UOKiK wszczął we wrześniu nowe postępowania wobec dziesięciu przedsiębiorstw, które zdaniem urzędu, mogły opóźniać się z płatnościami wobec kontrahentów. Wśród nich znalazły się m.in. Erontrans, Wielton, Kalmar Poland, Nokia Solutions and Networks, Pesa Bydgoszcz i Samasz.
Postępowania mają charakter wyjaśniający i nie oznaczają jeszcze, że doszło do naruszeń. Jak przypomina UOKiK, urząd analizuje sytuacje, w których w ciągu trzech miesięcy suma wymagalnych i niespełnionych świadczeń przekracza 2 mln zł. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że zatory płatnicze najmocniej uderzają w mniejsze firmy, pozbawiając je płynności. O tym, jak dotkliwie odczuwają to przewoźnicy, pisaliśmy wczoraj ( więcej tutaj) . Teraz UOKiK reaguje – sprawdza duże firmy, które mogą opóźniać rozliczenia z kontrahentami.
W branży transportowej skutki opóźnień w płatnościach są szczególnie dotkliwe. Wielu przewoźników wskazuje, że przy rosnących kosztach i presji cenowej każda zwłoka w rozliczeniu potrafi zachwiać finansami firmy. O działaniach UOKiK piszemy więc w szerszym kontekście walki o bardziej uczciwe i terminowe rozliczenia w całym łańcuchu dostaw.
Od początku roku urząd wydał już 29 decyzji, z czego 25 zakończyło się nałożeniem kar na łączną kwotę ponad 6,5 mln zł. W większości przypadków spółki nie kwestionowały ustaleń i zapłaciły sankcje obniżone o 20 proc. UOKiK prowadzi także tzw. „interwencje miękkie”, czyli bez wszczynania formalnych postępowań, ale z informacją o potrzebie poprawy dyscypliny płatniczej. Od stycznia urząd wysłał blisko 160 takich wystąpień.
Utworzona: 2025-11-02
