Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Dwa 40-kilogramowe zbiorniki i zasięg do 1000 km

Utworzona: 2022-06-28


Podczas pierwszego procesu tankowania zbiorniki zamontowane po obu stronach podwozia ciężarówki zostały napełnione ciekłym wodorem w temperaturze minus 253 stopnie Celsjusza.

Od zeszłego roku trwają testy prototypu ciężarówki paliwowego GenH2 Truck, zarówno na fabrycznym torze testowym, jak i na drogach publicznych. Teraz niemiecki producent rozpoczyna testowanie kolejnego prototypu zasilanego ciekłym wodorem. Wsparcie polityczne dla programu rozwojowego udzieliła Daniela Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu, która zainaugurowała regionalny tydzień technologii wodorowej „WOCHE DES WASSERSTOFFS SÜD” (#wdws2022) odbywając jazdą próbną w Wörth am Rhein. Uruchomiona niedawno prototypowa stacja paliw w centrum rozwoju i testów przy zakładzie w Wörth umożliwia tankowanie ciekłym wodorem (LH2).


Podczas pierwszego udanego procesu tankowania dwa 40-kilogramowe zbiorniki zamontowane po obu stronach podwozia ciężarówki zostały napełnione ciekłym wodorem w temperaturze minus 253 stopnie Celsjusza. Dzięki specjalnej izolacji zbiorników wodór może być przechowywany w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez aktywnego chłodzenia. Jeżeli chodzi o napędy wodorowe, Daimler Truck stawia właśnie na ciekły wodór, który ma znacznie wyższą gęstość energii w stosunku do objętości w porównaniu z wodorem gazowym. Dzięki temu można przewozić więcej wodoru, co pozwala osiągnąć zasięg porównywalny z konwencjonalnymi ciężarówkami z silnikiem Diesla. Według założeń rozwojowych, seryjna ciężarówka GenH2 ma dysponować zasięgiem do 1000 km, co pozwoli na zastosowania w segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Produkcja seryjna samochodów ciężarowych zasilanych wodorem ma ruszyć w drugiej połowie dekady.


Równocześnie Daimler Truck współpracuje z firmą Linde w celu opracowania nowego procesu przetwarzania ciekłego wodoru (chodzi o tzw. „przechłodzony” ciekły wodór, sLH2). To innowacyjne podejście umożliwia osiągnięcie jeszcze większej gęstości w zbiornikach i ułatwia tankowanie w porównaniu z technologią LH2. Pierwsze tankowanie prototypowego pojazdu na stacji pilotażowej jest planowane w przyszłym roku.

Jeśli chodzi o infrastrukturę tankowania wodoru wzdłuż ważnych szlaków transportowych w Europie, Daimler Truck chce współpracować z firmami Shell, BP i TotalEnergies. Niemiecki producent jest również udziałowcem operatora stacji paliw wodorowych H2 MOBILITY Deutschland. Ponadto Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies i Volvo Group zawarły porozumienie, którego celem jest stworzenie warunków do masowego wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych napędzanych wodorem w Europie w ramach inicjatywy H2Accelerate (H2A).


Zmierzając ku przyszłości neutralnej pod względem emisji CO2, producent realizuje dwutorową strategię elektryfikacji swoich pojazdów, korzystając zarówno z napędów akumulatorowych jak i wodorowymi. Firma stawia sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na głównych rynkach oferowane były wyłącznie pojazdy neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Źródło: Daimler Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels