Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nie kupimy pojazdów, których nie da się używać. Transport ostrzega Komisję Europejską

Utworzona: 2025-10-15


Cztery wiodące europejskie organizacje reprezentujące transport drogowy, spedycję, nadawców ładunków i łańcuch chłodniczy – IRU, CLECAT, European Shippers’ Council oraz Global Cold Chain Alliance zaapelowały do Komisji Europejskiej, aby nie wprowadzała obowiązkowych celów dotyczących popytu na ciężarówki bezemisyjne.

Według sygnatariuszy takie rozwiązanie może zakłócić zieloną transformację, jeśli najpierw nie zostaną spełnione warunki umożliwiające praktyczne wdrożenie. W liście do przewodniczącej KE Ursuli von der Leyen organizacje potwierdziły poparcie dla dekarbonizacji transportu, lecz ostrzegły, że mandaty po stronie popytu spowolnią rynkowy postęp i zwiększą presję na przewoźników oraz nadawców.

Podzielamy cele klimatyczne UE. Prawdziwy postęp nastąpi jednak dzięki stworzeniu odpowiednich warunków, a nie poprzez nakładanie karnych obowiązków. To właśnie w tym obszarze potrzebne są działania UE. Nakazy zakupu nie doprowadzą do dekarbonizacji transportu drogowego. Nikt nie kupi pojazdów, których nie będzie mógł używać albo które doprowadzą go do bankructwa. Transformacja musi być sprawiedliwa, wykonalna i ekonomicznie uzasadniona Raluca Marian, dyrektor IRU ds. UE.
Według organizacji rejestracje ciężarówek bezemisyjnych w UE wzrosły na początku 2025 r., mimo spadku ogólnej sprzedaży pojazdów ciężkich. Ma to dowodzić, że sektor „posuwa się naprzód tam, gdzie warunki na to pozwalają”. Jednocześnie wskazano na kluczowe bariery: niewystarczającą sieć ładowania, ograniczoną przepustowość sieci energetycznych oraz wysokie koszty zakupu pojazdów. Sygnatariusze ostrzegają, że wiążące cele zakupu lub użytkowania ciężarówek bezemisyjnych nałożą nieproporcjonalne obciążenia na firmy wykonujące transport drogowy – w szczególności MŚP i mikroprzedsiębiorstwa, które stanowią ponad 95% z około 600 tys. przewoźników w Europie. Koszty zgodności miałyby rozlewać się w całym łańcuchu dostaw, uderzając w najmniejszych uczestników. Organizacje podkreślają też, że niektóre segmenty m.in. logistyka chłodnicza, budownictwo i przewóz chemikaliów mierzą się z konkretnymi przeszkodami technicznymi i operacyjnymi dla elektryfikacji. W ich ocenie „uniwersalne” mandaty byłyby niepraktyczne i szkodliwe ekonomicznie.

Zamiast obowiązkowych celów popytu, organizacje wzywają do:
🚩ukierunkowanych zachęt zakupowych, aby obniżyć barierę wejścia w ciężarówki bezemisyjne;
🚩 przyspieszenia inwestycji w infrastrukturę ładowania – zarówno depo/bazową, jak i publiczną;
🚩 spójnych ram finansowania, które przeznaczałyby wpływy z instrumentów takich jak Eurovinieta i ETS 2 bezpośrednio na dekarbonizację transportu drogowego.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels