Rzeczywisty zasięg – nieznany
Zasięg "elektryków" to jedna z głównych obaw użytkowników samochodów dostawczych. Większość z nich uważa, że wynosi on poniżej 115 km. Warto zauważyć, że to niemal trzy razy mniej niż rzeczywisty zasięg E-Transita, który wynosi do 314 km w przypadku wersji 2-tonowej (1-tonowy E-Transit Custom ma zasięg do 380 km).A co z harmonogramem pracy?
Druga istotna kwestia wskazywana przez respondentów badania to zarządzanie czasem. Prawie połowa kierowców (44%) poruszających się popularnymi dostawczakami twierdzi, że nie byłaby w stanie dopasować czasu ładowania pojazdu do swojego harmonogramu pracy. Może to wynikać m.in. z braku możliwości ładownia elektryków. Zaledwie 20% badanych przyznało, że w pracy zawsze mogą skorzystać ze stacji ładowania, a ponad połowa (52%) zadeklarowała, że nie ma możliwości podłączenia samochodu do ładowarki w domu. Co istotne, zaledwie 42% kierowców przyznało, że wie jak naładować pojazd elektryczny.Obawy o stan portfela
Właściciele dostawczaków obawiają się także o swoje finanse. Aż 71% pytanych przyznało, że nie są pewni w jaki sposób otrzymają zwrot kosztów zakupu energii elektrycznej w przypadku ładowania pojazdu firmowego w domu.W miarę jak Wielka Brytania zbliża się do roku 2030 (w życie wejdzie wówczas zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych), wydatki nadal pozostają problemem, a największą obawą finansową jest wysoki koszt zakupu nowych aut (16%).
Właściwie nie ma alternatywy
Mimo obaw niektórych kierowców, przyszłość elektrycznych samochodów dostawczych napawa jednak optymizmem. Z najnowszego raportu Forda wynika, że prawie połowa badanych (49%) uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat elektryczne auta dostawcze będą najczęściej spotykanym typem vanów na brytyjskich drogach, a tylko 9% nie zgadza się z tą opinią. Ponadto 36% respondentów stwierdziło, że oni sami lub ich pracodawca planują zakup elektrycznego pojazdu dostawczego w ciągu najbliższych czterech do sześciu miesięcy, a 38% uważa to za mądrą inwestycję.Planują przesiadkę do "elektryka"
Ponad jedna czwarta ankietowanych (26%) jest zdania, że ich firma będzie lepiej postrzegana przez otoczenie i partnerów biznesowych w przypadku przejścia na elektryczną flotę. Co więcej, prawie połowa (48%) przyznała, że gdyby ich przyjaciele kupili samochód elektryczny, miałoby to pozytywny wpływ na ich pracę oraz styl życia, a 52% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że oni sami lub ich firma planują przesiadkę na "elektryka", ponieważ są one „naprawdę fajne”!W odpowiedzi na obawy kierowców związane ze zwrotami poniesionych kosztów wprowadziliśmy Ford Pro Charging, oprogramowanie, które umożliwia uproszczone rozliczenia i administrację wydatków. W efekcie kierowcy mogą ładować samochody służbowe we własnych domach, a koszt pobranej w tym celu energii jest dokładnie obliczany i przesłany do firmy w celu zwrotu pieniędzy pracownikom
– powiedziała Mandy Dean, dyrektor ds. pojazdów użytkowych w Ford of Britain.
Ford Pro: inteligentne wspomaganie
Wychodząc naprzeciw pytaniom związanym z zasięgiem elektrycznych vanów, a co za tym idzie przestojami w pracy, Ford wprowadził także nowe oprogramowanie Ford Pro (dostępne w pojazdach E-Transit, a w przyszłości w E-Transit Custom), które wspomaga właścicieli aut i kierowców.Ford Pro Intelligence obejmuje zintegrowane funkcje w pojazdach, które pozwalają lepiej zarządzać i utrzymywać flotę. Mowa m.in. o bieżących danych o stanie pojazdu i danych telematycznych, poprawie czasu sprawności pojazdu, bezpieczeństwie i ochronie oraz poprawie ogólnej produktywności.
Ford Pro pomaga również firmom w konfiguracji i mapowaniu infrastruktury ładowania (w domu, sieci publicznej czy na parkingu firmowym), a narzędzia telematyczne producenta pozwalają śledzić zasięg, najbliższe punkty ładowania oraz wymagane przeglądy poszczególnych aut.
Cyfrowe narzędzia ułatwiają firmom zarządzanie czasem rozpoczęcia i zakończenia ładowania pojazdów, tak aby uniknąć godzin szczytu. Ładowanie może być również przypisane do trasy, dzięki czemu samochody nie są w pełni naładowane, gdy nie ma takiej potrzeby.
Inteligentne wsparcie poprzez FordLiive umożliwia dostęp do ostatnich 60 dni stanu pojazdu. Dzięki temu np. pozwala przewidzieć nadchodzące potrzeby serwisowe i skrócić czas ich realizacji.
Źródło: Ford