Międzynarodowe Forum Transportu, posiadające silne zaplecze analityczno-badawcze, powinno dalej kontynuować i rozwijać swoje zaangażowanie w obszarze wsparcia Ukrainy i oceny implikacji transportowych rosyjskiej agresji. Zmiany, które nastąpiły w wyniku rosyjskiej napaści na Ukrainę, w dużym stopniu wpływają na funkcjonowanie wszystkich gałęzi transportu w naszym regionie – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Szef resortu infrastruktury odniósł się również do wzrostu roli wielkich międzynarodowych projektów infrastrukturalnych, jaki nastąpił po wybuchu wojny.
Dotychczas prowadzone inwestycje infrastrukturalne na wschodniej granicy Unii Europejskiej pozwoliły zapewnić efektywnie wsparcie strony ukraińskiej, m.in. poprzez organizację bezpiecznych korytarzy transportowych w celu przewozu osób oraz towarów z Ukrainy. Już dziś powinniśmy myśleć o odbudowie ukraińskiej infrastruktury transportowej i jednocześnie rozważać rozwiązania w tym zakresie uwzględniające wyzwania finansowe i organizacyjne – powiedział minister A. Adamczyk.Omawiając długofalowe skutki planowania rozwoju infrastruktury transportowej, A. Adamczyk zaznaczył, że daje to wymierne korzyści w czasach kryzysów, o czym przekonujemy się w obliczu trwającej wojny oraz jej konsekwencji, z którymi zmaga się cały kontynent europejski.
Korytarze transportowe muszą nie tylko odzwierciedlać największe potoki ruchu, ale stanowić również wymierny instrument umożliwiający reakcję w sytuacjach kryzysowych. Bardzo dobrym przykładem takiej inwestycji jest szlak drogowy Via Carpatia. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że konsekwentnie realizowany przez Polskę projekt połączenia transportowego państw leżących na wschodniej granicy Unii Europejskiej daje nam duże większe możliwości swobodnego planowania logistyki i transportu z i do Ukrainy – zaznaczył.
Źródło: gov.pl