Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

IRU zbulwersowane rozszerzeniem systemu handlu uprawnieniami do emisji na transport drogowy

Utworzona: 2022-06-29


Jak wielokrotnie podkreślała Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego, parlamentarna komisja ds. środowiska (ENVI) przedstawiła niepraktyczną koncepcję systemu ETS II, który, jej zdaniem, był nieodpowiedni do założonego celu.

Jesteśmy zaszokowani faktem, że pomimo konstruktywnego podejścia branży, niepraktyczna propozycja ENVI w sprawie ETS II ostatecznie skłoniła Parlament Europejski do przyjęcia rozwiązania szkodliwego dla sektora komercyjnego transportu drogowego powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.

IRU uważa, że proces wprowadzania systemu ETS powinien odbywać się stopniowo, z uwzględnieniem rozwoju technologii i infrastruktury ładowania, poza tym należy unikać wielokrotnego opodatkowania/naliczania opłat za emisje CO2, inwestować wpływy uzyskane z handu uprawnieniami do emisji generowanych w transporcie drogowym w rozwój tego sektora, aby wesprzeć jego dekarbonizację oraz oraz rozszerzyć system ETS na prywatnych i komercyjnych użytkowników dróg.

Niedawne osłabienie ambicji UE w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych przez Radę Europejską jest wyraźnym sygnałem, że przejście na pojazdy ciężarowe o zerowej emisji nie jest priorytetem dla państw członkowskich UE. Jeśli rozwiązania bezemisyjne nie będą dostępne w wystarczającym stopniu, włączenie transportu drogowego do systemu ETS będzie jedynie oznaczało wprowadzenie dodatkowej opłaty i nie zachęci przewoźników do dekarbonizacji.

Bez spełnienia tego podstawowego warunku umożliwiającego przejście na pojazdy bezemisyjne, UE nie ma uzasadnionego powodu do natychmiastowego podnoszenia podatków i opłat za emisje CO2 generowane przez transport drogowy. Potrzeba przemyślanego systemu opodatkowania, który zachęci przewoźników do dekarbonizacji, a nie systemu, który nakłada na nich kary.

Jeżeli opinia Parlamentu zostanie przyjęta przez Radę, przewidujemy, że będzie to miało dramatyczny wpływ na branżę i będzie stanowić poważne osłabienie działań na rzecz dekarbonizacji. Ta decyzja jest zła pod wieloma względami: pojawi się szereg problemów jeśli chodzi o rozróżnienie między pojazdami używanymi do użytku prywatnego i komercyjnego; podrożeje transport publiczny, co doprowadzi do zwiększonego korzystania z samochodów prywatnych i większej emisji CO2; a przychody pozyskiwane z handlu uprawnieniami do emisji w sektorze komercyjnego transportu drogowego będą niewystarczające do sfinansowania inwestycji potrzebnych do realizacji celów wyznaczonych w ramach planu RePowerEU oraz do finansowania Społecznego Funduszu Klimatycznego dodaje Raluca Marian.
Dlatego IRU wzywa Radę do przyjęcia pragmatycznego podejścia obejmującego wszystkich użytkowników dróg i opowiada się stopniowym rozszerzaniem systemu ETS na transport drogowy, w miarę rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w całej UE.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels