Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

W jaki sposób kierowcy mogą wywiązać się z obowiązku ręcznego wpisywania przekroczeń granicy?

Utworzona: 2022-07-10


Druga część odpowiedzi na pytania przygotowane przez Komisję Europejską w celu rozwiązania najpilniejszych kwestii.

ZASTRZEŻENIE: Niniejszy przewodnik został przygotowany przez służby Komisji i nie jest traktowany jako zobowiązująca wykładnia dla Komisji Europejskiej. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest właściwy do autorytatywnej wykładni prawa unijnego.

2. W jaki sposób kierowcy mogą wywiązać się z obowiązku ręcznego wpisywania przekroczeń granicy w tachografie?

Znowelizowane Rozporządzenie (UE) nr 165/2014 stanowi, że ręcznego zapisu symbolu kraju należy dokonać „na początku pierwszego postoju kierowcy w tym państwie członkowskim”, który musi być dokonany „w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu".

Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest jednym z głównych celów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku, a tachograf jest głównym narzędziem służącym do sprawdzania zgodności z tymi przepisami. W związku z tym przestrzeganie obowiązku ręcznego rejestrowania przekroczenie granicy w żadnym wypadku nie może wpływać na wypełnianie obowiązków i wymogów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego określonych w prawodawstwie unijnym i krajowym. Dlatego ocena tego, co stanowi „najbliższe możliwe miejsce zatrzymania” musi w pełni uwzględniać zasady i ograniczenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w momencie, gdy kierowca decyduje, gdzie się w tym celu zatrzymać. W szczególności należy wziąć pod uwagę ewentualny brak dostępnych miejsc parkingowych na obszarach przygranicznych, aby uniknąć ryzyka powstania niebezpiecznych zatorów.

Przykład 1: Pobocze lub pas awaryjny drogi nie powinien być uznany za „możliwe miejsce zatrzymania” wyłącznie w celu spełnienia tego wymogu, ponieważ najprawdopodobniej stanowiłoby to naruszenie przepisów bezpieczeństwa drogowego obowiązujących w danym kraju.

Przykład 2: Po przekroczeniu granicy kierowca widzi, że pas zjazdu do pierwszego parkingu jest zablokowany i/lub parking jest już zapełniony. W tej sytuacji kierowca ma do wyboru dwie opcje: albo dołączyć do kolejki pojazdów stojących już na pasie dojazdowym, albo kontynuować podróż. Jeżeli pierwsza opcja zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego (zwłaszcza pojazdów znajdujących się z tyłu), takiego zapełnionego parkingu nie należy uważać za „możliwe miejsce postoju” w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 165/2014. Kierowca powinien wybrać drugą opcję i kontynuować podróż do następnego możliwego miejsca postoju. Oznacza to, że ten sam parking może być „najbliższym możliwym miejscem postoju” dla jednego kierowcy, ale nie dla innego, który przejeżdża obok niego w innym czasie lub terminie.

Wniosek: Należy oczekiwać, że organy kontrolne, które ostatecznie będą egzekwować ten przepis w terenie, będą stosować art. 34 ust. 6 lit. f) i art. 34 ust. z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwem ruchu drogowego i biorąc pod uwagę elastyczne rozumienie pojęcia „najbliższego możliwego miejsca postoju”. Dlatego sprawdzając przestrzeganie obowiązku rejestrowania przekroczenia granicy w tachografie, powinny brać pod uwagę wszystkie okoliczności ruchu i ograniczenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od przedsiębiorstw transportowych także oczekuje się, że odpowiednio poinstruują swoich kierowców, w jaki sposób mogą przestrzegać przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku, zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 561/2006(1) i dyrektywy (UE) nr 2020/1057.

Jaki jest cel ręcznego wpisywania przejść granicznych w tachografie?

Źródło: Komisja Europejska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels