Normy te pozwolą uniknąć emisji ponad 7 mld ton CO2 i zapewnią prawie 100 mld dolarów rocznych korzyści netto, w tym 13 mld dolarów w zakresie zdrowia publicznego dzięki poprawie jakości powietrza oraz 62 mld dolarów dla kierowców w wyniku obniżonych rocznych kosztów paliwa oraz konserwacji.
EPA przewiduje, że wprowadzanie nowych standardów przyniesie wzrost zatrudnienia w amerykańskim przemyśle samochodowym. W przeszłości rygorystyczne standardy zapewniały Stanom Zjednoczonym wiodącą pozycję na świecie, jeśli chodzi o dostarczanie czystych technologii, co przekładało się na większą konkurencyjność amerykańskich przedsiębiorstw na świecie i wzrost zatrudnienia w kraju. Od czasu objęcia urzędu przez prezydenta Bidena amerykańskie firmy ogłosiły inwestycje o wartości ponad 160 mld dolarów w produkcję ekologicznie czystych pojazdów, a amerykański sektor produkcji samochodów utworzył ponad 100 000 miejsc pracy. Po ich pełnym wdrożeniu, nowe standardy pozwolą przeciętnemu amerykańskiemu kierowcy zaoszczędzić szacunkowo 6000 dolarów dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa i niższym kosztom konserwacji przez cały okres eksploatacji pojazdu.
EPA otrzymała obszerne opinie na temat proponowanych standardów, w tym w formie pisemnych komentarzy, zeznań podczas przesłuchań publicznych i innych spotkań z zainteresowanymi stronami. Ostatecznie przyjęte standardy są oparte na najlepszych dostępnych danych z rejestrów publicznych i rygorystycznych ocenach technicznych. Podobnie jak we wniosku, ostateczne regulacje EPA zapewniają producentom elastyczność w skutecznym ograniczaniu emisji i spełnianiu norm poprzez łączenie technologii, które uznają za najlepsze dla nich i ich klientów. Analiza uwzględnia szeroki zestaw dostępnych technologii kontroli emisji oraz projekty zakładające, że zgodnie z ostatecznymi przepisami konsumenci będą nadal mieli szeroki wybór pojazdów z różnego typu układami napędowymi, w tym hybrydowymi i bateryjno-elektrycznymi.
W porównaniu z dotychczasowymi normami dla roku modelowego 2026, normy dla roku modelowego 2032 zapewnią prawie 50% redukcji przewidywanego średniego poziomu emisji gazów cieplarnianych w przypadku pojazdów lekkich i 44% w przypadku pojazdów o średniej ładowności. Ponadto oczekuje się, że normy zmniejszą emisję szkodliwych dla zdrowia drobnych cząstek stałych generowanych przez pojazdy z silnikami spalinowymi o ponad 95%. Poprawi to jakość powietrza w całym kraju, co będzie szczególnie odczuwalne przez osoby mieszkające w pobliżu głównych dróg.
Źródło: EPA
Utworzona: 2024-04-30