Pracownicy transportu pracują w wielu państwach członkowskich. Ich prawa pracownicze i socjalne zależą od ustawodawstwa i układów zbiorowych. Również operatorzy międzynarodowego transportu drogowego muszą przestrzegać różnych przepisów pracowniczych i socjalnych.
Ramy prawne dla tego sektora określone w „Pakiecie Mobilności I”, które obowiązują od sierpnia 2020 r. regulują niektóre z tych kwestii. Przepisy dotyczące np. na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku czy delegowania kierowców były wdrażane stopniowo, z jednej strony przynosząc oczekiwane zmiany w sektorze transportu drogowego, a z drugiej stwarzając nowe wyzwania związane z ich praktycznym stosowaniem.
Ustanowienie nowych przepisów to dopiero pierwszy krok; w następnej kolejności trzeba dopilnować, aby kierowcy i przewoźnicy byli poinformowani o przepisach, a dopiero na końcu należy się postarać, aby przepisy były skutecznie egzekwowane.
W czerwcu ELA koordynowała wspólną akcję kontroli drogowych z władzami belgijskimi i bułgarskimi. Celem akcji było sprawdzenie przestrzegania nowych zasad dotyczących regularnego tygodniowego odpoczynku. Podczas akcji sprawdzono 153 pojazdy. W ponad 100 przypadkach stwierdzono naruszenia zasad odpoczynku tygodniowego. Oznacza to, że 2/3 kierowców nie przestrzegało przepisów, co wyraźnie świadczy o potrzebie wzmożonych działań.
Kampania jest wspólnym wysiłkiem ELA, odpowiednich organów we wszystkich państwach członkowskich i organizacji partnerów społecznych. Jest to część wysiłków ELA mających na celu poprawę wiedzy i rozumienia praw i obowiązków związanych z mobilnością pracowników w sektorze transportu drogowego – powiedział Cosmin Boiangiu, Dyrektor Wykonawczy ELA.Na potrzeby kampanii Road2FairTransport przygotowano pakiet materiałów informacyjnych i dostarczono go partnerom w państwach członkowskich. Kampania będzie prowadzona za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także wzdłuż najbardziej ruchliwych autostrad w UE. ELA przygotowała również ulotki informacyjne dla kierowców na temat nowych przepisów we wszystkich językach UE oraz w 5 dodatkowych, w tym po ukraińsku.
Od 12 października prowadzone są lokalne sesje informacyjne dla kierowców i przewoźników, zarówno na terenie, jak w Internecie. W tym roku zaplanowano trzy nagłaśniające, najpierw w Rumunii, na Litwie i Łotwie. Akcje zaplanowano w krajach, z których pochodzi większość międzynarodowych przewoźników drogowych. Dodatkowe akcje objazdowe zostaną zorganizowane w 2023 roku.
Do tej pory ELA przeprowadziła wspólnie z Europejską Siecią Policji Dróg, ROADPOL, kontrole dotyczące praw pracowniczych i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzięło w nich udział kilka państw członkowskich. W ciągu jednego tygodnia czerwca w akcję zaangażowanych było ponad 226 funkcjonariuszy, którzy sprawdzili 260 pojazdów, w których wykryto ponad 110 naruszeń. W tym miesiącu dodatkowe wspólne kontrole drogowe zostaną przeprowadzone w 7 różnych państwach członkowskich z udziałem przedstawicieli 15 państw.
W 2023 r. zostanie przeprowadzona ocena wyników podjętych działań z myślą o ich poprawie i przekształceniu w zaangażowanie o charakterze długoterminowym. Zamiarem ELA na najbliższe lata jest opracowanie zestawu narzędzi i zasobów, które umożliwią sektorowi transportu drogowego włączenie się w te działania.