29 kwietnia 2022 r.
To data istotna dla wszystkich przewoźników, którzy posiadają zezwolenie starosty na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencję wspólnotową wydaną przez GITD. Do 29 kwietnia 2022 r. muszą oni zgłosić staroście pojazdy, na które uzyskali wypis z licencji wspólnotowej, jednak nie dokonali ich wcześniejszego zgłoszenia.
21 maja 2022 r.
Z dniem 21 maja 2022 r. zaczną obowiązywać zmiany ważne dla przewoźników wykorzystujących w transporcie międzynarodowym pojazdy powyżej 2,5 t do 3,5 t. Pakiet Mobilności nakłada na nich obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika i licencji wspólnotowej oraz spełnienia związanych z nią wymogów. Przewoźnicy będą zobowiązani do posiadania zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd w wysokości 1800 euro i 900 euro na każdy następny, spełnienia wymogu dobrej reputacji oraz posiadania zarejestrowanej, stałej i rzeczywistej siedziby firmy.
Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2023
1 stycznia 2023 r.Do 1 stycznia 2023 r. przewoźnicy mają czas, aby spełnić wymagania dotyczące adekwatnej do liczby posiadanych pojazdów liczby miejsc postojowych. Zgodnie z treścią nowych przepisów baza eksploatacyjna powinna zostać wyposażona „co najmniej w miejsca postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym w liczbie odpowiadającej co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego”.
W przypadku posiadania przez przewoźnika drogowego kilku baz eksploatacyjnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby posiadanych pojazdów.
21 sierpnia 2023 r.
Od 21 sierpnia 2023 r. we wszystkich pojazdach wykorzystywanych w przewozach międzynarodowych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, obowiązkowe staną się nowe inteligentne tachografy II generacji.
Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2025
1 stycznia 2025 r.Wszystkie pojazdy w ruchu międzynarodowym, które do tej pory wykorzystywały tachografy analogowe lub cyfrowe, od 1 stycznia 2025 r. będą musiały zostać wyposażone w nowe tachografy II generacji.
22 sierpnia 2025 r.
Od tej daty tachografy II generacji zastąpią tachografy I generacji.
Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2026
1 lipca 2026 r.Ostatnie z planowanych zmian dotyczą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t do 3,5 t. Od 1 lipca 2026 r. zostanie nałożony na nie obowiązek wyposażenia w tachografy II generacji.
Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS