Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Testy pierwszego na świecie prototypu wozidła zasilanego wodorem

Utworzona: 2022-07-18


Po zakończeniu projektu badawczego mającego na celu przełom w technologii wodorowej, firma Volvo Construction Equipment (Volvo CE) rozpoczęła testy pierwszego na świecie prototypu wozidła przegubowego z ogniwami paliwowymi, Volvo HX04.

Wyniki projektu dostarczą informacji na temat możliwości, jakie dają ogniwa paliwowe, które zostaną wykorzystane w przyszłych programach rozwoju produktów. Działając w ramach inicjatywy Science Based Targets (SBTi) dotyczącej zobowiązania osiągnięcia zerowej emisji netto gazów cieplarnianych w łańcuchu wartości do 2040 r. oraz wspierając transformację branży w kierunku neutralności emisyjnej, Volvo CE przyspieszyło prace nad zrównoważonymi źródłami energii. Oprócz rozwiązań akumulatorowo-elektrycznych, w przypadku których Volvo CE oferuje już największą gamę produktów, starania firmy obejmują również badanie możliwości elektryfikacji za pomocą technologii wodorowych ogniw paliwowych.

Jako twórcy pierwszego na świecie wozidła przegubowego ponad 55 lat temu, włączamy się w obecny trend przedstawiając koncepcję wozidła zasilanego ogniwami paliwowymi. Ten wczesny prototyp pozwoli zbadać możliwości wykorzystania wodoru w transformacji energetycznej. Jesteśmy przekonani, że poprzez rozwijanie wielu technologii i współpracę możemy stworzyć najlepszą drogę do dekarbonizacji branży budowlanej powiedziała Carolina Diez Ferrer, szefowa Działu Zaawansowanych Programów Inżynieryjnych w Volvo CE.
Volvo HX04 to wynik projektu badawczego realizowanego w latach 2018-2022, finansowanego w ramach wspólnej inicjatywy, w której bierze udział Szwedzka Agencja Innowacji VINNOVA, Szwedzka Agencja Energii i Szwedzka Administracja Transportu. Celem projektu jest wspieranie badań strategicznych, innowacji i rozwoju pojazdów. Do partnerów projektu, oprócz Volvo CE, należą szwedzkie instytuty badawcze RISE, które zapewniły specjalistów w zakresie rozwoju i bezpieczeństwa układów napędowych, oraz PowerCell Sweden, twórca rozwiązań w zakresie zasilania opartego na ogniwach paliwowych.

Rozwój i budowa prototypu sześciokołowego wozidła odbywały się w dużej mierze w zakładzie Volvo CE w Braås w Szwecji – w tym samym miejscu, gdzie w 1966 roku powstał pojazd o nazwie Gravel Charlie (Gruzowy Charlie), pierwsze na świecie wozidło przegubowe. Nawiązując do tej nazwy Volvo HX04 otrzymało przydomek „Elektryczny Charlie”. Chociaż pojazd nie jest dostępne na rynku, cenne wnioski z testów prototypu z pewnością wpłyną na przyszłą produkcję.

Infrastruktura wodorowa jest wciąż w fazie rozwoju, co oznacza, że tankowanie Volvo HX04 jest ważnym wyzwaniem wymagającym rozwiązania w ramach projektu. Shell zainstalował najnowocześniejszą stację tankowania wodoru na torze testowym Volvo CE w Braås. Zarówno Shell, jak i Grupa Volvo są członkami założycielami inicjatywy H2Accelerate, która łączy firmy działające na rzecz tworzenia warunków dla masowego wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych napędzanych wodorem w Europie.

Proces tankowania pojazdów wodorowych jest szybki – napełnienie zbiorników Volvo HX04 12 kg wodoru zajmuje ok. 7,5 minuty, co pozwala na 4 godziny pracy. Ogniwa paliwowe działają na zasadzie łączenia wodoru z tlenem; w wyniku tej reakcji chemicznej wytwarzana jest energia elektryczna, która zasila maszynę. W procesie wytwarzane jest również ciepło, które można wykorzystać do ogrzewania kabiny. Jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest para wodna. Zasadniczo ogniwo paliwowe działa podobnie do akumulatora, z tym wyjątkiem, że w razie potrzeby wytwarza własną energię elektryczną korzystając z wodoru w zbiorniku, i nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła. Czas sprawności, zasięg i czas tankowania pojazdów z ogniwami paliwowymi jest porównywalny do tego, jakim charakteryzują się pojazdy napędzane silnikiem spalinowym.

Chociaż pojazdy akumulatorowo-elektryczne i biopaliwa są dziś dostępne na rynku – jako bardziej zrównoważone alternatywy dla oleju napędowego – należy się spodziewać, że komercjalizacja maszyn napędzanych wodorem nastąpi w drugiej połowie tej dekady.

Źródło: Volvo CE
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels