Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CSK

Rząd bierze się za szkolenia dla kierowców zawodowych

Utworzona: 2021-09-02


Skutkiem wprowadzonych zmian będzie z pewnością wydłużenie czasu potrzebnego na odnowienie uprawnień (uzyskanie tzw. kodu 95) oraz niewątpliwy wzrost cen usług szkoleniowych.

Zaplanowane zmiany obejmują m.in.

1. Rozszerzenie katalogu instytucji, które mogą uczestniczyć w szkoleniach kierowców zawodowych. Oprócz działających w chwili obecnej prywatnych ośrodków szkolenia, kury kwalifikacyjne będą mogły prowadzić szkoły podstawowe oraz inne placówki oświatowe prowadzące kursy kwalifikacyjne, ale wyłącznie zakresie kat. C1, C1+E, C oraz C+E. Ponadto WORD'y będą mogły prowadzić szkolenia okresowe (bez uprawnień w zakresie kwalifikacji wstępnej).

2. Wprowadzenie dodatkowych formalności związanych z uzyskaniem świadectwa kwalifikacji zawodowych po kursie KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ (także uzupełniającej, przyspieszonej). Zgodnie z projektowanym przepisem do kursu będzie mogła przystąpić osoba która:
a. posiada profil kierowcy zawodowego PKZ, uzyskany zawczasu we właściwym urzędzie,
b. zapoznała się z programem szkolenia,
c. nie ma przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych,
d. przebywa na terenie RP 185 dni w roku albo studiuje 6 miesięcy lub jest obywatelem państwa z poza Unii Europejskiej i chce wykonywać przewozy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terenie RP.

3. Wprowadzono dodatkowe formalności dla uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej po SZKOLENIU OKRESOWYM (5 letnim). Wg nowych zasad do szkolenia będzie dopuszczona osoba, która:
a. posiada profil kierowcy zawodowego PKZ -uzyskany we właściwym urzędzie przed rozpoczęciem kursu,
b. zapoznała się z programem szkolenia,
c. nie ma przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych,
d. przebywa na terenie RP 185 dni w roku albo studiuje 6 miesięcy lub pracuje na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terenie RP i wykonuje przewóz drogowy. Oznacza to, że kierowca spoza UE nie będzie mógł przystąpić do szkolenia okresowego nie mając wcześniejszej kwalifikacji wstępnej.

4. Zmianie ulegają formy prowadzenia zajęć (dostosowane zostają warunki do trybów wynikających z rozwoju technologicznego). W dalszym ciągu możliwe będzie prowadzenie kursów w formie zajęć wykładowych lub przy użyciu komputera. Nowością będzie możliwość prowadzenia części wykładów w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu pod nadzorem ośrodka szkolenia (czyli nauczanie zdalne). Nie każdy jednak ośrodek będzie mógł prowadzić szkolenia zdalne. Zgodnie z nowo projektowanymi zasadami szkolenia takie będzie mógł prowadzić ośrodek spełniający łącznie następujące warunki: a. prowadzi działalność w zakresie ośrodka szkolenia nieprzerwanie od 3 lat w zakresie bloku programowego C1, C1+E, C, C+E lub D1, D1+E, D, D+E b. posiada pojazdy samochodowe które są jego własnością, stanowią składnik małżeńskiej wspólności majątkowej albo są przedmiotem umowy leasingu, kredytu lub spółki cywilnej. Ponadto pojazd do kat. C nie może mieć więcej niż 10 lat zaś pojazd dla kat. D - nie więcej niż 15 lat. Ponadto ośrodek będzie miał obowiązek zatrudniać na umowę o pracę co najmniej jednego wykładowcę oraz jednego instruktora (chyba że właściciel ośrodka spełnia te wymogi). c. złoży wniosek do Wojewody o wpis do odpowiedniego rejestru i uiści opłatę w wysokości 600 zł. W formie zdalnej będzie można przeprowadzić jedynie jeden moduł dla szkolenia okresowego (7 godzin), i cały moduł podstawowy dla kwalifikacji wstępnej (195 godzin) lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej (97 godzin).

5. Przewidziano zmiany w programie szkolenia. W dalszym ciągu kurs powinien trwać co najmniej 35 godzin zegarowych. Jednak program szkolenia okresowego będzie dowolnie wybierany przez kursanta (tematyka). Obowiązkowy będzie jedynie moduł związany z bezpieczeństwem oraz jeden moduł praktyczny (TAK! – na szkoleniu okresowym będzie praktyka!). W chwili obecnej nie wiadomo, jak te zajęcia praktyczne dla zawodowców miałyby wyglądać.

6. Szkolenie okresowe nie będzie mogło trwać 5 dni z rzędu – wprowadzony zostanie obowiązek co najmniej 1 dniowej przerwy po maksymalnie dwóch dniach szkolenia. Z tego powodu szkolenie wydłuży się co najmniej o 2 dni.

7. Ustawodawca przewidział możliwość skrócenia czasu trwania szkolenia dla osób, posiadających ważne uprawnienia ADR lub ważne kwalifikacje do transportu zwierząt. Szkolenie będzie można skrócić o następującą ilość godzin: a. Kwalifikację wstępną o 28 godzin, b. Kwalifikację wstępną przyspieszoną o 14 godzin, c. Kwalifikację wstępną uzupełniającą o 7 godzin, d. Kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną o 7 godzin, e. Szkolenie okresowe o 14 godzin, f. Szkolenie okresowe w ramach cyklu zajęć 7 godzin,.

8. Egzaminy po kursie kwalifikacji wstępnej będą prowadzone w WORDach. Sposób prowadzenia egzaminu nie ulegnie zmianie. Katalog pytań na egzamin będzie zawierał 1500 pytań i będą one nie jawne. Koszt egzaminu zgodnie z art. 28 projektu rozporządzenia został ustalony na 30 zł i stanowi dochód WORD-u Po pozytywnym zdaniu egzaminu to WORD będzie wydawał kursantowi Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej.

9. Ustawodawca przewidział także możliwość utraty świadectwa kwalifikacji zawodowej. Na przykład wojewoda będzie uprawniony co cofnięcia uprawnień w przypadku stwierdzenia, że szkolenie przeprowadzono w mniejszej liczbie godzin niż wymagają tego przepisy. Taka informacja o utracie uprawnień będzie udostępniana pomiędzy państwami Unii Europejskiej.

10. Przewidziano nowy dokument – karta kwalifikacji kierowcy - będzie wydawana tym osobom którym nie można wpisać kodu 95 do prawo jazdy.

Z uwagi na wprowadzane obostrzenia, wydłużenie czasu trwania kursu oraz nowe obowiązki ośrodków szkolenia przewiduje się, że koszty kursów mogą wzrosnąć nawet o 20%. Jest to kolejny projekt prowadzący do znacznego ogólnego zwiększenia kosztów transportu. Inny projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, opatrzony numerem UC93, dotyczący likwidacji diet i ryczałtów noclegowych oraz zwiększenia represyjności kar omówiony został w odrębnym artykule.

Źródło: CSK
Do ulubionych CSK
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels