NARUSZENIE: LP. 5.1 Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin:
Organy kontrolne przy większych naruszeniach (do chwili obecnej) sumują poszczególne ww. wartości kar pieniężnych „rosnąco”. Np. jeśli kierowca jechał „za długo” o 2 godziny, kontroler nakłada zwykle karę na podstawie pkt 1) 50 zł i na podstawie pkt 2) – 150 zł. Sąd w komentowanym wyroku uznał, że ustawa o transporcie drogowym nie daje organom takiej możliwości, zaś kara pieniężna nakładana jest za konkretne naruszenie (z konkretnego punktu taryfikatora). Dopiero pkt 3 komentowanego wyżej katalogu kar przewiduje dodatkową karę za „każdą następną godzinę” co oznacza, że ustawa daje możliwość łączenia (w tym konkretnym przypadku) punktu 3 z punktem 2, ale nie pozwala na jednoczesne stosowanie punktu 1 z punktem 2. Podobne zasady sankcjonowania naruszeń określone są dla wszystkich norm z rozporządzenia 561/2006 – czasu prowadzenia bez przerwy, dziennego czasu odpoczynku, tygodniowego czasu odpoczynku, czasu prowadzenia powyżej 9 lub 10 godzin itd.
Reasumując, statystycznie każda kara za naruszenie przepisów rozporządzenia 561/2006 nakładana w wyniku kontroli drogowej lub w przedsiębiorstwie może być zawyżona nawet o 25%.
Źródło: CSK