Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ambitne podejście do budowy infrastruktury ładowania i tankowania

Utworzona: 2022-10-06


IRU z zadowoleniem przyjęła wynik głosowania Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN) nad sprawozdaniem, które zmienia wniosek Komisji Europejskiej dotyczący rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

Budowa infrastruktury paliw alternatywnych umożliwiającej ładowanie i tankowanie pojazdów jest warunkiem, bez spełnienia którego nie ma szans na poważną dekarbonizacę transportu drogowego. Członkowie TRAN poparli realistyczną wizję, która otwiera drogę do zielonej transformacji.

Decyzja to silny sygnał dla państw członkowskich UE: ogólne podejście Rady przyjęte na początku tego roku rozczarowuje pod względem zaangażowania państw członkowskich we wspieranie sektora transportu drogowego. Głosowanie w sprawie TRAN odzwierciedla apele kierowane przez IRU w ostatnich miesiącach wskazujące na potrzebę bardziej ambitnego podejścia do budowy infrastruktury ładowania i tankowania dla komercyjnego transportu drogowego.

Przyjęty raport TRAN zakłada wyższe docelowe poziomy wydajności energetycznej dla pojazdów lekkich i ciężarowych, stacje ładowania na bezpiecznych parkingach oraz gwarancje wydajności sieci elektrycznej. Przyspieszono ostateczne terminy uruchomienia dostaw zarówno energii elektrycznej, jak i wodoru, chociaż obowiązkowy system rezerwacji możliwości ładowania dla pojazdów użytkowych nie znalazł się w kompromisowej propozycji.

IRU będzie monitorować kolejne etapy procesu legislacyjnego UE, w szczególności głosowanie na pełnym posiedzeniu plenarnym Parlamentu, które odbędzie się 17 października i ma nadzieję, że negocjacje trójstronne rozpoczną się tak szybko, jak to możliwe.

Dodatkowe szczegóły

Wymagania dotyczące mocy wyjściowej

W porównaniu z pierwotną propozycją Komisji Europejskiej, raport TRAN zwiększa wymagania dotyczące mocy wyjściowej infrastruktury ładowania zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich w sieciach bazowych i kompleksowych Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, w tym w węzłach miejskich. Branża transportu drogowego potrzebuje tego rodzaju pewności przy inwestowaniu w pojazdy z napędami alternatywnymi.

Ponadto w sieci bazowej zwiększona została liczba stacji ładowania pojazdów ciężarowych na lata 2025 i 2030, a na 2027 r. wprowadzono cel przejściowy dotyczący bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek (SSTPA). W przyszłości rola bezpiecznych parkingów jeszcze wzrośnie, ponieważ stanowią one idealne miejsce do ładowania lub tankowania pojazdów podczas odpoczynku.

Wymogi techniczne sieci elektrycznej

Jeśli chodzi o sieć elektroenergetyczną, w sprawozdaniu TRAN słusznie uznaje się, że konieczne jest zapewnienie odpowiednich przyłączy i mocy. IRU zaapelowało o gwarancję, że moc wyjściowa gwarantowana przez sieć elektryczną będzie wystarczająca do zasilania stacji ładowania, aby zapewnić ciągłość działalności firm transportowych.

W związku z tym autorzy sprawozdania wzywają państwa członkowskie do przeprowadzenia analizy przed 2025 r. w celu oceny i zaplanowania niezbędnych wzmocnień sieci. Nie można dopuścić, aby pojazdy ciężarowe i autokary przewożące pasażerów utknęły na trasie z powodu niewystarczającej ilości paliwa lub braku infrastruktury.

Cele w zakresie dostaw wodoru

Cele dotyczące infrastruktury tankowania wodoru w transporcie drogowym zostały potraktowane bardziej priorytetowo niż w podejściu przyjętym przez Radę. Pierwotny termin stworzenia infrastruktury tankowania wodoru w sieciach bazowych i kompleksowych sieci TEN-T, został przyspieszony o 3 lata, z roku 2030 na 2027. Dodatkowo utrzymano wymóg stworzenia infrastruktury tankowania wodoru w węzłach miejskich.

Dostępność danych

Jeśli chodzi o dostępność danych, w raporcie wzywa się do utworzenia wspólnego europejskiego punktu dostępu do danych o paliwach alternatywnych do roku 2026. Punkt taki musi oferować informacje na temat ilości zasobów oraz ich dostępności, w tym czasu oczekiwania i pozostałej ilości paliw alternatywnych oraz ilości punktów ładowania i tankowania.

Obowiązkowy system rezerwacji

Chociaż IRU jest zasadniczo zadowolona z treści sprawozdania komisji TRAN, nie rozumie wykluczenia obowiązkowego systemu rezerwacji możliwości korzystania z infrastruktury ładowania dla kierowców zawodowych. Potrzeby sektora komercyjnego transportu drogowego różnią się znacznie od potrzeb użytkowników prywatnych samochodów osobowych. Przewoźnicy planują swoje działania skrupulatnie i z dużym wyprzedzeniem, aby towary dotarły do klienta na czas. IRU chciałaby, aby przepis dotyczący systemu rezerwacji został ponownie wprowadzony i poddany pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels