Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ponad jedna trzecia kierowców ciężarówek ma 55 lat lub więcej

Utworzona: 2023-10-21


Wielu zawodowców w ciągu następnej dekady odejdzie na emeryturę, a kryzys kadrowy w europejskim sektorze transportu drogowego gwałtownie przyspieszy, stwarzając poważne zagrożenie dla całej gospodarki.

Nowa analiza przeprowadzona przez SNAP, cyfrową platformę usług w branży transportowej, pokazuje, że zwiększone zapotrzebowanie na dostawy towarów kupowanych przez Internet i brak nowych kierowców doprowadziły do punktu krytycznego, w którym nie ma dość wykwalifikowanych kierowców, aby obsłużyć obecny popyt na usługi transportowe. Dane pokazują, że ponad jedna trzecia (34%) kierowców ma 55 lat lub więcej, a średni wiek kierowcy w Europie wynosi 47 lat, co oznacza, że wielu kierowców ciężarówek w ciągu następnej dekady odejdzie na emeryturę. Według danych opublikowanych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU) w zeszłym roku brakowało 380 000 kierowców, podczas gdy liczba ofert pracy w europejskim sektorze transportu i logistyki w tym roku rosła o 13% z miesiąc do miesiąca.

Dysproporcja między odchodzącymi na emeryturę a nowymi kierowcami potroi się już w 2026 r., co spowoduje utratę ponad 2 milionów kierowców i będzie miało wpływ na połowę wszystkich przewozów towarowych i miliony podróży pasażerskich powiedział sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto.
Utrzymanie kierowców od dawna stanowiło wyzwanie, a jeśli do tego dochodzą trudności związane z brexitem i rosnącym popytem na usługi dostawcze od pandemii, branża w naturalny sposób traci możliwość funkcjonowania na dłuższą metę. Malejąca liczba nowych kierowców i rosnące zastępy tych, którzy odchodzą na emeryturę to znak, że doszliśmy do punktu krytycznego powiedział Myra McPartlin, dyrektor ds. handlowych w SNAP.
Wzrost popytu wynika częściowo z rosnącego udziału zakupów internetowych i dostaw artykułów spożywczych – dane pokazują, że do tej pory w tym roku w Europie zrealizowano 239 mln dostaw posiłków i 180 mln dostaw artykułów spożywczych.

Ankiety przeprowadzone przez SNAP pokazują, że brak bezpieczeństwa na parkingach dla ciężarówek jest głównym problemem dla wielu kierowców i kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do niedoborów w całej Europie. Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego zdecydowała na początku tego roku o przyjęciu rygorystycznych terminów dotyczących budowy i udostępniania bezpieczniejszych i chronionych parkingów w całej Europie, aby uzupełnić niedobory kierowców, ale SNAP ma wątpliwości, czy te działania są wystarczające.

SNAP Access and Security (A&S) stara się zapewnić bezpieczeństwo i dobre samopoczucie kierowców. Współpracuje z partnerami serwisowymi w celu poprawy bezpieczeństwa parkingów dla ciężarówek w całej Europie, udostępniając kierowcom za pośrednictwem aplikacji Intruck wszystkie informacje dotyczące bezpieczeństwa na każdym parkingu, aby ułatwić im podejmowanie decyzji dotyczących wyboru miejsca odpoczynku.

Jeżeli ta obecna tendencja się utrzyma, prognozy Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) wskazują, że do 2035 r. w tempo wzrostu zatrudnienia w branży transportowej spadnie o 1,6% pomimo rosnącego popytu i apeli o zwiększenie liczby kierowców.

Źródło: SNAP
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels