Od 1 lipca 2024 roku nieprzestrzeganie zasad tego systemu wiąże się z wysokimi karami finansowymi: od 10 do 50 tys. lei (od 8,5 tys. zł do 42,8 tys. zł) do dla osób fizycznych i od 20 do 100 tys. lei (od 17,1 tys. zł do 85,7 tys. zł) dla osób prawnych. Podstawą do ich nałożenia może być na przykład brak zgłoszenia danych o towarach, nieaktualizowanie informacji o pojeździe czy zmiana zarejestrowanych danych. Przewidziano również możliwość konfiskaty, która jest określona wartością niezgłoszonych towarów mówi Lucica Kucharec, aplikantka radcowska w TC Kancelarii Prawnej.Część uczestników systemu RO e-Transport dostała jednak więcej czasu na dostosowanie się do wymogów, a co za tym idzie, zostanie objęta karami dopiero w styczniu 2025 roku. Mowa o firmach ze statusem upoważnionego przedsiębiorcy.
Kim są użytkownicy posiadający status upoważnionego przedsiębiorcy?
Status upoważnionego przedsiębiorcy obejmuje następujące rodzaje pozwoleń:🚩 status upoważnionego przedsiębiorcy w zakresie uproszczeń celnych, który umożliwia posiadaczowi korzystanie z niektórych uproszczeń zgodnie z przepisami prawa celnego lub
🚩 status upoważnionego przedsiębiorcy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, które uprawnia posiadacza do korzystania z ułatwień w zakresie bezpieczeństwa i ochrony.
Oba rodzaje pozwoleń można posiadać jednocześnie.
Kary w systemie RO e-Transport
System e-Transport jest monitorowany przez różne instytucje, w tym Krajową Agencję Administracji Skarbowej oraz rumuńską policję. Po nałożeniu kary finansowej organy przeprowadzają kontrole w firmach, by zweryfikować zgodność danych, a po wykryciu naruszeń mogą zostać zastosowane dodatkowe sankcje, w tym konfiskata mienia.11 listopada 2024 zaczęły obowiązywać najnowsze zmiany w prawie, które, modyfikują założenia dotyczące konfiskaty towarów.
Zmiany w zakresie stosowania prawa do konfiskaty
Podczas gdy wcześniej konfiskata wartości niezgłoszonych towarów była stosowana od pierwszego wykrytego przez władze wykroczenia, nowe rozporządzenie przewiduje stopniowy system sankcji. W przypadku pierwszego wykrytego wykroczenia tego rodzaju konfiskata wartości towarów nie jest już stosowana, a w przypadku kolejnych wykroczeń odsetek konfiskaty wzrasta stopniowo: 15% za drugie wykroczenie, 50% za trzecie i 100% od czwartego wykroczenia. Okres analizy liczby wykroczeń wynosi 12 miesięcy, liczonych od pierwszego wykrytego przez władze wykroczenia. Po upływie tego okresu system rozpoczyna naliczanie od nowa.W związku ze stopniowaniem konfiskaty, rozporządzenie wprowadza również elektroniczny rejestr kar RO e-Transport, zarządzany przez Krajowe Centrum Analityki Finansowej. Rejestr ten umożliwi organom monitorowanie sankcji w jednolity sposób i będzie w stanie stopniowo stosować regulowany procent konfiskaty. Jest to konieczne, ponieważ sankcje RO e-Transport mogą być ustanawiane i nakładane równolegle przez kilka organów - zarówno przez ANAF i rumuński Urząd Celny, jak i przez funkcjonariuszy rumuńskiej policji wskazuje Lucica Kucharec.
Obowiązek monitorowania GPS odroczony
To samo rozporządzenie przewiduje także tymczasowe zawieszenie jednej z dotychczas obowiązujących sankcji. Mowa o grzywnie za nieprzestrzeganie obowiązku monitorowania za pomocą GPS pojazdów wykorzystywanych w transporcie zgłoszonych w krajowym systemie RO e-Transport.Środek ten, który stanowi pośrednie i tymczasowe zawieszenie, obowiązuje do dnia 31 marca 2025 roku, co daje firmom więcej czasu na wdrożenie niezbędnych rozwiązań technicznych i zakupu sprzętu w celu spełnienia wymogów dodaje ekspertka TC Kancelarii Prawnej.
Modyfikacja danych bez ważnego kodu UIT
Kolejnym istotnym aspektem uregulowanym w rozporządzeniu, które weszło w życie 11 listopada, jest wprowadzenie możliwości modyfikacji danych zarejestrowanych w RO e-Transport po upływie ważności kodu UIT. Zmian tych, pozwalających podatnikom na aktualizację nazwy, ilości lub wartości przewożonych w systemie towarów, można dokonywać do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym transport miał miejsce.Rozporządzenie to przewiduje również połączenie systemu RO e-Transport z innymi systemami monitorowania wykorzystywanymi przez instytucje publiczne i przedsiębiorstwa państwowe. W ten sposób, w celu jeszcze dokładniejszego sprawdzania transportów przejeżdżających przez Rumunię i wykrywania nieprawidłowości, ANAF będzie mógł korzystać z danych posiadanych przez inne struktury państwowe, niezależnie od tego, czy są one gromadzone przez kamery, przyrządy do określania ilości przewożonych produktów, czy też inne specyficzne urządzenia do monitorowania ruchu drogowego. W tym celu rozporządzenie nakłada na instytucje publiczne i przedsiębiorstwa państwowe obowiązek bezpłatnego udostępniania Krajowej Agencji Administracji Skarbowej wszystkich istotnych danych za pośrednictwem protokołów mówi Lucica Kucharec.
Co się odwlecze…
Choć sankcje za nieprzestrzeganie prawidłowego użytkowania systemu RO e-transport miały być stosowane od 1 lipca 2024 r., dla większości użytkowników zostały one przesunięte na styczeń 2025 r., a część z nich zawieszono do marca 2025 r. W związku z tym firmy wykonujące przewozy na terenie Rumunii, w tym na zasadzie tranzytu, powinny wykorzystać ten czas na dostosowanie swoich pojazdów i procedur do obowiązujących przepisów, żeby uniknąć kar w przyszłości.Źródło: TC Kancelaria Prawna