Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Auto fajne, ale czy odpowiednie dla mnie?

Utworzona: 2022-07-17


Z badań przeprowadzonych przez Forda w Wielkiej Brytanii wynika, że wielu kierowców samochodów dostawczych obawia się niewystarczającego zasięgu elektrycznych vanów oraz wysokich kosztów zakupu i ładowania.

Zgodnie z najnowszym raportem Forda „Go Electric”, liczba samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii rośnie. Mimo to wiedza kierowców o benefitach wynikających z użytkowania pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym nadal jest znikoma. To ogólny wniosek z badania ankietowego przeprowadzonego na zlecenie Forda przez firmę OnePoll, w którym wzięło udział 500 właścicieli (61% próby) i kierowców samochodów dostawczych z Wielkiej Brytani. Wyniki badania opublikowano w czasie, gdy Ford dostarcza pierwsze E-Transity typu jumbo i zapowiada premierę nowego, lżejszego E-Transita Custom.

Rzeczywisty zasięg – nieznany

Zasięg "elektryków" to jedna z głównych obaw użytkowników samochodów dostawczych. Większość z nich uważa, że wynosi on poniżej 115 km. Warto zauważyć, że to niemal trzy razy mniej niż rzeczywisty zasięg E-Transita, który wynosi do 314 km w przypadku wersji 2-tonowej (1-tonowy E-Transit Custom ma zasięg do 380 km).

A co z harmonogramem pracy?

Druga istotna kwestia wskazywana przez respondentów badania to zarządzanie czasem. Prawie połowa kierowców (44%) poruszających się popularnymi dostawczakami twierdzi, że nie byłaby w stanie dopasować czasu ładowania pojazdu do swojego harmonogramu pracy. Może to wynikać m.in. z braku możliwości ładownia elektryków. Zaledwie 20% badanych przyznało, że w pracy zawsze mogą skorzystać ze stacji ładowania, a ponad połowa (52%) zadeklarowała, że nie ma możliwości podłączenia samochodu do ładowarki w domu. Co istotne, zaledwie 42% kierowców przyznało, że wie jak naładować pojazd elektryczny.

Obawy o stan portfela

Właściciele dostawczaków obawiają się także o swoje finanse. Aż 71% pytanych przyznało, że nie są pewni w jaki sposób otrzymają zwrot kosztów zakupu energii elektrycznej w przypadku ładowania pojazdu firmowego w domu.


W miarę jak Wielka Brytania zbliża się do roku 2030 (w życie wejdzie wówczas zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych), wydatki nadal pozostają problemem, a największą obawą finansową jest wysoki koszt zakupu nowych aut (16%).

Właściwie nie ma alternatywy

Mimo obaw niektórych kierowców, przyszłość elektrycznych samochodów dostawczych napawa jednak optymizmem. Z najnowszego raportu Forda wynika, że prawie połowa badanych (49%) uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat elektryczne auta dostawcze będą najczęściej spotykanym typem vanów na brytyjskich drogach, a tylko 9% nie zgadza się z tą opinią. Ponadto 36% respondentów stwierdziło, że oni sami lub ich pracodawca planują zakup elektrycznego pojazdu dostawczego w ciągu najbliższych czterech do sześciu miesięcy, a 38% uważa to za mądrą inwestycję.

Planują przesiadkę do "elektryka"

Ponad jedna czwarta ankietowanych (26%) jest zdania, że ich firma będzie lepiej postrzegana przez otoczenie i partnerów biznesowych w przypadku przejścia na elektryczną flotę. Co więcej, prawie połowa (48%) przyznała, że gdyby ich przyjaciele kupili samochód elektryczny, miałoby to pozytywny wpływ na ich pracę oraz styl życia, a 52% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że oni sami lub ich firma planują przesiadkę na "elektryka", ponieważ są one „naprawdę fajne”!

W odpowiedzi na obawy kierowców związane ze zwrotami poniesionych kosztów wprowadziliśmy Ford Pro Charging, oprogramowanie, które umożliwia uproszczone rozliczenia i administrację wydatków. W efekcie kierowcy mogą ładować samochody służbowe we własnych domach, a koszt pobranej w tym celu energii jest dokładnie obliczany i przesłany do firmy w celu zwrotu pieniędzy pracownikom
– powiedziała Mandy Dean, dyrektor ds. pojazdów użytkowych w Ford of Britain.

Ford Pro: inteligentne wspomaganie

Wychodząc naprzeciw pytaniom związanym z zasięgiem elektrycznych vanów, a co za tym idzie przestojami w pracy, Ford wprowadził także nowe oprogramowanie Ford Pro (dostępne w pojazdach E-Transit, a w przyszłości w E-Transit Custom), które wspomaga właścicieli aut i kierowców.

Ford Pro Intelligence obejmuje zintegrowane funkcje w pojazdach, które pozwalają lepiej zarządzać i utrzymywać flotę. Mowa m.in. o bieżących danych o stanie pojazdu i danych telematycznych, poprawie czasu sprawności pojazdu, bezpieczeństwie i ochronie oraz poprawie ogólnej produktywności.

Ford Pro pomaga również firmom w konfiguracji i mapowaniu infrastruktury ładowania (w domu, sieci publicznej czy na parkingu firmowym), a narzędzia telematyczne producenta pozwalają śledzić zasięg, najbliższe punkty ładowania oraz wymagane przeglądy poszczególnych aut.

Cyfrowe narzędzia ułatwiają firmom zarządzanie czasem rozpoczęcia i zakończenia ładowania pojazdów, tak aby uniknąć godzin szczytu. Ładowanie może być również przypisane do trasy, dzięki czemu samochody nie są w pełni naładowane, gdy nie ma takiej potrzeby.

Inteligentne wsparcie poprzez FordLiive umożliwia dostęp do ostatnich 60 dni stanu pojazdu. Dzięki temu np. pozwala przewidzieć nadchodzące potrzeby serwisowe i skrócić czas ich realizacji.

Źródło: Ford
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels