Typowe złącza przyczep do pojazdów użytkowych
Jak wskazują eksperci marki ERICH JAEGER, producenta złączy do przyczep i kabli do pojazdów użytkowych, patrząc na technologię pojazdów użytkowych, bardzo ważnym połączeniem jest to między ciężarówką a przyczepą, ponieważ istnieją różne sygnały, które muszą być przesyłane tam i z powrotem między pojazdami i które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze i zabezpieczenia ładunku. Najpopularniejsze typy złączy do tych zastosowań to 15-pinowy system złączy zgodny z normą ISO 12098 (używany głównie do przesyłania sygnałów świetlnych) oraz system ABS/EBS zgodny z normą ISO 7638-1 (używany głównie do przesyłania sygnałów dotyczących układu przeciwblokującego).Wyzwania w codziennym użytkowaniu - EURO 6 i ADR
W wymagającym środowisku transportu drogowego system złączy przyczepy - składający się głównie z gniazd, wtyczek i kabli spiralnych - musi sprostać różnym wyzwaniom, takim jak na przykład zgodność z przepisami ADR dotyczącymi transportu towarów niebezpiecznych lub możliwość zastosowania w pojazdach spełniających normę emisji spalin Euro 6.Oczywiście pojazdy użytkowe używane do transportu towarów niebezpiecznych muszą spełniać najwyższe standardy, aby uniknąć wypadków. Ważny jest tutaj każdy element pojazdu - w tym złącza między pojazdem ciągnącym a przyczepą. Muszą one na przykład spełniać wysokie wymagania w zakresie wodoszczelności: jeśli woda może przedostać się do układu elektrycznego pojazdu przez złącze przyczepy, może to doprowadzić do awarii pojazdu, a tym samym zagrozić ruchowi drogowemu. Ponadto gniazdo i wtyczka muszą być zaprojektowane tak, aby zapobiec przypadkowemu odłączeniu, wskazał ekspert producenta złączy do przyczep i kabli do pojazdów użytkowych.
Jeśli chodzi o Euro 6, odpowiednie silniki w połączeniu z owiewkami i elementami aerodynamicznymi mogą powodować bardzo wysokie temperatury. Ponieważ obszar między ciężarówką a przyczepą jest prawie zamknięty, występujące przepływy powietrza mogą zwiększyć temperaturę w tej ograniczonej przestrzeni do ponad 100°C - znacznie więcej niż w konwencjonalnych pojazdach. W związku z tym istnieją wyższe wymagania dotyczące stabilności termicznej okablowania elektrycznego.
Źródło: InterCars
grafika poglądowa