Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ambitnie do przodu pod znakiem inwestycji i zielonych magazynów

Utworzona: 2024-03-05


2023 upłynął w Grupie Raben pod znakiem umacniania się na dotychczasowych rynkach, rozwoju połączeń międzynarodowych, a przede wszystkim reorganizacji struktury w oparciu o koncepcję Eurohubów.

Ubiegły rok znacząco różnił się od poprzednich. Obraliśmy inną ścieżkę rozwoju: bez akwizycji, za to skupiając się na inwestycjach na naszych obecnych rynkach, na cyfryzacji oraz projektach ESG – zarówno jeśli chodzi o nieruchomości, jak i tabor. Ta ostatnia kwestia jest bardzo istotna nie tylko dla nas, ale także dla wielu naszych klientów. Naszym celem jest bycie ich partnerem w logistyce na każdym kroku: wspieranie poprzez obsługę ich biznesu i pokonywanie wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, a także pomaganie naszym klientom w osiąganiu ich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Razem z naszym fantastycznym zespołem stawiliśmy czoła trudnościom, które przyniósł ubiegły rok, tak aby nasi klienci mogli skupić się na tym, co jest dla nich najważniejsze podsumowuje Ewald Raben, CEO Grupy Raben.
W 2023 roku wśród głównych branż obsługiwanych przez Grupę Raben znalazły się: żywność (26%), motoryzacyjna (20%), technologiczna (19%), chemiczna (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Udziały usług w strukturze działalności uległy tylko niewielkim zmianom w porównaniu z rokiem 2022: na pierwszym miejscu tradycyjnie był transport drogowy (65%, z czego ponad połowa to połączenia krajowe), a w dalszej kolejności logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (2%) i 4PL (2%) i pozostałe (3%). Operator logistyczny zakończył rok z przychodami w wysokości prawie 2 mld euro.

Raben w Polsce

Dla rodzimych spółek zeszły rok był dość intensywny. Od drugiego kwartału w Robakowie pod Poznaniem działa nowoczesna hala magazynowa służąca do przeładunku towarów świeżych w temperaturze kontrolowanej (cross-dock) o powierzchni ponad 2300 m kw. Inwestycja obejmowała budowę hali przeładunkowej z dwukondygnacyjną częścią biurową, instalacją fotowoltaiczną o mocy 150 kWp, niezbędną infrastrukturą oraz układem komunikacji wewnątrzzakładowej. Istniejąca hala została rozbudowana o 22 rampy rozładunkowe. Dzięki temu przedsięwzięciu Fresh Logistics Polska ma do dyspozycji magazyn tranzytowy liczący blisko 4300 m kw. To pierwszy w Polsce obiekt należący do Grupy spełniający standardy zerowej emisji. Z kolei w listopadzie odbyło się uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego magazynu Fresh Logistics Polska w Łomży, gdzie powstanie nowoczesne centrum dystrybucyjne, w tym hala magazynowa wysokiego składu z temperaturą kontrolowaną o powierzchni ponad 3825 m kw., magazyn przeładunkowy tzw. cross-dock (2859 m kw.) oraz prawie 300 m kw. powierzchni biurowej. Otwarcie nowego obiektu planowane jest w drugiej połowie tego roku.

W czerwcu 2023 roku oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska, zajmując tam 5100 m kw. powierzchni magazynowej i biurowej. Magazyn jest wyposażony w 37 ramp przeładunkowych do obsługi samochodów ciężarowych oraz obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone wyłącznie do użytku firmy, czego dopełnienie stanowią nowoczesne rozwiązania wspierające ochronę środowiska. We wrześniu Raben i firma Kärcher celebrowały otwarcie nowej powierzchni magazynowej w Chlebni. Operacje dla tego klienta prowadzone są na powierzchni 8000 m kw. Pod koniec roku firma otworzyła także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem, zwiększając swoje powierzchnie magazynowe o kolejne 12 000 m kw. W zeszłym roku zapoczątkowano też budowę magazynów zeroemisyjnych w Choroszczy pod Białymstokiem, Kaliszu, Poznaniu i Wiskitkach.

Europejska działalność

Kamieniem milowym w działalności operatora było wdrożenie w I kwartale 2023 roku nowej struktury. Sześciu magazynom przydzielono funkcję Eurohubów – centralnych punktów w sieci, które odpowiadają za konsolidację ładunków drobnicowych dla europejskiego ruchu liniowego. Uzupełniają one stałe, bezpośrednie trasy transportowe i gwarantują ściśle określone w czasie połączenia między wszystkimi magazynami firmy na terenie Europy. Status Eurohubów zyskały: Sarstedt (obsługa połączeń do Skandynawii), Mönchengladbach (kierunek: północna Francja, Beneluks, Wielka Brytania, Irlandia), Fellbach (kierunek: Hiszpania, Portugalia, reszta Francji) i Aichach (kierunek: Austria, Włochy, Polska, Czechy) w Niemczech, Legnica w Polsce (połączenia wewnątrz tego rynku i do krajów bałtyckich) oraz Rokycany w Czechach (kierunek: Europa Południowo-Wschodnia). Oddziały te oferują ponad 130 bezpośrednich połączeń między wymienionymi punktami, wspólny Systemem Zarządzania Transportem (TMS) i obszerne możliwości przeładunkowe, które uzupełniają 1,6 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie. To wszystko pozwoliło Grupie bardziej elastycznie reagować na zmiany wielkości przewozów, a przede wszystkim skrócić czas ich realizacji. Operator może zaoferować swoim klientom wartość dodaną, którą jest jak najszybsze dotarcie do wszystkich europejskich miejsc docelowych – w ciągu 24 do 96 godzin, zależnie od odległości.

Na mapie Europy pojawiły się kolejne lokalizacje firmy, przy czym część z nich to obiekty zeroemisyjne. Prekursorem w tej dziedzinie był magazyn w Oss, w pobliżu siedziby głównej Raben w Holandii, który ukończono na początku 2023 roku. Oferuje on 13 000 m kw. na potrzeby składowania i logistyki kontraktowej. Równie innowacyjne jest centrum logistyczne w austriackim Herzogenburgu, którego budowa rozpoczęła się w ubiegłym roku (planowany termin oddania do użytku – II kwartał br.). Należące do spółki Raben Bexity i doskonale położone, będzie obejmować 14 000 m kw. powierzchni do składowania w regałach i blokach, cross-dockingu, kompletacji zamówień i towarów niebezpiecznych. Dodatkowo zostanie wyposażone w instalację fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną i stacje ładowania pojazdów. Niezwykle dynamiczny rozwój zanotował Raben w Rumunii. W połowie roku tamtejsza spółka zaczęła użytkować magazyn w Oradea (już dziewiąty na rynku rumuńskim) o powierzchni 1300 m kw. Z kolei obiekt w Cluj został istotnie przebudowany: jego parametry to obecnie 3000 m kw. powierzchni i osiem ramp. Efektem tych zmian jest zwiększenie możliwości operacyjnych Raben Romania i w odpowiedzi na potrzeby klientów uruchomienie 13 nowych połączeń z kluczowymi lokalizacjami w Europie.

Warto wspomnieć także o innych ważnych inwestycjach w tym regionie. W zeszłym roku zakończyła się rozbudowa magazynu przeładunkowego w Dunaharaszti na Węgrzech, co zwiększyło jego powierzchnię do ponad 7000 m kw., a liczbę ramp do 70. Pozwoli to nie tylko składować więcej palet, ale także obsłużyć o 20-30% więcej pojazdów różnego typu. Raben Logistics Slovakia przeniósł swój magazyn do Senec, gdzie korzysta z powierzchni liczącej 8600 m kw. Z kolei w Ukrainie, pomimo trwającej już drugi rok wojny, firma wciąż działa i wspomaga swoich klientów w prowadzeniu ich biznesu. Przewozy na tym kierunku napotykały różne utrudnienia, ale zespoły Raben Ukraine oraz Raben East cały czas monitorowały sytuację i elastycznie wspierały swoich klientów. Sporo działo się również w krajach bałtyckich. Na Litwie lokalna spółka wprowadziła się do nowego obiektu w Kownie, który obejmuje 6409 m kw. powierzchni magazynowej (na potrzeby cross-dockingu i logistyki kontraktowej) oraz 800 m kw. powierzchni biurowej. Nowy terminal planowany jest także w Rydze na Łotwie. W ubiegłym roku spółki przejęte wcześniej w Holandii, Niemczech, Austrii czy we Włoszech zostały już z sukcesem zintegrowane z resztą Grupy. Raben skupił się na umocnieniu swoich sieci krajowych i poprawie jakości usług. To wszystko, w połączeniu z reorganizacją struktury uwzględniającą Eurohuby oraz licznymi inwestycjami, stworzyło solidny fundament dla rozwoju połączeń międzynarodowych. Na koniec 2023 roku Grupa miała w swojej ofercie blisko 600 linii międzynarodowych na terenie Europy (w tym przeszło 120 na kierunku Polska-Niemcy), co oznacza zwiększenie oferty o ok. 5% w ciągu dwunastu miesięcy.

ESG

Zrównoważony rozwój już kolejny rok miał duży wpływ na to, w jakim kierunku podąża Grupa Raben – a jego znaczenie systematycznie rośnie. Firma przykłada dużą wagę do tego, by działać w oparciu o wskaźniki ESG, czyli dbać o środowisko (Environmental) i społeczeństwo (Social) oraz przestrzegać ładu korporacyjnego (Governance). W ubiegłorocznym raporcie „Z ESG ambitnie do przodu” zaprezentowała stopień realizacji sześciu z siedemnastu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, m.in. zadania związane z udziałem i pozycją kobiet w przedsiębiorstwie (5.5), zapewnieniem bezpiecznego środowiska pracy (8.8) oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym (13.2). Wspomniane już „zielone” magazyny Grupy przyczyniają się do ochrony klimatu. Operator chętnie korzysta z fotowoltaiki: panele zainstalowano na magazynach w Niemczech, Holandii, Austrii, Czechach i Polsce. Natomiast tam, gdzie Raben wynajmuje powierzchnię, stara się wdrożyć maksymalnie dużo rozwiązań przyjaznych środowisku. Inną bardzo ważną dziedziną są przedsięwzięcia mające na celu redukcję emisji w transporcie. Zainicjowany jesienią 2022 projekt, realizowany przez IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupę Raben, miał swoją kontynuację w minionym roku. Transport między dwoma fabrykami IKEA przy wykorzystaniu elektrycznej ciężarówki już w pierwszych miesiącach dał na tyle obiecujące efekty, że w lipcu 2023 roku dołączyły do niej dwie kolejne. Równolegle prowadzone były próby z pojazdami elektrycznymi w ruchu miejskim w Hanowerze – auta ładowane były w magazynie Raben i na zewnętrznej stacji szybkiego ładowania. Testowano również zastosowanie w transporcie pojazdów napędzanych całkowicie paliwami alternatywnymi (HVO 100, Hydrotreated Vegetable Oil) – osiem w Niemczech (Hamburg) i pięć w Holandii. Pozyskane doświadczenia są pozytywne.

Źródło: Grupa Raben
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels