Nowe samochody dostawcze do 3,5 t - "dostawcze"
Wrześniowe rejestracje nowych lekkich samochodów dostawczych w UE spadły o 11,3% do poziomu 105 790 sztuk. Ten negatywny trend znalazł odzwierciedlenie w słabych wynikach czterech kluczowych rynków w regionie, z których wszystkie poniosły straty: Włochy (-13,5%), Francja (-12,3%), Niemcy ( 7,2%) i Hiszpania (-3,5%).W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 21,2% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Z wyjątkiem Cypru (+6,4%) i Słowacji (+0,2%), wszystkie rynki UE odnotowały spadki, w tym cztery główne: Hiszpania (-27,7%), Francja (22,4%), Niemcy (-18,9%) i Włochy (-12,4%).
Nowe samochody ciężarowe od 16t (bez autobusów) - "ciężkie samochody ciężarowe"
Wrześniowe rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych w całej UE były znaczące, a segment poprawił się o 21,0%, ponieważ z wyjątkiem Portugalii (-35,7%) wszystkie rynki w regionie zarejestrowały solidne zwyżki. W szczególności kraje Europy Środkowej zapewniły silny impuls do wzrostu w ubiegłym miesiącu, wykazując nawet trzycyfrowe wzrosty procentowe w Chorwacji (+173,5%) i na Litwie (+154,2%).Od stycznia do września 2022 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych zwiększyły się o 4,6%, do 188 067 sztuk sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Dwa kolejne dodatnie rezultaty w sierpniu i we wrześniu przyczyniły się do poprawy całorocznego wyniku. W rezultacie trzy z czterech kluczowych rynków UE wypadły lepiej niż rok temu, a jedynie Niemcy wykazały niewielki spadek (-0,8%).
Ciężarowe powyżej 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
Nowe rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE zwiększyły się we wrześniu o 18,3%. Z wyjątkiem Portugalii (-32,6%), wszystkie rynki regionu pozytywnie wpłynęły na ogólny wynik, w tym cztery główne: Hiszpania (+22,8%), Niemcy (+11,9%), Francja (+3,0%) i Włochy (+3,0%).Po dziewięciu miesiącach roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w całej Unii Europejskiej zwiększyła się o 1,5%, a dzięki wzrostowi w ostatnich dwóch miesiącach skumulowany wynik wszedł na poziom dodatni. W dużej mierze do tego pozytywnego rezultatu przyczyniły się kraje Europy Środkowej (+9,6%). Z kolei spośród czterech głównych rynków Europy Zachodniej jedynie Hiszpania osiągnęła wzrost (+10,3%).
Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t
We wrześniu 2022 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE pozostały na niezmienionym poziomie (-0,1%) - sprzedano 2 370 sztuk. Cztery największe rynki regionu zarejestrowały zróżnicowane wyniki. Francja odnotowała najostrzejszy spadek (-19,6%), a za nią uplasowały się Niemcy (-5,4%). Z kolei Włochy osiągnęły imponujący wzrost (+32,0%).Do tej pory w 2022 roku rejestracje nowych autobusów spadły o 4,8% do 20 457 sztuk. Wśród czterech głównych rynków UE, Hiszpania jako jedyna może pochwalić się wzrostem (+29,3%). Za to Niemcy (-22,5%), Francja (-14,9%) i Włochy (-9,4%) ucierpiały z powodu znaczących spadków.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
grafika poglądowa