W przeciwieństwie do rynku samochodów osobowych, transformacja w kierunku technologii bezemisyjnej w sektorze pojazdów użytkowych dopiero się zaczyna. Jednak widać wyraźnie, że rynek się rozwija, pomimo znacznych wyzwań związanych z zasięgiem pojazdów i infrastrukturą ładowania. W przyszłości napędy elektryczne staną się nieodzowne w realizacji ambitnych celów klimatycznych i w obliczu ciągłego wzrostu ruchu towarowego. To oznacza rosnące zapotrzebowanie na nasze produkty dla elektrycznych pojazdów użytkowych
- wyjaśnia dr Ismail Dagli, szef działu Smart Mobility w firmie Continental.
Nie tylko produkty...
Continental kieruje się całościowym podejściem. Oprócz komponentów sprzętowych, eksperci do spraw mobilności elektrycznej oferują pełny zakres usług, począwszy od określenia potrzeb, doradztwa i projektowania, a skończywszy na architekturze elektryczno-elektronicznej, oprogramowaniu i produkcji seryjnej. Zespół rozwojowy łaczy wiedzę zdobytą przez dziesięciolecia działalności w sektorze pojazdów użytkowych z najnowszymi wnioskami pochodzącymi z realizacji projektów rozwojowych samochodów elektrycznych.Gama produktów Continental dla elektrycznych pojazdów użytkowych obejmuje przetwornice DC-DC i szeroki asoryment komponentów sterujących, takich jak moduły dźwiękowe, inteligentne czujniki do monitorowania akumulatora, systemy zarządzania akumulatorem i kontrolery ładowania, kable wysokiego napięcia itp.
Z pantografem na autostradzie
Inżynierowie Continental współpracują też ze specjalistami firmy Siemens Mobility nad pantografem do ładowania w czasie jazdy z linii napowietrznych. Krajowa Platforma Przyszłości Transportu, innowacyjna inicjatywa niemieckiego Ministerstwa Transportu, zaleca wyposażenie 4000 km autostrad w linie napowietrzne do 2030 r.To może być optymalne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych. Pozwala bowiem uniknąć długich czasów oczekiwania na stacjach ładowania, a sam akumulator może być znacznie mniejszyDodajmy, że Continental opracował m.in. czujniki do ochrony baterii dla samochodów osobowych. Sektor pojazdów użytkowych skorzysta z innowacji wprawadzonych do osobówek w przyszłości.
– podkreśla Alex Rupprecht, odpowiedzialny za rozwój pantografu.
Produkty gumowe i z tworzyw sztucznych
Także w zakresie opon, gumowych produktów technicznych i tworzyw sztucznych producenci elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów mogą liczyć na wsparcie Continentala. W ubiegłym roku firma opracowała oponę Conti Urban do autobusów miejskich o podwyższonym indeksie nośności, która została zaprojektowana dla miejskich autobusów elektrycznych. Opona jest dostosowana do przenoszenia większej masy tych pojazdów.Wysokiej jakości tworzywa sztuczne opracowane przez ContiTech są również stosowane w sektorze pojazdów użytkowych, m.in. w resorach pneumatycznych miejskiego autobusu elektrycznego. Odpowiednie mocowania silnika zapewniają większy komfort w kabinie pasażerskiej, tłumiąc wibracje silnika elektrycznego i zapobiegając nieprzyjemnym gwizdom i hukom o wysokiej częstotliwości. Eksperci Continentala opracowują również okablowanie do ciężkich "elektryków". Układy chłodzenia i ogrzewania tych pojazdów mogą się składać z ok. 100 pojedynczych rur i przewodów oraz wielu innych elementów.
Źródło: Continental