Do projektowego konsorcjum przystąpiło sześciu głównych europejskich producentów samochodów ciężarowych, organizacja Europejskiego Inteligentnego Systemu Transportu ERTICO, Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych CLEPA oraz dwaj partnerzy merytoryczni – francuski Uniwersytet im. Gustava Eiffla i belgijski, niderlandzkojęzyczny uniwersytet Vrije Universiteit.
Projekt niedawno się zakończył, a wyniki zostały zaprezentowane na marcowym spotkaniu w Brukseli. W ramach projektu opracowano technologię uzgodnioną między uczestniczącymi producentami ciężarówek, umożliwiającą korzystanie przez pojazdy wielu marek z bezpiecznego protokołu komunikacji pojazd-pojazd (V2V). Wszystko po to, aby zapewnić prawidłowe zachowanie i reakcję każdej ciężarówki w konwoju w każdej sytuacji na drodze. Technologia ta została z powodzeniem sprawdzona w realnych warunkach drogowych 23 września 2021 roku w Hiszpanii (rejon Barcelony), kiedy to siedem ciężarówek przygotowanych przez uczestniczących producentów jechało razem w pełni skoordynowanym konwoju.
W ramach projektu ENSEMBLE zdefiniowano również dwie funkcje jazdy w konwoju. Pierwsza to jazda jako forma wsparcia (PSF), oparta na przetestowanej technologii umożliwiającej radzenie sobie ze wszystkimi scenariuszami zastosowań, jakie zdarzają się w bieżącym ruchu. Druga to jazda w konwoju jako funkcja autonomiczna (PAF) - krok w kierunku stworzenia ciężarówki w pełni autonomicznej, która na obecnym etapie została zdefiniowana tylko w kategoriach teoretycznych.
Projekt ENSEMBLE stanowi ważny krok na naszej drodze do wdrożenia technologii jazdy połączonej i autonomicznej. Świetna współpraca pomiędzy głównymi europejskimi producentami pojazdów, dostawcami, ośrodkami badawczymi i uczelniami pozwoliła nam wykazać, że technologia połączonej jazdy w konwoju złożonym z pojazdów różnych marek może działać w warunkach rzeczywistych. Jednakże pełny potencjał jazdy w konwoju będzie można osiągnąć tylko wtedy, gdy w ciężarówkach nie będzie już potrzebna obecność kierowców (lub gdy ich godziny pracy będzie można wydłużyć), a technologia zostanie rozwinięta tak, aby umożliwić zachowanie mniejszych odległości pomiędzy pojazdami w konwoju. To pozwoli na osiągnięcie lepszej aerodynamiki, niższego zużycia paliwa i większego zagęszczenia pojazdów na pasie ruchu dla ciężarówek. Taki jest właśnie cel jazdy w konwoju jako funkcji autonomicznej (PAF). Jeśli jednak funkcjonalność jazdy w konwoju nie zostanie w wdrożona w tej formie, przeprowadzone badania i technologie opracowane w ramach projektu będą przydatne we wspieraniu rozwoju jazdy połączonej i autonomicznej w Europie w nadchodzących latachŹródło: IVECO
- skomentował wyniki prac Alerio Liga, menadżer projektu w IVECO.