Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

MaWo Group

Gwardia Cywilna nie może kontrolować i karać za brak listu przewozowego

Utworzona: 2022-10-24


Ministerstwo Transportu Hiszpanii wystosowało instrukcje dla służb kontrolnych dotyczących działań, jakie mogą prowadzić w świetle przyjętych niedawno przepisów.

Z wytycznych wynika, że Wydział Ruchu Drogowego Gwardii Cywilnej nie może żądać podczas kontroli listu przewozowego. Przyjęty w Hiszpanii w sierpniu tego roku dekret z mocą ustawy o środkach wsparcia transportu przewidywał m.in. zawierał, między innymi uogólnienie kwestii pisemnych umów dotyczących przewozu towarów, wymagających wystawiania listu przewozowego dla każdej przesyłki, w którym musi być podana cena transportu, który ma być przeprowadzone między innymi obowiązkowymi wzmiankami – wyjaśnia hiszpańska federacja związków transportowych Fenadismer. Nowe prawo wprowadziło obowiązek zawierania umowy dla każdej usługi transportu towarowego o wartości powyżej 150 euro (wyjątkiem jest tu m.in. transport przeprowadzkowy, przewozy pojazdami poniżej 2 ton czy usługi kurierskie).

Według doniesień hiszpańskiej organizacji Ministerstwo Transportu wyjaśniło Wydziałowi Ruchu Drogowego Gwardii Cywilnej, że gwardziści mogą sprawdzić podczas kontroli na drodze wyłącznie dokument kontrolny, który towarzyszy towarowi. Natomiast Inspekcja Transportu odpowiada za późniejszą kontrolę listu przewozowego, na której musi widnieć cena (choć może ona zostać wskazana w odrębnym dokumencie umownym.

Jak wyjaśnia dalej Fenadismer, który miał wgląd do wytycznych dla Gwardii Cywilnej „w drodze wystarczy skontrolować dokumenty administracyjne regulowane przepisami przewozowymi: w krajowym przewozie towarów byłby to dokument kontrolny uregulowany w Rozporządzeniu FOM/2861/2012 z grudnia 13 oraz w międzynarodowym przewozie towarów CMR”. Oznacza to, że gwardziści nie mogą sankcjonować kierowców za „ brak listu przewozowego, brak ceny transportu w liście przewozowym, czy brak podanych w nim godzin odbioru i dostawy towaru”. Kontrola tych wymagań pozostaje w gestii służb Inspekcji Transportu - podkreśla Fenadismer, dodając przy tym, że list przewozowy może pełnić funkcję wspomnianego wyżej dokumentu kontrolnego, jeżeli zawiera on wszystkie obowiązkowe wzmianki. Należą do nich: dane załadowcy i przewoźnika, miejsce załadunku i rozładunku, datę wykonania usługi, numery rejestracyjne środka transportu (zarówno w przypadku ciągnika siodłowego jak i naczepy) oraz opis towaru.

Z kolei do obowiązkowych informacji, które muszą pojawić się w liście przewozowym podlegającym kontroli Inspekcji Transportu, należy cena usługi transportowej oraz cena innych czynności pomocniczych. Załadunku i rozładunku, gdy przewoźnik zobowiąże się je wykonać, przypominamy jednak, że operacji tych nie może wykonać kierowca! Zakaz załadunku i rozładunku przez kierowców zatwierdzone. Kary do 4600 EUR

Cena musi widnieć na samym liście przewozowym, chyba że widnieje na jakimkolwiek innym dokumencie umownym podpisanym przez przewoźnika i jego klienta - dodaje Fenadismer.


Źródło: MaWo Group
Do ulubionych MaWo Group
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels