Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Jest delegowanie - są niejasności

Utworzona: 2022-02-03


Od 2 lutego w 27 państwach członkowskich UE zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące delegowania kierowców. To ważny etap wdrażania postanowień Pakietu Mobilności I. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) we współpracy ze swoimi członkami i Komisją Europejską od pewnego czasu identyfikuje niejasności związane z pakietem.

Przygotowania do wdrożenia nowych przepisów dotyczących delegowania kierowców były procesem intensywnym i skomplikowanym, w który zaangażowano grupę ekspertów ds. delegowania kierowców utworzoną w ramach KE. Grupa ta reprezentuje zarówno państwa członkowskie, jak i organizacje branżowe, w tym IRU. W wyniku tych prac KE opublikowała pierwszy zestaw scenariuszy obejmujących szereg typowych przypadków.

Służby KE i Europejski Urząd ds. Pracy zasługują na pochwałę za swoje zaangażowanie i profesjonalizm. Przeprowadzono szkolenia dla podmiotów branżowych i organów nadzorczych oraz uruchomiono portal do składania deklaracji delegowania pracowników w transporcie drogowym, z którego mogą korzystać przewoźnicy.

Wciąż pozostaje jednak wiele spraw, które wymagają działania ze strony Komisji, m.in. nie wyjaśniono scenariuszy delegowania w odniesieniu do transportu pasażerskiego i kombinowanego oraz operatorów z państw trzecich. KE nadal nie wdrożyła długo oczekiwanego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji naruszeń. Kolejnym obszarem wymagającym pilnego wyjaśnienia jest ręczna rejestracja przekraczania granicy, która może doprowadzić do powstania zatorów na granicach. IRU domaga się natychmiastowych działań KE w tym zakresie.

Najsłabszym ogniwem wydają się być państwa członkowskie UE, które do drugiego lutego miały opublikować informacje o warunkach delegowania obowiązujących w ich kraju, w tym o wynagrodzeniu kierowców w kraju przyjmującym. Na razie tylko kilka państw udostępniło te informacje i to nie zawsze w sposób przyjazny dla użytkownika. IRU wzywa więc państwa członkowskie UE do podjęcia pilnych kroków w celu jak najszybszego przetransponowania i udostępnienia informacji istotnych dla przewoźników i kierowców - w sposób uporządkowany w kilku językach używanych w UE.

Kolejny kamień milowy w procesie wdrażania Pakietu Mobilności I nastąpi 21 lutego, kiedy to wejdą w życie kluczowe przepisy, m.in. dotyczące kabotażu, w tym wymogu przerwy po wykonaniu każdych trzech operacji kabotażu oraz obowiązku powrotu pojazdu do bazy operacyjnej przewoźnika. IRU ma nadzieję, że KE w odpowiednim czasie wyjaśni zasady dotyczące dostępu do rynku. Niepokoi fakt, że kilka państw członkowskich nie dokonało jeszcze transpozycji kluczowych przepisów do ustawodawstwa krajowego, takich jak wzajemne oddziaływanie nowych przepisów dotyczących kabotażu i transportu kombinowanego.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels