Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kolejne zmiany już od 1 lipca 2021

Utworzona: 2021-06-23


Przepisy dotyczące międzynarodowego transportu drogowego towarów niebezpiecznych uregulowane są w Umowie ADR, która cyklicznie co dwa lata w latach nieparzystych wprowadza pewne zmiany w przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.

Najnowsza zmiana została opublikowana w Oświadczeniu Rządowym z dnia 15 lutego w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B do Umowy ADR w Dz. U. 2021 poz. 874.

Pierwsza dość istotna zmiana jaka będzie miała miejsce 01 lipca, to zmiana nazwy Umowy ADR.
Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957r., staje się Umową dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia 30 września 1957r.

Jak widzimy w pierwotnej nazwie zniknęło słowo „europejska”. Zmiana ta podyktowana jest faktem, iż sygnatariusze Umowy a jest ich 52 państwa, to nie tylko kraje europejskie ale również kraje spoza Europy, np. Rosja, Kazachstan, Uzbekistan, Tunezja czy też od 2018 roku Nigeria. Zatem zasięg Umowy ADR wykracza daleko poza Europę.

Co poza tym Umowie ADR 2021-2023?

Dodano 4 nowe pozycje w wykazie towarów niebezpiecznych:

Klasa 1 UN0511 ZAPALNIKI ELEKTRONICZNE programowalne do prac strzałowych
Klasa 1 UN0512 ZAPALNIKI ELEKTRONICZNE programowalne do prac strzałowych
Klasa 1 UN0513 ZAPALNIKI ELEKTRONICZNE programowalne do prac strzałowych
Klasa 6.2 UN3549 ODPAD MEDYCZNY KATEGORIA A ZAKAŹNY DLA LUDZI lub ODPAD MEDYCZNY KATEGORIA A ZAKAŹNY tylko DLA ZWIERZĄT stały.

W Części 1. Przepisy ogólne

1.1.3.7 Wyłączenia dotyczące przewozu urządzeń do magazynowania i wytwarzania energii elektrycznej

Dodano nowy akapit dotyczący urządzeń na baterie wykorzystywanych do śledzenia przesyłek, które podlegają pod wymagania nowego przepisu 5.5.4.

1.1.3.7 Przepisy zawarte w ADR nie mają zastosowania do urządzeń służących do przechowywania i wytwarzania energii elektrycznej (np. akumulatorów litowych, kondensatorów elektrycznych, kondensatorów asymetrycznych, układów magazynowania w wodorkach metali i ogniw paliwowych): (a) umieszczonych na stałe w pojeździe, wykonującym przewóz i przeznaczonych do napędzania jakiegokolwiek wyposażenia tego pojazdu;(b) zawartych w wyposażeniu, które jest używane podczas przewozu lub przeznaczone do takiego użycia (np. laptop);

Z wyjątkiem urządzeń takich jak rejestratory danych i urządzenia dośledzenia ładunku przymocowanych lub umieszczonych w sztukach przesyłek, opakowaniach zbiorczych, kontenerach lub przedziałach ładunkowych, które podlegają wyłącznie wymaganiom podanym w 5.5.4.

W rozdziale 1.8.5. mówiącym o Powiadamianiu o zdarzeniach dotyczących towarów niebezpiecznych w podrozdziale 1.8.5.1, w którym czytamy, że jeżeli podczas załadunku, przewozu lub rozładunku towarów niebezpiecznych na terytorium Umawiającej się Strony miał miejsce poważny wypadek lub awaria, to załadowca, lub odpowiednio, napełniający, przewoźnik, rozładowca lub odbiorca, zobowiązany jest upewnić się, czy został sporządzony raport dla właściwej władzy tej Umawiającej się Strony, zgodnie z wzorem podanym w 1.8.5.4, najpóźniej jeden miesiąc po zdarzeniu.
Dodano tu ROZŁADOWCĘ.

W części 2 w Klasyfikacji w 2.2.62 w Materiałach zakaźnych, rozwinięto punkt 2.2.62.1.11.1 Odpady medyczne lub kliniczne, zawierające:

(a) materiały zakaźne Kategorii A, powinny być zaliczone odpowiednio do UN 2814, UN 2900 lub UN 3549. Stałe odpady medyczne zawierające materiały zakaźne kategorii A powstałe podczas leczenia ludzi lub weterynaryjnego leczenia zwierząt mogą być zaliczone do UN 3549. Pozycja UN 3549 nie może być używana do odpadów z badań biologicznych lub odpadów płynnych;
(b) materiały zakaźne Kategorii B, powinny być zaliczone do UN 3291.

UWAGA 1: Prawidłowa nazwa przewozowa dla numeru UN 3549 to ODPAD MEDYCZNY, KATEGORIA A, ZAKAŹNY DLA LUDZI, stały lub
ODPAD MEDYCZNY KATEGORIA A, ZAKAŹNY tylko DLA ZWIERZĄT, stały.


Kolejną ważną zmianę w Części 2 w przewozie i związanym z nim wystawieniu dokumentu przewozowego wprowadzono w nazwie ogólnej lub inaczej nie określonej (I.N.O.) dla UN 3077 i UN 3082.

