Decyzja to silny sygnał dla państw członkowskich UE: ogólne podejście Rady przyjęte na początku tego roku rozczarowuje pod względem zaangażowania państw członkowskich we wspieranie sektora transportu drogowego. Głosowanie w sprawie TRAN odzwierciedla apele kierowane przez IRU w ostatnich miesiącach wskazujące na potrzebę bardziej ambitnego podejścia do budowy infrastruktury ładowania i tankowania dla komercyjnego transportu drogowego.
Przyjęty raport TRAN zakłada wyższe docelowe poziomy wydajności energetycznej dla pojazdów lekkich i ciężarowych, stacje ładowania na bezpiecznych parkingach oraz gwarancje wydajności sieci elektrycznej. Przyspieszono ostateczne terminy uruchomienia dostaw zarówno energii elektrycznej, jak i wodoru, chociaż obowiązkowy system rezerwacji możliwości ładowania dla pojazdów użytkowych nie znalazł się w kompromisowej propozycji.
IRU będzie monitorować kolejne etapy procesu legislacyjnego UE, w szczególności głosowanie na pełnym posiedzeniu plenarnym Parlamentu, które odbędzie się 17 października i ma nadzieję, że negocjacje trójstronne rozpoczną się tak szybko, jak to możliwe.
Dodatkowe szczegóły
Wymagania dotyczące mocy wyjściowej
W porównaniu z pierwotną propozycją Komisji Europejskiej, raport TRAN zwiększa wymagania dotyczące mocy wyjściowej infrastruktury ładowania zarówno dla pojazdów lekkich, jak i ciężkich w sieciach bazowych i kompleksowych Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, w tym w węzłach miejskich. Branża transportu drogowego potrzebuje tego rodzaju pewności przy inwestowaniu w pojazdy z napędami alternatywnymi.Ponadto w sieci bazowej zwiększona została liczba stacji ładowania pojazdów ciężarowych na lata 2025 i 2030, a na 2027 r. wprowadzono cel przejściowy dotyczący bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek (SSTPA). W przyszłości rola bezpiecznych parkingów jeszcze wzrośnie, ponieważ stanowią one idealne miejsce do ładowania lub tankowania pojazdów podczas odpoczynku.
Wymogi techniczne sieci elektrycznej
Jeśli chodzi o sieć elektroenergetyczną, w sprawozdaniu TRAN słusznie uznaje się, że konieczne jest zapewnienie odpowiednich przyłączy i mocy. IRU zaapelowało o gwarancję, że moc wyjściowa gwarantowana przez sieć elektryczną będzie wystarczająca do zasilania stacji ładowania, aby zapewnić ciągłość działalności firm transportowych.W związku z tym autorzy sprawozdania wzywają państwa członkowskie do przeprowadzenia analizy przed 2025 r. w celu oceny i zaplanowania niezbędnych wzmocnień sieci. Nie można dopuścić, aby pojazdy ciężarowe i autokary przewożące pasażerów utknęły na trasie z powodu niewystarczającej ilości paliwa lub braku infrastruktury.
Cele w zakresie dostaw wodoru
Cele dotyczące infrastruktury tankowania wodoru w transporcie drogowym zostały potraktowane bardziej priorytetowo niż w podejściu przyjętym przez Radę. Pierwotny termin stworzenia infrastruktury tankowania wodoru w sieciach bazowych i kompleksowych sieci TEN-T, został przyspieszony o 3 lata, z roku 2030 na 2027. Dodatkowo utrzymano wymóg stworzenia infrastruktury tankowania wodoru w węzłach miejskich.Dostępność danych
Jeśli chodzi o dostępność danych, w raporcie wzywa się do utworzenia wspólnego europejskiego punktu dostępu do danych o paliwach alternatywnych do roku 2026. Punkt taki musi oferować informacje na temat ilości zasobów oraz ich dostępności, w tym czasu oczekiwania i pozostałej ilości paliw alternatywnych oraz ilości punktów ładowania i tankowania.Obowiązkowy system rezerwacji
Chociaż IRU jest zasadniczo zadowolona z treści sprawozdania komisji TRAN, nie rozumie wykluczenia obowiązkowego systemu rezerwacji możliwości korzystania z infrastruktury ładowania dla kierowców zawodowych. Potrzeby sektora komercyjnego transportu drogowego różnią się znacznie od potrzeb użytkowników prywatnych samochodów osobowych. Przewoźnicy planują swoje działania skrupulatnie i z dużym wyprzedzeniem, aby towary dotarły do klienta na czas. IRU chciałaby, aby przepis dotyczący systemu rezerwacji został ponownie wprowadzony i poddany pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym.Źródło: IRU