Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Partnerstwo na rzecz elektromobilności

Utworzona: 2022-06-06


Spółki Scania Polska, Ekoenergetyka-Polska i Ekoen uzgodniły strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju elektromobilności w naszym kraju. Efektem współpracy będzie instalowanie systemów szybkiego ładowania ciężarówek elektrycznych, w tym przy serwisach szwedzkiej marki.

Upowszechnianie się elektrycznych napędów w pojazdach ciężarowych i dostawczych wiąże się z rozwojem technologii i systemów szybkiego ładowania. Wyłącznie wspólne działanie prawodawców, dostawców rozwiązań transportowych i infrastruktury oraz użytkowników pojazdów może przyspieszyć elektryfikację transportu drogowego.

Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz wzrostu konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych, musimy działać tu i teraz
– komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A. 

Kluczem do sukcesu – rozwój infrastruktury szybkiego ładowania


Ekoenergetyka to spółka technologiczna, która projektuje i produkuje nowoczesną i wydajną infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Firma z własnym zapleczem badawczo-rozwojowym i produkcyjnym dostarcza systemy szybkiego ładowania wysokiej mocy odbiorcom w Europie. Ponad 2500 jej stacji działa w 26 krajach, m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Singapurze i Brazylii.

Celem współpracy z firmą Ekoen jest stworzenie sieci HUBów Ekoen eTruck – wielostanowiskowich, ultraszybkich stacji ładowania dostosowanych do obsługi ciężkich pojazdów. Powstaną m.in. przy serwisach marki Scania zlokalizowanych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Są to obiekty w Nadarzynie, Choroszczy k. Białegostoku i Gliwicach. Docelowo rozwój tej infrastruktury jest planowany na terenie całej Polski.

Elektryczne Scanie: BEV, HEV i PHEV

Scania jest zaangażowana w upowszechnienie transportu niezależnego od paliw kopalnych. Firma oferuje pojazdy elektryczne czerpiące energię z baterii (BEV), hybrydy (HEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV). Firma szacuje, że do 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% jej całkowitej sprzedaży na świecie, a do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50%.

Polski rynek może czerpać z doświadczeń branży autobusowej, gdzie ta zmiana zaczęła się wcześniej i popyt na pojazdy elektryczne jest duży. Polska jest jednym z europejskich liderów wykorzystywania autobusów elektrycznych, które ładowane są najczęściej w zajezdniach bądź podczas krótkich postojów na pętlach. Rozwój elektryfikacji transportu długodystansowego wymaga odpowiedniej liczby stacji szybkiego ładowania dużych mocy. 

Naszym celem jest dostarczenie rozwiązania transportowego, które pozwala na wykorzystanie długodystansowego pojazdu elektrycznego zdolnego tworzyć zestaw o masie całkowitej 40 ton z zasięgiem 4,5 godziny. Będzie go można szybko doładować w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej przerwy
– dodaje Wojciech Rowiński.
Źródło: Scania Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels