🚩 samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe zarejestrowane w państwach członkowskich UE,
🚩 przyczepy i naczepy zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republice Litewskiej,
🚩 samochody osobowe zarejestrowane w Polsce, wykonujące przewozy międzynarodowe na podstawie indywidualnych listów przewozowych lub CMR.
Zakaz dotyczy również przyczep i naczep zarejestrowanych w Polsce i na Litwie nawet jeżeli ciągnik pochodzi z innego kraju. Naruszenie zakazu dla przyczep/naczep z Polski i Litwy oraz samochodów osobowych z Polski jest traktowane jako wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego po terytorium Białorusi bez wymaganego zezwolenia i pociąga za sobą odpowiedzialność zgodnie z przepisami o wykroczeniach administracyjnych. W przypadku naruszeń służby białoruskie będą kierować pojazdy do opuszczenia kraju przez granicę z Rosją lub do najbliższego miejsca wykonywania czynności celnych. Przepisy weszły w życie w dniu publikacji i będą obowiązywać do 31 grudnia 2027 r.
W praktyce dla polskich firm transportowych niewiele się zmienia. Jak dotąd, polskie ciężarówki nie mogą poruszać się po terytorium Białorusi ani wykonywać na nim przewozów międzynarodowych. Nadal mogą natomiast wjeżdżać do wyznaczonych terminali przeładunkowych znajdujących się przy granicy, głównie w rejonie Brześcia, gdzie od dawna odbywa się przepinka zestawów oraz przeładunek towarów na pojazdy białoruskie, rosyjskie lub kazachskie. To jedyny dozwolony wyjątek i pozostaje on utrzymany, co umożliwia ciągłość wymiany towarowej z krajami Azji. Nowością jest całkowity zakaz wjazdu na Białoruś polskich i litewskich przyczep oraz naczep - także w przypadku, gdy są ciągnięte przez pojazdy zarejestrowane w innych państwach. Wcześniej przewoźnicy mogli korzystać z ciągników leasingowanych lub należących do firm spoza UE, aby legalnie wprowadzać polskie naczepy do Białorusi. Teraz ta luka została zamknięta.
Znacznie gorsza sytuacja dotyczy przewoźników z Litwy. Do tej pory dysponowali oni większą swobodą w dostępie do białoruskich terminali, także poprzez polskie przejścia graniczne m.in. w Koroszczynie. Po wejściu w życie rozporządzenia operacje tym kierunkiem zostały im odebrane, a równocześnie Litwa ma zamkniętą granicę z Białorusią od swojej strony.
Cały dekret dostępny TUTAJ
📺 🚛 „Białoruś w dalszym ciągu ogranicza przewozy wykonywane przez polskie i litewskie ciężarówki” – komentarz Artura...
Opublikowany przez Transport i Logistyka Polska Środa, 5 listopada 2025
