Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Co jeszcze czeka branżę w tym roku oraz latach następnych?

Utworzona: 2022-04-17


Pakiet Mobilności to dokument wprowadzający ogrom zmian w ustawodawstwach krajowych państw Unii Europejskiej, które mają doprowadzić do poprawy warunków pracy kierowców. Pierwsza część przepisów reformujących prawo transportowe weszła w życie 2 lutego br. To jednak nie koniec zmian zaplanowanych na najbliższe miesiące.

Co jeszcze czeka branżę transportową w tym roku oraz latach następnych?

29 kwietnia 2022 r.
To data istotna dla wszystkich przewoźników, którzy posiadają zezwolenie starosty na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencję wspólnotową wydaną przez GITD. Do 29 kwietnia 2022 r. muszą oni zgłosić staroście pojazdy, na które uzyskali wypis z licencji wspólnotowej, jednak nie dokonali ich wcześniejszego zgłoszenia.

21 maja 2022 r.
Z dniem 21 maja 2022 r. zaczną obowiązywać zmiany ważne dla przewoźników wykorzystujących w transporcie międzynarodowym pojazdy powyżej 2,5 t do 3,5 t. Pakiet Mobilności nakłada na nich obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika i licencji wspólnotowej oraz spełnienia związanych z nią wymogów. Przewoźnicy będą zobowiązani do posiadania zabezpieczenia finansowego na pierwszy pojazd w wysokości 1800 euro i 900 euro na każdy następny, spełnienia wymogu dobrej reputacji oraz posiadania zarejestrowanej, stałej i rzeczywistej siedziby firmy.

Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2023

1 stycznia 2023 r.
Do 1 stycznia 2023 r. przewoźnicy mają czas, aby spełnić wymagania dotyczące adekwatnej do liczby posiadanych pojazdów liczby miejsc postojowych. Zgodnie z treścią nowych przepisów baza eksploatacyjna powinna zostać wyposażona „co najmniej w miejsca postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym w liczbie odpowiadającej co najmniej 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego”.

W przypadku posiadania przez przewoźnika drogowego kilku baz eksploatacyjnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby posiadanych pojazdów.

21 sierpnia 2023 r.
Od 21 sierpnia 2023 r. we wszystkich pojazdach wykorzystywanych w przewozach międzynarodowych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, obowiązkowe staną się nowe inteligentne tachografy II generacji.

Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2025

1 stycznia 2025 r.
Wszystkie pojazdy w ruchu międzynarodowym, które do tej pory wykorzystywały tachografy analogowe lub cyfrowe, od 1 stycznia 2025 r. będą musiały zostać wyposażone w nowe tachografy II generacji.

22 sierpnia 2025 r.
Od tej daty tachografy II generacji zastąpią tachografy I generacji.

Pakiet Mobilności – kalendarz zmian na rok 2026

1 lipca 2026 r.
Ostatnie z planowanych zmian dotyczą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t do 3,5 t. Od 1 lipca 2026 r. zostanie nałożony na nie obowiązek wyposażenia w tachografy II generacji.

Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels