System, którego szczegółów jeszcze nie znamy, nie zmniejszy ruchu ciężarowego przez przełęcz Brenner, ale może spowodować więcej korków, a tym samym zwiększy emisji. Jak rezerwować miejsca, jeśli nigdy nie można dokładanie określić, kiedy dana ciężarówka dotrze na granicę. Co się stanie, jeśli przyjedzie wcześniej lub się spóźni? Proponowanie, aby wykorzystać transport kolejowy byłoby hipokryzją; wszyscy przecież wiedzą, że obecna przepustowość linii kolejowej jest za mała. Nawet po oddaniu do użytku tunelu bazowego pod przełęczą Brenner zabraknie dróg dojazdowych w Niemczech i we Włoszech. Ponadto we Włoszech iw Niemczech nie ma odpowiednich terminali towarowych umożliwiających przeładunek towaru na kolej powiedział Alexander Friesz, prezes ZV.Austria, a zwłaszcza Leonore Gewessler, minister ochrony klimatu, środowiska, energii, mobilności, innowacji i technologii, musi poważnie potraktować ostrzeżenie unijnej komisarz ds. transportu Adiny Valean o ograniczeniach w swobodnym przepływie towarów. Również w Parlamencie Europejskim coraz częściej pojawiają się głosy ostrzegające przed możliwym unijnym postępowaniem przeciwko Austrii w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Sytuację na drogach mogłoby przynieść złagodzenie nocnego zakazu ruchu ciężarowego, które umożliwiłoby bardziej równomierne rozłożenie ruchu, wyrównanie szczytów ruchu i uniknięcie korków.
Ciężarówki nie przejeżdżają przez przełęcz Brenner dla przyjemności. Austria już teraz zajmuje 3. miejsce w Europie pod względem wielkości transportu intermodalnego, który stanowi 30% krajowego transportu towarowego. Zwiększenie tego udziału, zwłaszcza przez przełęcz Brenner, choć z pewnością pożądane, jest nierealne w dającej się przewidzieć przyszłości Alexander FrieszZarówno eksperci, tacy jak Sebastian Kummer z Uniwersytetu Ekonomicznego w Wiedniu, jak i niemieckie Ministerstwo Transportu oraz Europejski Trybunał Obrachunkowy wskazują, że w nadchodzących dziesięcioleciach drogowy ruch towarowy będzie nadal gwałtownie wzrastał. Oznacza to, że nawet utrzymanie obecnego udziału przewozów kolejowych stanowi nie lada wyzwanie. Dlatego ważne jest, aby poważnie potraktować uzasadnioną krytykę ze strony Komisji Europejskiej i rządu włoskiego oraz znaleźć konstruktywne rozwiązania z udziałem branży transportowej.
Więcej na ten temat
Trzy kraje, jeden cel - bilety na przejazd przez Brenner coraz bliżej
Rezerwacja przejazdów ciężarówek, czyli cyfrowe rozwiązania szansą dla Tyrolu