Obserwowany w ostatnich latach rozwój internetowych platform pracy cyfrowej uwidacznia często pomijaną kwestię różnic między różnymi dostawcami usług, których klienci mogą postrzegać jako konkurentów.
Odnosząc się do struktur fałszywego samozatrudnienia ustanowionych przez niektóre cyfrowe platformy pracy, decydenci UE muszą wprowadzić wyraźne rozróżnienie między platformami internetowymi, które często stosują nieodpowiedzialne praktyki, od zwykłych przedsiębiorstw transportowych.
Na przykład przedsiębiorstwa taksówkowe, autokarowe i firmy transportowe działają od dziesięcioleci i podlegają surowym regulacjom na szczeblu lokalnym, krajowym, a nawet unijnym – zauważyła Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.Przyszłe przepisy unijne dotyczące pracowników platform internetowych powinny skupić się na nieodpowiedzialnych praktykach platformach cyfrowych i unikać stwarzania niezamierzonych utrudnień dla tradycyjnych przedsiębiorstw transportowych i przewoźników poprzez zwiększanie biurokratycznych obciążeń.
Chociaż popieramy zamiar ustawodawcy, aby uregulować niepokojące praktyki, zachęcamy prawodawców do rozważenia istniejących różnic rynkowych w nadchodzących dyskusjach Parlamentu i Rady – kontynuowała Raluca Marian.IRU już wcześniej przygotowała dokument przedstawiający swoje stanowisko w sprawie dyrektywy o pracownikach platform internetowych, opowiadając się za ostrożnym podejściem, które uwzględnia obawy przewoźników.
Źródło: IRU