Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ładowanie elektrycznej ciężarówki w 45 minut coraz bliżej

Utworzona: 2022-07-13


Opracowano przyszłościowy system ładowania megawatowego dla ciężkich pojazdów elektrycznych (Megawatt Charging System - MCS). System ma się pojawić na rynku w 2024 roku.

Inicjatywa Interfejsu Ładowania (CharIN), globalne stowarzyszenie podmiotów dążących do wdrożenia ustandaryzowanej infrastruktury ładowania, od kilku lat pracuje nad mocniejszym systemem. System MCS został zaprezentowany podczas 35. Sympozjum Pojazdów Elektrycznych, które odbyło się w czerwcu w Oslo. W czasie wydarzenia ładowarka Alpitronic została podłączona do ciężarówki Scania za pomocą nowego standardowego złącza stworzonego dla systemu MCS w ramach symulacji ładowania o mocy 1,2 MW. Technologia umożliwi rozwój elektrycznych ciężarówek bez zakłócania przepływów logistycznych w europejskiej i północnoamerykańskiej sieci transportowej.

MCS stanowi kamień milowy dla długodystansowych pojazdów ciężarowych, w których szczególne znaczenie mają przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku – po każdych 4,5 godzinach jazdy, kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę. W takich warunkach potrzeba zarówno szybkiego ładowania, jak i dużej mocy ładowania ze względu na rozmiar akumulatora – mówi Fredrik Allard, dyrektor ds. e-mobilności w Scania.
System MSC pozwala na ładowanie prądem o natężeniu do 3000 A i napięciu 1,25 kV i dysponuje złączem, które potrafi dostarczyć moc do 3,75 MW.

Aby cały proces był maksymalnie prosty, system opiera się na globalnym porozumieniu w sprawie specyfikacji technicznych, które zostaną wykorzystane w tworzeniu norm i standardów ISO i IEC- mówi Johan Lindström, kierownik techniczny VCB Vehicle Technology w Scania.
Oznacza to między innymi, że w przyszłości gniazdo MCS będzie zawsze znajdować się w tym samym miejscu, czyli po lewej stronie z przodu pojazdu za pierwszą osią – w celu ujednolicenia układów infrastruktury.

Opracowanie normy na forum międzynarodowym jest niezbędnym krokiem do wdrożenia jednolitych rozwiązań, które obniżą koszty i zwiększą zakres interoperacyjności bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i czasu pracy. Niezbędne jest również włączenie standardów MCS do przepisów, które będą określać minimalne wymagania dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych w Europie, o co obecnie zabiegamy – mówi Jorge Soria Galvarro, starszy doradca techniczny Scania ds. infrastruktury ładowania.
System MCS będzie używany nie tylko do ładowania pojazdów drogowych. Zainteresowanie wyrazili tez operatorzy statków i samolotów. Ostateczna wersja systemu będzie gotowa w 2024 roku. Ponieważ wielu interesariuszom zarówno z przemysłu, jak i ze środowisk akademickich zależy, aby system doszedł zaczął działać, trwają już projekty pilotażowe w Europie i Ameryce Północnej.

Źródło: Scania
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels