Jesteśmy zaszokowani faktem, że pomimo konstruktywnego podejścia branży, niepraktyczna propozycja ENVI w sprawie ETS II ostatecznie skłoniła Parlament Europejski do przyjęcia rozwiązania szkodliwego dla sektora komercyjnego transportu drogowego powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.
IRU uważa, że proces wprowadzania systemu ETS powinien odbywać się stopniowo, z uwzględnieniem rozwoju technologii i infrastruktury ładowania, poza tym należy unikać wielokrotnego opodatkowania/naliczania opłat za emisje CO2, inwestować wpływy uzyskane z handu uprawnieniami do emisji generowanych w transporcie drogowym w rozwój tego sektora, aby wesprzeć jego dekarbonizację oraz oraz rozszerzyć system ETS na prywatnych i komercyjnych użytkowników dróg.
Niedawne osłabienie ambicji UE w zakresie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych przez Radę Europejską jest wyraźnym sygnałem, że przejście na pojazdy ciężarowe o zerowej emisji nie jest priorytetem dla państw członkowskich UE. Jeśli rozwiązania bezemisyjne nie będą dostępne w wystarczającym stopniu, włączenie transportu drogowego do systemu ETS będzie jedynie oznaczało wprowadzenie dodatkowej opłaty i nie zachęci przewoźników do dekarbonizacji.
Bez spełnienia tego podstawowego warunku umożliwiającego przejście na pojazdy bezemisyjne, UE nie ma uzasadnionego powodu do natychmiastowego podnoszenia podatków i opłat za emisje CO2 generowane przez transport drogowy. Potrzeba przemyślanego systemu opodatkowania, który zachęci przewoźników do dekarbonizacji, a nie systemu, który nakłada na nich kary.
Jeżeli opinia Parlamentu zostanie przyjęta przez Radę, przewidujemy, że będzie to miało dramatyczny wpływ na branżę i będzie stanowić poważne osłabienie działań na rzecz dekarbonizacji. Ta decyzja jest zła pod wieloma względami: pojawi się szereg problemów jeśli chodzi o rozróżnienie między pojazdami używanymi do użytku prywatnego i komercyjnego; podrożeje transport publiczny, co doprowadzi do zwiększonego korzystania z samochodów prywatnych i większej emisji CO2; a przychody pozyskiwane z handlu uprawnieniami do emisji w sektorze komercyjnego transportu drogowego będą niewystarczające do sfinansowania inwestycji potrzebnych do realizacji celów wyznaczonych w ramach planu RePowerEU oraz do finansowania Społecznego Funduszu Klimatycznego dodaje Raluca Marian.Dlatego IRU wzywa Radę do przyjęcia pragmatycznego podejścia obejmującego wszystkich użytkowników dróg i opowiada się stopniowym rozszerzaniem systemu ETS na transport drogowy, w miarę rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w całej UE.
Źródło: IRU