Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Smart Truck – nie tylko auto

Utworzona: 2021-05-28


Smart Truck to program promocji Actrosów poprzez poznanie jego zalet w warunkach realniej pracy, w konkretnej firmie. Wystarczy zgłosić chęć przetestowania auta. Przez tydzień lub nawet dłużej. Za darmo.

Specjaliści od marketingu wyszli z założenia, że skoro Mercedes ma dobry produkt, który może sam się obronić w konfrontacji z wymaganiami kierowców i przewoźników, to najlepiej będzie aby zainteresowani sami zweryfikowali informacje producenta i przekonali się o faktycznych możliwościach Actrosów 5 generacji.

Można to zrobić w jednym z osiemnastu punktów dealerskich w kraju. Od początku projektu, czyli od wczesnej wiosny zeszłego roku, przeprowadzono ponad 1.000 testów, podczas których 70 Actrosów przejechało łącznie ponad 6,5 mln km.

Smart Trucki pełnia rolę ambasadorów modelu. Dzięki wyrazistemu oklejeniu, auta są widoczne na drodze i łatwo rozpoznawalne. Pojazdy biorące udział w programie, zostały specjalnie wyspecyfikowane aby zaprezentować się z jak najlepszej strony i by kierowcy i przewoźnicy mogli poznać najważniejsze, zdaniem Mercedesa, innowacje i narzędzia przydane w codziennej pracy.

Nacisk położono na siedem rozwiązań, które wspierają pracę kierowcy i zarządcy floty. Pewnym znakiem czasów jest to, że postawiono na rozwiązania elektroniczne i cyfrowe, bowiem pięć z nich to systemy pokładowe, zaś dwa to narzędzia cyfrowe do zarządzania autem.

1. Najbardziej rzucającym się oczy rozwiązaniem w Actrosie 5 generacji jest system MirrorCam zastępujący tradycyjne lusterka. Mimo pozostawiającej niedosyt rozdzielczości monitorów o przekątnej 38 cm, system należy uznać za udany. Jego niedostępne dla tradycyjnych lusterek funkcje to przede wszystkim, bardzo pomocny tryb szerokokątny podczas cofania z oznaczeniem końca naczepy oraz podążenie obrazu za narożnikiem naczepy, nawet podczas ciasnych zakrętów. Także nocą czy zimą, MirrorCam zaskakująco dobrze sobie radzi. Póki na drogach nie jest to rozwiązanie powszechne, nie trzeba martwić się o utrącenie lusterka na wąskiej drodze o ciężarówkę jadącą z przeciwka. Kamera systemu jest bowiem zamontowana powyżej tradycyjnych wsporników.

2. Po wejściu do kabiny, zamiast tradycyjnych wyłączników, radia czy panelu sterowania wentylacją, kierowca widzi ponad 12 calowy, dotykowy wyświetlacz, za pomocą którego sterować można np. oświetleniem auta i kabiny, nawigacją, radiem, systemami wspomagania kierowcy czy klimatyzacją lub telefonem. Pod wyświetlaczem pojawiły się praktyczne klawisze szybkiego dostępu do najważniejszych funkcji. Obraz multimelialnego kokpitu uzupełnia cyfrowy, 12-calowy na naszym rynku, ekran pełniący rolę deski rozdzielczej z prędkościomierzem, obrotomierzem i wyświetlaczami funkcyjnymi.

3. To z czego Mercedes może być szczególnie dumny, to Predictive Powertrain Control czyli połączenie tempomatu z GPS-em. Dokładna mapa ukształtowania terenu, obciążenie samochodu i silnika determinuje pracę układu napędowego. System działa bardzo dobrze, co szczególnie widoczne jest podczas pokonywania wzniesień. Aby oddać pełen obraz PPC, należy wspomnieć o systemie rozpoznawania znaków drogowych, także tych dedykowanych dla ciężarówek oraz wgranych administracyjnych limitach prędkości. Samochód jedzie więc zgodnie z przepisami, zwalniając do prędkości podanej na znakach. Pracę systemu można ograniczyć tylko do informowania o ograniczeniach prędkości, co wydaje się sensowym rozwiązaniem, które nie ogranicza swobody kierowcy.

4. Bardzo dużo pozytywnych ocen otrzymuje system ADA czyli Active Drive Assist (Aktywny Asystent Kierowania), utrzymujący auto na zadanym pasie jazdy. Jego skuteczność (także podczas jazdy na łukach drogi) budziła zdumienie. Kierowca może ustawić pozycję na pasie (strona lewa, środek lub strona prawa pasa) i system utrzyma auto na zadanym torze jazdy. Czujniki w kolumnie kierownicy rozpoznają bezczynność kierowcy i po serii alarmowych sygnałów, dezaktywują system, bowiem trzeba pamiętać, że żaden układ wspomagania kierowcy nie zdejmuje z niego odpowiedzialności za jazdę. Należy przyjąć, że ADA jest wstępem do wdrażania w przyszłości pojazdów autonomicznych.

5. Aktywne układy hamulcowe są już od kilku lat obowiązkowe lecz Active Break Assist 5 generacji wykracza poza obecne wymogi prawne UE. Dzięki współpracy czujników radarowych i kamer, system reaguje na pieszych wychodzących zza samochodów czy przechodzących przez ulicę albo idących wzdłuż jezdni (po obu jej stronach). Do prędkości 50 km/h samochód zatrzyma się awaryjnie przed przeszkodą i zaciągnie ręczny.

6. App Portal to narzędzie pozwalające menedżerom flot za pośrednictwem internetu, zdalnie instalować dedykowane dla aut Mercedesa aplikacje w wybranych pojazdach lub całej flocie.

7. Ostatnim elementem Smart Truckowej układanki jest Mercedes-Benz Uptime. Jest to system wczesnej diagnostyki on-line, która informuje serwis o usterkach i pozwala tak zaplanować pracę w serwisie aby auto jak najkrócej było wyłączone z pracy.

Jazda flagowym ciągnikiem Mercedesa Actrosem zawsze była dla kierowcy miłym przeżyciem. Duża kabina z ogromnymi schowkami, bardzo dobre prowadzenie i praca skrzyni biegów PowerShift 3, to wyróżniki auta z gwiazdą na masce. Jednak w Stuttgarcie doceniono rosnąca rolę systemów wspomagających i rozwiązań cyfrowych. Smart Truck jest tego przykładem. O ile MirrorCam można uznać za gadżet o tyle pozostałe systemy, mocno wpływają na jakość pracy kierowcy. Aktywny tempomat (PPC) obniża spalanie i uwalnia kierowcę od wielu dodatkowych czynności podczas prowadzenia. Owszem, jest możliwe osiągnięcie lepszego wyniku niż komputer i obniżenie spalania nawet o litr. Jednak wynik, który osiągnąłem swego czasu na S7 w okolicach Kielc, okupiony był wielkim skupieniem, nieustanną pracą skrzyni biegów i obserwacją drogi. Na dłuższą metę, taki wysiłek jest po prostu niemożliwy…

Cały artykuł przeczytacie w TRAILER Magazine 5/2021
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels