Podczas warsztatów zorganizowanych przez IRU ustawodawcy i liderzy branży omawiali pomysły, wyzwania, przykłady wdrażania i popularyzacji e-CMR. Zgodnie z Konwencją ONZ o przewozie towarów (CMR) listy przewozowe są wykorzystywane przede wszystkim w handlowych umowach transportowych. Na ich podstawie policja i organy celne mogą też sprawdzać przewożone towary oraz informacje o nadawcy/odbiorcy/przewoźniku w handlu transgranicznym.
Istniejąca od 2008 r. cyfrowa wersja listu przewozowego, czyli tzw. protokół e-CMR, została już ratyfikowana przez 32 kraje. Poprzez eliminację formalności, stosowanie cyfrowego listu przewozowego obniża koszty obsługi, minimalizuje opóźnienia związane z fakturowaniem oraz zmniejsza rozbieżności między zamówieniem a zawartością dostawy. O elektronicznym liście przewozowym przeczytacie w materiałach ⬇
Idzie nowe...
Elektroniczny list przewozowy w transporcie
Dwugodzinne warsztaty obejmowały zwięzłe prezentacje kilku prelegentów zewnętrznych, w tym liderów branży, organów regulacyjnych i decydentów politycznych. Podkreślono, że kilku członków Korytarza Transportowego Europa-Kaukaz-Azja wyraziło zainteresowanie rozwiązaniami e-CMR. Zdaniem dyrektora ds. transformacji cyfrowej w firmie DB Schenker, wyeliminowanie dokumentów papierowych zmniejszy koszty operacyjne. Wszyscy prelegenci zgodzili się, że konieczne i korzystne jest jak najszybsze opracowanie globalnego podejścia do cyfrowego listu przewozowego – które będzie technologicznie neutralne, interoperacyjne, zharmonizowane i bezpieczne.
Źródło: IRU
grafika poglądowa
Utworzona: 2022-10-27