Inżynierowie Volvo Trucks prowadzą badania w tunelach aerodynamicznych i przeprowadzają symulacje, szukając możliwości wprowadzania kolejnych ulepszeń. Jednym z ważniejszych celów jakie chcą osiągnąć jest opóźnienie separacji przepływu. Im wcześniej warstwa opływającego powietrza odrywa się od powierzchni ciężarówki, tym gorzej, powstaje bowiem większy opór. Minimalizacja i opóźnienie momentu separacji przepływu prowadzi do zmniejszenia oporu powietrza.
Napływające powietrze znacznie przyspiesza, gdy przechodzi od punktu stagnacji przed ciężarówką (wysokie ciśnienie) i rozchodzi się na boki (niskie ciśnienie). Jeśli ciężarówka jedzie z prędkością 90 km/h, szybkość przepływającego powietrza na zakrętach może osiągnąć nawet 200 km/h. To sprawia, że przednie narożniki są bardzo wrażliwym obszarem, a każdy mały przedmiot lub szczelina może mieć ogromny wpływ na ogólny przepływ powietrzaW najnowszych symulacjach i testach inżynierowie byli w stanie zidentyfikować szereg małych szczelin i linii podziału na zewnętrznej części nadwozia, które po uszczelnieniu poprawiłyby aerodynamikę.
— wyjaśnia Anders Tenstam, specjalista ds. aerodynamiki w Volvo Trucks.
Zauważyliśmy, że linie podziału i szczeliny mogą mieć kluczowe znaczenie w zależności od tego, gdzie się znajdują. Poprzez nie powietrze przedostaje się za przednie panele, skąd jest następnie zasysane w obszarach niskiego ciśnienia po bokach kabiny. Stamtąd może wywołać separację przepływu, gdy wchodzi w interakcję z powietrzem opływającym na zewnętrz
— tłumaczy Mattias Hejdesten, specjalista ds. aerodynamiki w Volvo Trucks.
Aby powstrzymać negatywne zjawiska, między różnymi panelami przednimi umieszczono nowe uszczelki. Dzięki nim eliminuje się punkty wyzwalające separację przepływu w przednich narożnikach pojazdu, dzięki czemu powietrze przepływające na zewnątrz dłuższy czas utrzymuje się przy bokach pojazdu.
Dodanie uszczelek nie tylko poprawia ogólną aerodynamikę, ale także otwiera dodatkowe możliwości ulepszeń w dalszej części pojazdu. Jednym z nich jest wydłużenie elementu drzwi, aby wypełnić pustkę w części, gdzie znajdują się stopnie do kabiny. Dzięki temu uzyskuje się płaską powierzchnię, do której może przylegać zewnętrzny przepływ powietrza. Zastosowanie szerszych kół i błotników wyrównuje powierzchnię boczną, a poszerzony błotnik zmniejsza odstęp od koła. Ogranicza to ilość powietrza wylatującego z nadkola, a w konsekwencji opór aerodynamiczny. Nowe, zakrzywione osłony ramion lusterek bocznych, z mniejszymi otworami, również pomagają zmniejszyć separację przepływu.
Wszystkie wprowadzone modyfikacje zostały zoptymalizowane tak, aby wzajemnie się uzupełniały. Wprawdzie każda pojedyncza zmiana przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej pojazdu i zmniejszenia zużycia paliwa, jednak oszczędności uzyskane dzięki zastosowaniu wszystkich zaprezentowanych rozwiązań w ramach jednego pakietu są większe niż w przypadku zsumowania efektów pojedynczych modyfikacji.
Źródła: Volvo Trucks, YouTube
Screeny: YouTube