Obiecujące rezultaty testów
W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w przedsięwzięciu pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić ich zasięg przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 stopni C). Co ciekawe, zasięg 355,6 km został osiągnięty przy pełnym obciążeniu. Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowychPojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach, jak piekarnie czy sklepy. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70 kW, chwilowa 150 kW, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Auto ma w standardzie napęd na przednią oś, a opcjonalnie może być wyposażone w napęd 4x4. Zbudowane jest na zawieszeniu niezależnym, na drążkach skrętnych z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie baterii od 0 do 80% w temepraturze 20 st. C przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę, a z wykorzystaniem ładowarki AC – 6 godzin.
komentuje Marek Palka, kierownik projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”.
Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować różne zabudowy – m.in. kontenerową i skrzyniową, a także planuje wykonywać specjalistyczne zabudowy na indywidualne zamówienia. W pojedynczej kabinie jest miejsce dla trzech osób.
70% polskich komponentów
Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to pojazd, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległośćW projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, który ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.
podkreśla Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.
Nasza firma dostarczyła napęd i zhomologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą na nim niszę. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne
dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.
1500 sztuk rocznie od 2025 roku
Zakład w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji pojazdu. Znajdują się tu m.in. w pełni wyposażone stanowiska, narzędzia, podnośniki. Obiekt ma opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy, już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło, potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 rokuŹródło: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
informuje prezes Kalinowski.
Fot. Autobox Innovation