Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Tylko 120 'zielonych' ciężarówek w Polsce – konieczne instrumenty wsparcia

Utworzona: 2024-02-29


Według danych z końca stycznia 2024 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów bateryjno-elektrycznych. W pierwszym miesiącu tego roku ich liczba zwiększyła się o 1628 sztuk – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut osobowych (BEV) liczyła 52 356 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV) – 48 381 szt. Park samochodów użytkowych z napędem elektrycznym składał się z 6012 pojazdów, z których przeważającą większość, bo 5919 stanowiły auta dostawcze, a resztę ciężarówki w różnych klasach tonażowych. Stale rośnie też flota osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

Najważniejszą wiadomością z sektora polskiej elektromobilności w ostatnich tygodniach było ogłoszenie przez NFOŚiGW projektów programów dotacji do elektrycznych samochodów ciężarowych oraz do przeznaczonej dla nich infrastruktury ładowania. Obecnie po polskich drogach jeździ zaledwie około 120 zeroemisyjnych ciężarówek, a w całym kraju funkcjonuje jeden hub ładowania, z którego mogą skorzystać ich kierowcy. Oba projekty przed wdrożeniem wymagają jeszcze optymalizacji, ale są one niezbędne dla przyspieszenia elektryfikacji transportu ciężkiego. Dzięki dotacjom, koszty nabycia eHDV zbliżą się do cen pojazdów spalinowych o porównywalnej ładowności, zwłaszcza w kategorii N2. Natomiast bez subsydiów, w przypadku kategorii N3, mogą być one wyższe nawet ponad trzykrotnie, zaś kategorii N2 niemal dwukrotnie
wylicza Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.


Spadek dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce i Europie w styczniu bieżącego roku pokazuje jednoznacznie, że instrumenty wsparcia dla pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych, dostawczych, jak i ciężarowych są bardzo ważne dla rozwoju tego segmentu. Warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń innych krajów i wykorzystać dobre rozwiązania do wzmacniania pozycji sektora zeroemisyjnej motoryzacji w Polsce. Jest to szczególnie pożądane w przypadku infrastruktury ładowania i tankowania wodoru dla wszystkich typów pojazdów. Z tym większą radością branża powitała wyczekiwany projekt dofinansowania zakupu pojazdów ciężarowych oraz budowy infrastruktury im dedykowanej
podkreśla Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Źródło: PZPM, PSPA
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels