Nadmiarowe systemy bezpieczeństwa
Układ hamowaniaPodczas gdy tradycyjne ciężarówki są standardowo wyposażone w nadmiarowe układy hamulcowe, Kodiak poszedł o krok dalej. Pneumatyczny układ hamulcowy producenta składa się z trzech oddzielnych siłowników hamulca sterowanych jednocześnie za pomocą firmowego oprogramowania. W przypadku awarii któregokolwiek z siłowników hamulcowych systemy rezerwowe mogą zapobiec utracie kontroli i bezpiecznie zatrzymać ciągnik.
Układ kierowniczy
Podwójnie nadmiarowy układ kierowniczy składa się dwóch siłowników marki ZF sterowanych przez centralny system bezpieczeństwa. W przypadku jakiejkolwiek awarii głównego siłownika, układ kierowniczy płynnie aktywuje siłownik rezerwowy, aby zachować pełną kontrolę bez pogarszania dynamiki pojazdu i doprowadzić go do bezpiecznego zatrzymania.
System kontroli siłowników (ACE)
Podobnie jak pojazdy czwartej i piątej generacji, najnowszy ciągnik szóstej generacji jest wyposażony w system ACE, czyli specjalny komputer bezpieczeństwa, który czuwa nad tym, aby układ jazdy autonomicznej był w stanie wykonać manewr o minimalnym poziomie ryzyka drogowego w mało prawdopodobnym przypadku krytycznej awarii systemu.
Układ zasilania
Ciężarówka szóstej generacji zawiera redundantny układ zasilania, który zapewnia energię konieczną do pracy komputerów, czujników, siłowników i wszystkich innych układów elektrycznych. Układ zasilania jest podzielony na dwa w pełni izolowane podsystemy, które mają zapewnić bezpieczne przywrócenie działania wszystkich systemów bezpieczeństwa w przypadku awarii.
Aktualizacje, dodatki i nowe funkcje
Ciężarówka jest wyposażona w zintegrowany zestaw wstępnie skalibrowanych czujników – SensorPods™, które dzięki modułowej konstrukcji umożliwiają szybką i łatwą naprawę. Zestawy umieszczone w miejscu lusterek bocznych zostały wyposażone w dwa ulepszone czujniki LiDAR o wyższej rozdzielczości oraz dwa dodatkowe boczne czujniki radarowe dalekiego zasięgu. W sumie ciężarówka Kodiak przystosowana do pracy bez kierowcy jest wyposażona w 12 kamer, 4 czujniki LiDAR i 6 czujników radarowych.Nowością zestawu SensorPods są zamontowane na górze wyjątkowo jasne światła awaryjne, które zaprojektowano tak, aby były zgodne z wnioskiem branży autonomicznego transportu ciężarowego o zwolnienie z federalnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów silnikowych, które nakłada wymóg umieszczania urządzeń ostrzegawczych na jezdni w przypadku awarii. Ponieważ w ciężarówce autonomicznej nie ma kierowcy, który mógłby umieścić flary ostrzegawcze na jezdni, światła zamontowane na zestawach czujników będą ostrzegać innych kierowców o obecności pojazdu na poboczu. Ciągnik szóstej generacji jest wyposażony w mikrofony, które mają wykrywać obecność pojazdów uprzywilejowanych oraz inne dźwięki, które mogą stanowić zagrożenie. Wyposażenie uzupełnia nadmiarowy układ łącz komunikacyjnych LTE, który umożliwia nawiązywanie niezawodnej komunikacji z centrami nadzoru w Lancaster w Teksasie i Mountain View w Kalifornii.
Kodiak będzie kontynuować prace rozwojowe nad szóstą generacją ciągnika przez cały okres eksploatacji, wprowadzając ulepszenia i dodatkowe funkcje w ramach współpracy z partnerami. Pod koniec br. producent zamierza wprowadzić do użytku system na chipie (SoC) Ambarella CV3-AD. Nowy układ scalony przeznaczony jest do kontroli systemu opartego na sztucznej inteligencji, aby poprawić działanie czujników oraz uczenie maszynowe pojazdu.
Źródło: Kodiak Robotics