwiększać wydajność transportu wewnętrznego. Jedno z pierwszych wdrożeń floty całościowo wyposażonej w baterie litowo-jonowe umożliwiło ograniczenie liczby wózków niezbędnych do wykonania zadań o 23,8 proc.. W przypadku pojazdów dla zautomatyzowanej kompletacji, dzięki którym operator zwolniony jest z obowiązku kierowania, oszczędności czasu pracy sięgają nawet 30 proc.Do ulubionych