Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Szybko zatankujesz, daleko zajedziesz

Utworzona: 2022-02-10


Konsorcjum CryoTRUCK pracuje nad skonstruowaniem zbiornika na wodór przeznaczonego dla dalekobieżnych ciężarówek zasilanych ogniwami paliwowymi, który ma być napełniany za pomocą specjalnego systemu tankowania. Celem jest osiągnięcie zasięgu ok. 1000 km i skrócenie czasu tankowania do około 10 minut.

Konsorcjum CryoTRUCK tworzy pięciu partnerów: firma Cryomotive specjalizująca się w mobilności wodorowej, producent pojazdów użytkowych MAN Truck & Bus, spółka Clean Logistics zajmująca się modernizacją ciężarówek i autobusów, IABG - specjalista w przeprowadzaniu testów oraz Uniwersytet Techniczny w Monachium. Konsorcjum otrzymało wsparcie finansowe od niemieckiego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu na projekt, którego realizacja rozpoczęła się 1 stycznia 2022 r.

Około 90% całej emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu pochodzi z ruchu drogowego, z czego jedną trzecią stanowią ciężarówki. Rozwój i testowanie zbiorników na wodór i systemów tankowania dla ciężarówek z ogniwami paliwowymi w transporcie dalekobieżnym to pozytywny i ważny krok w kierunku ochrony klimatu w transporcie
- podkreślił dr Volker Wissing, federalny minister ds. cyfryzacji i transportu.
Realizacja projektu CryoTRUCK ma potrwać 3,5 roku, a jego łączny budżet wynosi ponad 25 mln euro. Celem jest opracowanie i przetestowanie pierwszej generacji kriogenicznego systemu przechowywania i uzupełniania sprężonego wodoru gazowego w ciężarówkach zasilanych ogniwami paliwowymi. Dzięki taniemu, kompaktowemu i lekkiemu zbiornikowi CRYOGAS oraz nowemu systemowi szybkiego tankowania wodoru przyszłe ciężarówki dalekiego zasięgu będą w stanie pokonać 1000 km pomiędzy tankowaniami i napełnić zbiornik w 10 minut. CRYOGAS, kriogeniczny gaz o bardzo dużej gęstości, może być wytwarzany z wodoru w stanie ciekłym lub gazowym. Ta technologia może zatem wykorzystywać zarówno istniejącą infrastrukturę przeznaczoną dla wodoru w postaci gazowej, jak i nowo powstającą infrastrukturę ciekłego wodoru.

Firma Cryomotive wnosi w ramach konsorcjum swoją wiedzę w zakresie rozwoju i produkcji technologii kriogenicznego tankowania wodoru. Spółki MAN Truck & Bus i Clean Logistics dysponują doświadczeniem w zakresie testowania ciężarówek prototypowych, a IABG ma wiedzę i doświadczenie potrzebne do testowania zbiornika i technologii tankowania. Trzy katedry akademickie Uniwersytetu Technicznego w Monachium będą wspierać projekt w zakresie modelowania i symulacji, opracowywania koncepcji, materiałów kompozytowych z włókna węglowego, formowania metali i technologii produkcji.

Zbiornik CRYOGAS mieści 80 kg sprężonego wodoru, co umożliwia wytworzenie energii wynoszącej ponad 2600 kWh. Ma być zamontowany w dwóch pojazdach testowych o różnych konfiguracjach osi i układach napędowych. Zbiornik będzie napełniany na pierwszej testowej stacji paliw za pomocą nowo opracowanego systemu szybkiego tankowania.

Źródło: NOW GmbH
Grafika: Clean Logistics SE
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels