REKLAMA

Gigalinner w Polsce
Utworzona: 2017-08-13

Ponad 25 metrowy zestaw dostrzegł na autostradzie A4 Damian z Legnicy, o czym poinformował naszą redakcję.

REKLAMA
Jak pisze: pojazd widziałem, gdy jechał autostradą A4 w okolicy Legnicy. Jak widać na załączonym zdjęciu pojazd ten wyposażony jest w zabudowę Wielton solo Scania R, naczepę typu mega Wielton i dodatkowo wyposażony w wózek Krone, co daje w sumie ponad 25 m. Widać, że jest to zespół trzech pojazdów czyli osobno auto, wózek i naczepa. Auto i naczepa ma polskie numery rejestracyjne,natomiast wózek niemieckie "blachy". Pojazd pochodzi z jednej z większych pod poznańskich firm transportowych.

fot. Damian z Legnicy

Na koniec Damian zapytał: czyżby pociągi drogowe wchodziły do Polski? Idąc w jego ślady postanowiliśmy zapytać Łukasza Chwalczuka - managing partnera Kancelarii Prawnej Iuridica, prezesa zarządu OSPTN, co mówią polskie przepisy na temat poruszania się po naszych drogach tego typu zestawami? I jakie warunki trzeba spełnić, żeby można je wprowadzić do Polski? Poniżej odpowiedź, którą otrzymaliśmy:

Bardzo ciekawy temat, który znam na przykładach niemieckich i hiszpańskich. Do tej pory nie widziałem polskiej edycji. Poruszanie się takim pojazdem (na pusto) jest w Polsce dozwolone pod pewnymi wymogami. Należy uzyskać indywidualną decyzję Ministra Infrastruktury i Budownictwa - odstępstwo od warunków technicznych pojazdów, albowiem ten zestaw pojazdów przekracza dopuszczalną długość, która standardowo wynosi 18,75 m. Gdy przewoźnik uzyska odstępstwo od warunków technicznych pojazdów może legalnie zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji. Z względu na przekroczoną dopuszczalną długość pojazdu będzie on traktowany jako pojazd nienormatywny, a tym samym, ruch takiego pojazdu po drogach publicznych wymaga odpowiedniego zezwolenia. Ze względu na długość pojazdu wynoszącą 25 m, oraz brak osi skrętnych, jedynym zezwoleniem umożliwiającym poruszanie się takim pojazdem będzie zezwolenie kategorii VII, w którym wnioskujący zobowiązany jest podać dokładną trasę przejazdu. Z tego względu poruszanie się takim pojazdem w praktyce będzie bardzo utrudnione, a wręcz nieopłacalne na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa.

Pamiętać przy tym należy, że zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym dotyczącą tylko i wyłącznie przypadków przejazdów na pusto lub z ładunkiem niepodzielnym. Oznacza to, że załadowanie na ten pojazd jakiegokolwiek ładunku podzielnego (np. na paletach, big bagach lub skrzyniach) będzie uznane jako przewóz ładunków podzielnych, a tym samym jako przejazd bez zezwolenia. W takim przypadku kara może wynieść nawet 15000 zł.
Do ulubionych
REKLAMA
PREZENTACJA FIRMY
Freight Link Solutions


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA