REKLAMA

Pechowa trzynastka
Utworzona: 2017-02-17

Na autostradzie A4 inspektorzy z Legnickiego Oddziału WITD we Wrocławiu w ramach rutynowych czynności zatrzymali do kontroli 40 tonowy zespół pojazdów, którym litewski przewoźnik wykonywał międzynarodowy przewóz ładunku z Francji do Rosji.

W wyniku analizy pobranych danych cyfrowych z karty kierowcy i pamięci urządzenia rejestrującego stwierdzono, iż istnieje uzasadnione podejrzenie zainstalowania niedozwolonego urządzenia wpływającego na pracę tachografu. Pojazd skierowano do uprawnionego serwisu. W wyniku kontroli instalacji urządzenia rejestrującego stwierdzono, iż w wiązkę pomiędzy czujnikiem ruchu, a tachografem zainstalowano dodatkowy czujnik ruchu wraz z elementem sterującym jego pracą oraz zakłócającym pracę drugiego niezależnego sygnału ruchu.

Montaż tego typu urządzeń do nowoczesnych pojazdów ma na celu umożliwianie kierowcom przekraczanie dozwolonych okresów prowadzenia pojazdów oraz skracanie wymaganych przerw i okresów odpoczynków. Konsekwencją powyższego jest przemęczenie i możliwość zaśnięcia kierowcy za kierownicą pojazdu, co stanowi zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jak i naruszenie zasad uczciwej konkurencji przy realizacji przewozów drogowych.

W przypadku samochodów ciężarowych, w celu zachowania odpowiedniej redukcji ze spalin tlenku azotu (NOx), substancji szkodliwej dla ludzi, jak i środowiska, stosowany jest do chemicznej redukcji nietoksyczny roztwór mocznika o nazwie AdBlue. Wiąże się to ze zwiększonymi kosztami realizacji przewozów, ale jest niezbędne w nowoczesnych pojazdach. Mimo powagi stwierdzonego naruszenia okazało się, iż oprócz wyłącznika tachografu, w pojeździe zainstalowano również wyłącznik AdBlue umożliwiający jazdę pojazdu bez konieczności jego uzupełniania.

Powyższy przypadek nie był jedynym tego dnia. Insp. z Oddziału Wrocławskiego zatrzymali na 156 km autostrady A4 pojazd przewoźnika słowackiego składający się z ciągnika siodłowego i naczepy. W wyniku analizy wydruków stwierdzono, iż istnieje podejrzenie zamontowania w pojeździe niedozwolonego urządzenia służącego do manipulacji wskazaniami tachografu samochodowego rejestrującego czas pracy kierowcy. W uprawnionym serwisie znaleziono zamontowane pomiędzy czujnikiem ruchu zainstalowanym przy skrzyni biegów, a tachografem, niedozwolone urządzenie. Oczywiście, jak w poprzednim przypadku, kierowca „nie miał żadnej wiedzy” na temat niedozwolonego urządzenia, mimo, iż ceny tego typu wyłączników tachografów z montażem wahają się od 4 do 10 tysięcy złotych i na pewno nie są montowane przypadkowo.

Dzień 13 lutego był pechowym dla kierowców, których ukarano mandatami karnymi oraz przewoźników, wobec których wszczęto postępowania administracyjne.

Źródło: Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego we Wrocławiu
Do ulubionych