Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zegar tyka, a do wymiany pozostało mnóstwo tachografów. Grozi paraliż w serwisach

Utworzona: 2024-03-11


Prezes Stoneridge Electronics wystosował apel do operatorów flot transportowych o nie odkładanie na później wymiany starych tachografów. Spóźnialscy muszą liczyć się z długimi kolejkami do warsztatów, a w przyszłym roku z karami.

Zgodnie z zapisami Pakietu Mobilności, do końca tego roku europejskie firmy transportu drogowego powinny wymienić we wszystkich pojazdach o dmc powyżej 3,5 tony, pracujących w ruchu międzynarodowym, tachografy analogowe i zwykłe cyfrowe na urządzenia najnowszej generacji.
Co ważne, branża nie powinna liczyć na przesunięcia terminów zapisanych w Pakiecie Mobilności. Wyraźny sygnał w tej sprawie do środowisk transportowych oraz producentów tachografów i ich przedstawicieli przekazała Komisja Eurpejska, potwierdzając utrzymanie terminu wymiany tachografów wyprodukowanych przed 2019 rokiem, który upływa 31 grudnia 2024 r.

Firmy, których pojazdy nie zostaną na czas wyposażone w urządzenia Smart 2 muszą się liczyć z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi po ujawnieniu tego faktu podczas kontroli. Jak już informowaliśmy, polska Inspekcja Transportu Drogowego za zlekceważenie obowiązku wymiany będzie nakładać w przyszłym roku następujące kary: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

Zbyt mały ruch w serwisach tachografów i wiążącą się z tym groźbę spiętrzenia robót w kolejnych miesiącach roku dostrzegają producenci tachografów i ich przedstawicielstwa. Peter Österberg, prezes spółki Stoneridge Electronic AB produkującej inteligentne tachografy drugiej generacji, wystosował oficjalny apel do właścicieli i operatorów europejskich flot transportowych (poniżej).

W 2024 roku wchodzą w życie przepisy zobowiązujące posiadaczy tachografów analogowych oraz cyfrowych 1B, użytkowanych w transporcie międzynarodowym, do ich wymiany. Pozostało mało czasu, a presja na branżę wzrasta. Jako Stoneridge Electronics, producent tachografów inteligentnych Smart 2, widzimy, że popyt na rynku jest daleko poniżej ilości planowanych. Niepokojące jest to, że europejska branża transportowa zwleka z modernizacją tachografów. Bezpośrednią konsekwencją może być niedoszacowana produkcja przy jednoczesnym spiętrzeniu instalacji w serwisach pod koniec roku. Aby zabezpieczyć naszych klientów przed opóźnieniami i dłuższym czasem oczekiwania w warsztatach, zdecydowanie zachęcamy do podjęcia działań prewencyjnych i rozpoczęcia modernizacji pojazdów od kwietnia 2024 roku.

Michał Cieślak, CMO firmy EUROTACH Stoneridge Poland, zdecowanie doradza polskim przewoźnikom żeby nie zwlekali z podjęciem decyzji o wymianie, bo opieszałość w tym względzie może za jakiś czas oznaczać problem z dostaniem się do specjalistycznego warsztatu.

W trosce o naszych klientów ponawiamy apel do firm transportowych o jak najszybszą wymianę tachografów, tak aby nie nastąpiło spiętrzenie prac montażowych w serwisach w drugiej połowie tego roku. Odpowiedzialne firmy transportowe rozpoczęły już wymianę tachografów, korzystając z dostępności urządzeń i braku kolejek w serwisach. Spiętrzenie zamówień i pojawienie się kolejek w serwisach bez wątpienia zaburzą pracę transportowców i zablokują możliwość ich normalnegho działania. Należy także pamiętać, że przepis ten nie jest obowiązkowy dla firm transportowych krajów trzecich, takich jak Serbia, Turcja i Ukraina, co wyraźnie wzmocni ich pozycję na rynku transportowym
podkreśla Michał Cieślak.
Listę serwisów upoważnionych do wymiany i kalibracji urządzeń Smart 2 znajdziecie tutaj: serwisy-tachografow

Źródło: EUROTACH Stoneridge Poland
Zdjęcie poglądowe
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels