Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Od młodego wynalazcy do potentata samochodowego

Utworzona: 2022-08-07


Navistar to jeden z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów i silników. Historia firmy zaczęła się w roku 1831 na polach uprawnych Wirginii. Po dołączeniu do Grupy TRATON, z którą Navistar łączy strategiczne partnerstwo od 2016 roku, firma rozpoczęła nowy rozdział w swojej 190-letniej historii.

Gdzie szukać korzeni Navistar? Aby je odkryć, trzeba się cofnąć o 190 lat na farmę położoną wśród zielonych wzgórz hrabstwa Rockbridge w amerykańskim stanie Wirginia.

Sześć tygodni ciężkiej pracy w warsztacie kowalskim na farmie rodziców w Walnut Grove w Wirginii – tyle zajęło 22-letniemu Cyrusowi McCormickowi wynalezienie żniwiarki, w której specjalna rolka wpychała łodygi zboża pod ostrze piły posuwisto-zwrotnej. Cyrus zademonstrował swoją kosiarkę o nazwie Virginia Reaper w roku 1831. Maszyna była w stanie zastąpić od 6 do 12 robotników rolnych i zapoczątkowała proces mechanizacji rolnictwa. Położyła również podwaliny pod historię Navistar.

Dobry produkt i doskonały zmysł biznesowy

W 1851 roku Francuska Akademia Nauk przyjęła Cyrusa McCormicka do grona swoich członków, chwaląc go za to, że zrobił „więcej dla sprawy rolnictwa niż jakikolwiek inny żyjący człowiek”. Kosiarka Virginia Reaper zawdzięcza swój sukces nowatorskim działaniom marketingowym oraz pomysłowemu projektowi. Wykazując się doskonałym zmysłem biznesowym, w 1842 r. McCormick po raz pierwszy wprowadził gwarancję produktu, a niemal 30 lat później, w 1871 r. jako pierwszy zaoferował plan odroczonych płatności i zorganizował sprzedaż za pośrednictwem sieci wyszkolonych przedstawicieli w całym kraju. Stworzył w ten sposób pierwszy na świecie model franczyzy na początku lat 80. XIX wieku.

Przejęcie pałeczki i dynamiczny rozwój

Kiedy McCormick zmarł w 1884 roku, jego żniwiarki były już używane w 82 krajach na całym świecie. Jego najstarszy syn, Cyrus Jr., przejął firmę i w 1902 połączył ją z kilkoma innymi producentami, w tym z Deering Harvesting Company (wcześniej jej największym konkurentem), dając początek przedsiębiorstwu International Harvester, które do 1910 r. stało się czwartą co do wielkości firmą w USA, posiadającą fabryki w Szwecji, Niemczech, Rosji i Australii. Jedną z jej innowacji był ciągnik Farmall, który zadebiutował w 1924 r. W pierwszej wersji został zaprojektowany tak, aby idealnie mieścił się między rzędami zasianej kukurydzy, pszenicy lub soi.

Wyjście poza sektor rolniczy

Kolejnym etapem w rozwoju International Harvester było wyjście poza maszyny rolnicze. Utalentowany inżynier Ed Johnston zaprojektował pierwszy firmowy silnik benzynowy (1904 r.), pierwszy samochód osobowy (1907) oraz pierwszą ciężarówkę (1909). Pickup o nazwie Auto-Wagon miał ładowność prawie 400 kg i dał początek marce International Truck, pod którą Navistar sprzedaje swoje pojazdy.

Do szkoły żółtym busem

W 1915 r. International Harvester wprowadził na rynek swój pierwszy autobus szkolny. Dziś żółte autobusy stanowią podstawę logistyczną amerykańskiego systemu szkolnego.


Inżynierowie z International Harvester zrewolucjonizowali konstrukcję silników do ciężarówek wprowadzając mokre tuleje cylindrowe, co znacznie uprościło naprawę silników. Po raz pierwszy zastosowano je w ciężarówce Model H i ciągniku Model 8-16.

Ciężarówki modeli 54, 74, 94 i 104 z lat 20. odegrały ważną rolę w budowie części sieci nowojorskiego metra. Później International Harvester został wybrany jako wyłączny dostawca ciężarówek do budowy zapory Hoovera, która rozpoczęła się w 1931 roku.

International Harvester szybko wspiął się na szczyt branży pojazdów ciężarowych. Począwszy od lat 60. firma stała się największym amerykańskim producentem samochodów ciężarowych z krótkimi kabinami, jakie są obecnie używane w Europie. Do połowy lat 70. wyprodukowano ponad 5 mln ciężarówek i 5 mln ciągników rolniczych. Firma zatrudniała 125 000 osób i prowadziła 47 zakładów produkcyjnych na całym świecie.

Nic nie trwa wiecznie

Po okresie wzrostu nastąpił kryzys, który zmusił zarząd do restrukturyzacji. W 1982 r. odsprzedano działalność w zakresie maszyn budowlanych, a 2 lata później przyszła kolej na produkty rolnicze i nazwę International Harvester. Wreszcie w 1986 roku, ponad półtora wieku po założeniu, firma rozpoczęła nową drogę pod nazwą Navistar. Od tego czasu jej podstawowa działalność skupia się na rozwoju i produkcji ciężarówek, autobusów i silników.


Pozycja Navistar umocniła się w wyniku ukierunkowanych przejęć, na przykład zakupu producenta autobusów American Transportation Corporation (AmTran), a także dzięki innowacyjnym ciężarówkom, takim jak seria ProStar, która w 2007 roku wyznaczyła nowe standardy zarówno pod względem aerodynamiki, jak i ektywności paliwowej.

Źródło: TRATON
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels