Jako twórcy pierwszego na świecie wozidła przegubowego ponad 55 lat temu, włączamy się w obecny trend przedstawiając koncepcję wozidła zasilanego ogniwami paliwowymi. Ten wczesny prototyp pozwoli zbadać możliwości wykorzystania wodoru w transformacji energetycznej. Jesteśmy przekonani, że poprzez rozwijanie wielu technologii i współpracę możemy stworzyć najlepszą drogę do dekarbonizacji branży budowlanej powiedziała Carolina Diez Ferrer, szefowa Działu Zaawansowanych Programów Inżynieryjnych w Volvo CE.Volvo HX04 to wynik projektu badawczego realizowanego w latach 2018-2022, finansowanego w ramach wspólnej inicjatywy, w której bierze udział Szwedzka Agencja Innowacji VINNOVA, Szwedzka Agencja Energii i Szwedzka Administracja Transportu. Celem projektu jest wspieranie badań strategicznych, innowacji i rozwoju pojazdów. Do partnerów projektu, oprócz Volvo CE, należą szwedzkie instytuty badawcze RISE, które zapewniły specjalistów w zakresie rozwoju i bezpieczeństwa układów napędowych, oraz PowerCell Sweden, twórca rozwiązań w zakresie zasilania opartego na ogniwach paliwowych.
Rozwój i budowa prototypu sześciokołowego wozidła odbywały się w dużej mierze w zakładzie Volvo CE w Braås w Szwecji – w tym samym miejscu, gdzie w 1966 roku powstał pojazd o nazwie Gravel Charlie (Gruzowy Charlie), pierwsze na świecie wozidło przegubowe. Nawiązując do tej nazwy Volvo HX04 otrzymało przydomek „Elektryczny Charlie”. Chociaż pojazd nie jest dostępne na rynku, cenne wnioski z testów prototypu z pewnością wpłyną na przyszłą produkcję.
Infrastruktura wodorowa jest wciąż w fazie rozwoju, co oznacza, że tankowanie Volvo HX04 jest ważnym wyzwaniem wymagającym rozwiązania w ramach projektu. Shell zainstalował najnowocześniejszą stację tankowania wodoru na torze testowym Volvo CE w Braås. Zarówno Shell, jak i Grupa Volvo są członkami założycielami inicjatywy H2Accelerate, która łączy firmy działające na rzecz tworzenia warunków dla masowego wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych napędzanych wodorem w Europie.
Proces tankowania pojazdów wodorowych jest szybki – napełnienie zbiorników Volvo HX04 12 kg wodoru zajmuje ok. 7,5 minuty, co pozwala na 4 godziny pracy. Ogniwa paliwowe działają na zasadzie łączenia wodoru z tlenem; w wyniku tej reakcji chemicznej wytwarzana jest energia elektryczna, która zasila maszynę. W procesie wytwarzane jest również ciepło, które można wykorzystać do ogrzewania kabiny. Jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest para wodna. Zasadniczo ogniwo paliwowe działa podobnie do akumulatora, z tym wyjątkiem, że w razie potrzeby wytwarza własną energię elektryczną korzystając z wodoru w zbiorniku, i nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła. Czas sprawności, zasięg i czas tankowania pojazdów z ogniwami paliwowymi jest porównywalny do tego, jakim charakteryzują się pojazdy napędzane silnikiem spalinowym.
Chociaż pojazdy akumulatorowo-elektryczne i biopaliwa są dziś dostępne na rynku – jako bardziej zrównoważone alternatywy dla oleju napędowego – należy się spodziewać, że komercjalizacja maszyn napędzanych wodorem nastąpi w drugiej połowie tej dekady.
Źródło: Volvo CE