Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Temperatura pod stałą kontrolą

Utworzona: 2021-08-11


Układ sił na polskim rynku naczep i przyczep chłodniczych oraz izotermicznych od lat jest bardzo stabilny. Liderem rynku jest marka Schmitz Cargobull (w ubiegłym roku nabywców znalazło ponad 1,3 tys. pojazdów SCB), wyprzedzając tym samym Krone (niecałe 0,5 tys. sztuk).

Dostawcy podkreślają, że pojazdy chłodnicze i izotermiczne są coraz bardziej uniwersalne. Stają się przez to produktami przeznaczonymi nie tylko na potrzeby specyficznych rynków, transportu żywności świeżej, głęboko mrożonej czy produktów farmaceutycznych. Naczepy i przyczepy, to jednak nie jedyne ważne elementy rynku środków transportu do przewozu w kontrolowanej temperaturze.

Ponad dwie trzecie wszystkich naczep furgonowych, które w ubiegłym roku trafiły do polskich odbiorców, to chłodnie i izotermy. Są zresztą jedną z nielicznych grup pojazdów, której nie dotknął sprzedażowy kryzys. Wprawdzie chłodni sprzedano o ok. 9 proc. mniej, niż rok wcześniej (ponad 1,9 tys. sztuk), jednak w przypadku izoterm (325 sztuk) zanotowano ponad 80-procentowy wzrost popytu. Pojawia się wiele nowych produktów, coraz bogatsza jest paleta elementów wyposażenia, a przede wszystkim możliwy jest wysoki stopień indywidualizacji dostosowujący pojazdy do potrzeb danego klienta.

Siodłowi liderzy

W ostatnim czasie wielu zmian dokonano w naczepie chłodnicznej S.KO Cool marki Schmitz Cargobull. Obok pakietu rozwiązań służących do bezpiecznego mocowania ładunku i unowocześnionej podłogi z zachodzącą na boczne ściany aluminiową listwą cokołową, instalowany jest także wydajniejszy agregat ze zmodernizowanym i bardziej czytelnym wyświetlaczem. Kierowca ma możliwość obsługiwania urządzenia przy pomocy smartfona. Dolna część frontu naczepy wyposażona jest w stalową osłonę chroniącą ją przed uszkodzeniami przy sprzęganiu z ciągnikiem siodłowym. Wzmocnienie (rolki ze stali nierdzewnej) otrzymał też tylny portal pojazdu (zabezpieczanie przed uderzeniami o rampę załadunkową). Trzyosiową chłodnię Schmitz Cargobull można zaopatrzyć w podwójny pokład, pozwalający na załadowanie 66 europalet (33 europalety na podłodze, a kolejne 33 ustawione na specjalnych poprzecznych belkach zamocowanych w ścianach bocznych szynach, uwzględniających rozstaw paletowy). Opcjonalnie oferowana jest izolowana ściana działowa (podział ładowni na niezależne temperaturowo komory). Może być złożona pod dachem, gdy nie jest potrzebna. Podczas niedawnej konferencji management Schmitz Cargobull przedstawił planowane rozwiązanie dla branży chłodniczej. Mam tu na myśli elektryczne osie dla naczep. Na rynku można już spotkać agregaty chłodnicze zasilane silnikami elektrycznymi. Schmitz Cargobull chciałby oferować osie, które zapewnią ich ekologiczne ładowanie. Osie wygenerują prąd w momencie toczenia ze wzniesień lub w czasie zwykłego hamowania. Będzie to zatem darmowa energia, a przy okazji odciążenie dla hamulców zasadniczych. W zestawie z osią mają być dostarczane akumulatory. To właśnie tam trafi wygenerowany prąd, by następnie zapewnić zasilanie dla agregatu. Do wyboru będą dwa warianty pojemności baterii: 34 kWh oraz 68 kWh.



Krone ma naczepy Cool Liner. Elastyczny rękaw powietrzny, szczelna podłoga czy zamknięcie drzwi ze stali nierdzewnej to tylko niektóre z rozwiązań. Krone Cool Liner jest przystosowana do zasilania elektrycznego. Druga oś wózka naczepy może być wykorzystywana jako oś rekuperacyjna, która dostarcza energię elektryczną do zestawu akumulatorów zamontowanego pod podłogą. Akumulator trzeciej generacji waży niewiele ponad 320 kg i może zasilać elektryczny agregat chłodniczy. To eliminuje potrzebę stosowania jednostki wysokoprężnej w Cool Liner. Często wybieranym rozwiązaniem przydatnym przy rozładunku częściowych partii towaru osobno z jednej strefy temperatury są opcjonalne drzwi boczne. Wnętrze nadwozia jest oświetlane lampami LED (pod dachem). Opcjonalnie uchwyty promowe w wersji przykręcanej zabezpieczają pojazd na czas przeprawy promowej. Roll-Compression Buffer to cztery rolki ze stali nierdzewnej z rdzeniem amortyzującym uderzenia chronią tył pojazdu podczas dokowania.

Kögel ma unowocześnioną wersję naczepy Kögel Cool – PurFerro quality

Cicha aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek). Higienę oraz czyszczenie podłogi ułatwia koryto zespawane z aluminium. Zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, co wydłuża żywotność naczepy. Portal ze stali nierdzewnej zaopatrzono w łatwą do wymiany, poczwórną uszczelkę drzwiową i łatwo wymienialne aluminiowe zawiasy drzwi. Nadwozie furgonowe naczepy Kögel Cool – PurFerro quality składa się z całkowicie bezfreonowej pianki specjalnej o właściwościach izolacyjnych. Powłoka paneli ze stali jest poza tym pokryta od zewnątrz twardą folią z PCW. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm (produkcja własna) mają podwyższać współczynnik przenikania ciepła.

Dalsza część materiału TUTAJ 📌

Autor: Michał Jurczak
Źródło: Trucks & Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels