To przede wszystkim mniejsza emisja zanieczyszczeń, praktyczne wyeliminowanie cząstek stałych, brak siarki, ołowiu i benzenu w spalinach, redukcja tlenków azotu o 35% i CO2 o 15%, a także obniżenie poziomu hałasu o 5 dB, co oznacza mniejszy o 40% hałas dla ucha
– wyliczył zalety pojazdów zasilanych paliwem gazowym prezes PGK Śrem, Paweł Wojna, podczas prezentacji na targowisku miejskim.
Trzy spośród pięciu pojazdów Renault Trucks to modele D 26 Wide P6x2 320 CNG wyposażone w nadwozie typu śmieciarka firmy NTM. Na jednym zamontowano zabudowę jednokomorową o pojemności 22 m3, pozostałe otrzymały zabudowę dwukomorową 15,2 + 7,5 m3. Będą je wspomagać dwa pojazdy D 18 Wide P4x2 320 CNG przeznaczone do obsługi pojemników dzwonowych. W tym celu zamontowano na nich żuraw zakabinowy marki PM o maksymalnym momencie udźwigu 6,3 Tm i wysięgu poziomym 9 m oraz 12-tonowe urządzenie hakowe Skibicki. Ze względu na zwiększone obciążenie nośność przedniej osi w obu przypadkach wynosi 9 t (standardowo 7,5 t), natomiast opony mają rozmiar 385/65 R22,5 (standardowo 315/80 R22,5).
Wszystkie pojazdy są napędzane 6-cylindrowymi silnikami stechiometrycznymi NGT9 Cummins o pojemności 8,9 dm3 i doładowaniu turbosprężarką z chłodzeniem powietrza dolotowego. Mają moc 239 kW (320 KM) przy 2100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1360 Nm, rozwijany w wąskim zakresie obrotów (1300-1400 obr./min). W przekazywaniu napędu na tylną oś pośredniczy automatyczna skrzynia biegów Allison 3200V z przekładnią hydrokinetyczną o przełożeniu 1,93, która niemal dwukrotnie zwiększa moment obrotowy silnika. Dzięki temu nawet przy niskiej prędkości obrotowej rzędu 1050 obr./min pojazd ma odpowiednie osiągi, zużywając jednocześnie niewiele paliwa. Zastosowana przekładnia hydrokinetyczna ma funkcję Lock-up realizowaną przez sprzęgło blokujące, które łączy mechanicznie wirniki pompy i turbiny przy wyrównaniu prędkości obu elementów. Eliminuje to poślizg przekładni, co również wpływa na zwiększenie osiągów i ograniczenie spalania, a także nie dopuszcza do nadmiernego wzrostu temperatury oleju.
W śmieciarkach Renault Trucks sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w ośmiu butlach stalowych (po cztery z prawej i lewej strony), każda o pojemności 100 l. Łącznie mieszczą one 120 kg gazu, czyli ok. 160 m3 w stanie rozprężonym. W hakowcach zastosowano sześć zbiorników (po trzy na stronę), również o pojemności 100 l każdy, umożliwiając zmagazynowanie 90 kg gazu (120 m3). W obu przypadkach taki zapas błękitnego paliwa z nawiązką wystarcza na cały dzień pracy pojazdu, nawet przy obsłudze bardziej oddalonych rejonów i długotrwałej pracy zabudowy. Zamontowane zbiorniki wytrzymują ciśnienie 50 MPa, a więc 2,5-krotnie większe od tego, pod którym jest zgromadzony gaz. Producent zapewnia o ich trwałości użytkowej przekraczającej 20 lat. Gaz można uzupełniać przez podwójne gniazdo napełniania NGV1/NGV2.
Ostatnia oś (wleczona) śmieciarek jest skrętna, dzięki czemu zewnętrzny promień zawracania wynosi nieco ponad 8 m. Mimo swoich rozmiarów, pojazdy są bardzo zwrotne, umożliwiając swobodny przejazd wąskimi ulicami osiedlowymi czy sprawne przeciskanie się między zaparkowanymi osobówkami. W przypadku hakowców promień zawracania wynosi niecałe 9,5 m. Renault Trucks we wszystkich pojazdach dla branży komunalnej standardowo oferuje blokadę mechanizmu różnicowego przydatną np. podczas obsługi posesji z nieutwardzoną nawierzchnią w okresie zimowym.
We wnętrzu wszystkich kabin na tunelu silnika zamontowano dodatkowy fotel z biodrowym pasem bezpieczeństwa. Gdy nie jest używany, można go złożyć, zyskując praktyczny stolik z wnękami na napoje. Dzięki temu pojazdy mogą być obsługiwane przez 3-osobową załogę, co podnosi efektywność pracy. Praktycznym rozwiązaniem są prawe drzwi typu Vision stosowane obowiązkowo w podwoziach do zadań komunalnych. Ich dolna część jest przeszklona, ułatwiając manewrowanie w ograniczonej przestrzeni.
Na prezentacji nowej floty była również śmieciarka Renault Trucks D 26 Wide P6x2/4 320 CNG, która pracuje w PGK Śrem od 2017 r. Jest to jednocześnie pierwszy sprzedany w Polsce pojazd francuskiej marki zasilany alternatywnym paliwem. Prezes firmy zapewnił, że jest lubiana przez kierowców, ponieważ we wnętrzu, jak i na zewnątrz jest znacznie ciszej, a podczas zimy kabina szybciej się nagrzewa. PGK zamierza eksploatować tę śmieciarkę jeszcze przez 14 lat.
Nowe śmieciarki i hakowce będą tankowane na stacji CNG/LNG w Mateuszewie, należącej do PGK Śrem. Obiekt powstał w 2015 r. jako pierwsza ogólnodostępna stacja w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Źródło: Renault Trucks Polska