Otóż w Części 2 Klasyfikacja, pojawił się nowy punkt: 3.1.2.8.1.4, który ma zastosowanie tylko dla UN3077 i UN3082 jako nazwę techniczną można wskazać nazwę napisaną wielkimi literami w kolumnie 2 w tabeli A w dziale 3.2, pod warunkiem, że ta nazwa nie zawiera skrótu „I.N.O.” i nie przypisano przepisu szczególnego 274. Należy użyć nazwy najbardziej właściwie opisującej substancję lub mieszaninę, np.:

UN 3082 MATERIAŁ ZAGRAŻAJĄCY ŚRODOWISKU CIEKŁY I.N.O. (FARBA)
UN 3082 MATERIAŁ ZAGRAŻAJĄCY ŚRODOWISKU CIEKŁY I.N.O. (WYROBY PERFUMERYJNE)

W Części 4 w Przepisach dotyczących stosowania opakowań 4.1.4.1 Instrukcje pakowania - w instrukcji pakowania P207 dla UN 1950 Aerozoli odpadowych wprowadzono zmianę w zapisach PP87:

Dla UN 1950 AEROZOLE odpadowe, przewożone zgodnie z przepisem szczególnym 327, opakowania powinny być wyposażone w środki do zatrzymania wolnych cieczy, jakie mogą wyciec podczas przewozu, np. materiał absorpcyjny. Opakowania powinny być odpowiednio wentylowane, aby zapobiec tworzeniu się niebezpiecznej atmosfery i narastaniu ciśnienia.

W Części 5 w procedurach nadawczych pojawiło się kilka zmian i nowości.
Niektóre z nich to:

5.2.1.1 – oznakowanie sztuk przesyłek
(...) każda sztuka przesyłki powinna być oznakowana w sposób czytelny i trwały numerami UN zawartych w niej towarów niebezpiecznych, poprzedzonymi literami „UN”. Numer UN i litery „UN” powinny mieć nie mniej niż 12 mm wysokości, z wyłączeniem sztuk przesyłek o pojemności 30l lub mniej, lub maksymalnej masie netto 30kg oraz butli o pojemności wodnej 60l lub mniej, w których to przypadkach wysokość numeru UN i liter „UN” powinna wynosić nie mniej niż 6mm, oraz z wyłączeniem sztuk przesyłek o pojemności nie większej niż 5l lub masie netto nie większej niż 5kg, w których to przypadkach wysokość numeru UN i liter „UN” powinna być właściwego rozmiaru.

Zmianie ulega również rozmiar znaku dla baterii litowych:

Zgodnie z nowym brzmieniem 5.2.1.9.2., Znak ten powinien mieć kształt prostokąta lub kwadratu o kreskowanych krawędziach. Wymiary powinny wynosić nie mniej niż 100 mm szerokości i 100 mm wysokości, a minimalna szerokość kreskowanej ramki powinna wynosić 5 mm. Symbol (grupa ogniw, z których jedno jest uszkodzone i płonie, umieszczone powyżej numeru UN dla ogniw lub baterii litowo-jonowych lub z litem metalicznym) powinien mieć czarny kolor i być umieszczony na białym lub odpowiednio kontrastującym tle. Kreskowana ramka powinna mieć czerwony kolor. Jeżeli wymaga tego rozmiar sztuki przesyłki, to wymiary mogą być zmniejszona do nie mniej niż 100 mm szerokości i 70 mm wysokości. Elementy znaku, dla których nie podano wymiarów, powinny być proporcjonalne do odpowiednich elementów pokazanych na rysunku.

Nowością w 5.4.4. Towary niebezpieczne zawarte w wyposażeniu używanym lub przeznaczonym do użycia w trakcie przewozu, dołączonym lub umieszczonym w sztukach przesyłek, opakowaniach zbiorczych, kontenerach lub przedziałach ładunkowych jest:

5.5.4.1 Towary niebezpieczne (np. akumulatory litowe, wkłady ogniw paliwowych) zawarte w takich urządzeniach jak rejestratory danych lub urządzenia śledzące ładunek, dołączone lub umieszczone w sztukach przesyłek, opakowaniach zbiorczych, kontenerach lub przedziałach ładunkowych nie podlegają żadnym przepisom ADR z wyjątkiem niżej wymienionych:
(a) wyposażenie powinno być używane lub przeznaczone do użytku w trakcie przewozu;
(b) zawarte towary niebezpieczne (np. akumulatory litowe, wkłady ogniw paliwowych) powinny spełniać odpowiednie wymagania dotyczące konstrukcji badań wymienione w ADR; oraz (c) wyposażenie powinno wytrzymywać wstrząsy i czynności ładunkowe występujące w normalnych warunkach przewozu.

5.5.4.2 Jeżeli takie wyposażenie zawiera towary niebezpieczne jest przewożone jako ładunek, to należy zastosować odpowiednią pozycję tabeli A w dziale 3.2 i wszystkie mające zastosowanie przepisy ADR.
Ten przepis ma związek w wyżej podanym 1.1.3.7 Wyłączeniem dotyczącym przewozu urządzeń do magazynowania i wytwarzania energii elektrycznej.

W części 9 istotną zmianą a w zasadzie nowością z punktu widzenia kierowców i przewoźników jako podmiotów wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych w cysternach jest nowy zapis w podrozdziale 9.1.3.4. odnoszący się do Świadectw dopuszczenia pojazdów EX II/EX III, AT, FL, MEMU:
(…) Po upływie terminu ważności świadectwa dopuszczenia, pojazd nie powinien być używany do przewozu towarów niebezpiecznych, do czasu wystawienia dla tego pojazdu nowego świadectwa dopuszczenia. (…)

Przytoczone powyżej zmiany i nowości w NOWEJ Umowie dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), to tylko część ( w mojej opinii najważniejsza). W przypadku pytań bądź wątpliwości zachęcam do kontaktu.

Opracował: Jacek Pluta DGSA 2479/2020 – ADR ADVISER Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels