Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wszystko co najważniejsze w jednym miejscu

Utworzona: 2021-12-31


W ostatnich dniach publikowaliśmy sporą dawkę bardzo istotnych informacji zawierających najważniejsze zmiany dla branży transportowej, które zostały wprowadzone w tym roku, bądź zaczną obowiązywać od 2022 roku. Ich skrót poniżej.

📌 Polski Ład coraz bliżej. Obyśmy zdrowi byli
„Ustawa Nowy Ład” zmienia w sumie 26 ustaw, została przygotowana i opublikowana naprędce. Mimo propozycji, a nawet próśb z wielu stron, aby poczekać do 2023 r., już 12 miesięcy wcześniej zacznie obowiązywać. Ten czas miał służyć przedsiębiorcom do przygotowania się na nowe realia, a ustawodawcy być może na poprawienie kilku błędów, jakie już mu wytknięto. Jednak okazało się, że wszystko będzie się dokonywało na „żywym organizmie”. Kolejne miesiące 2022 r. pokażą skutki nowych przepisów podatkowych w Polsce.

📌 Pojazdy do 3,5 tony- przegląd regulacji
Nowe przepisy, które już od następnego roku zrewolucjonizują branżę transportową, nie pozostaną obojętne również dla kierowców wykonujących transport międzynarodowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony. A wszystkiemu „winien” jest Pakiet Mobilności. Największe zmiany przewidziane w tym dokumencie zaplanowano właśnie na nadchodzący rok. Dla „busiarzy” oznacza to obowiązek spełnienia wymogów zawodu przewoźnika drogowego oraz uzyskania licencji wspólnotowej.

📌 Stopy procentowe znowu w górę. Jak wpłynie to na wysokość rat kredytu i leasingu?
Rada Polityki Pieniężnej (RPP) po raz kolejny w ciągu ostatnich miesięcy podniosła wysokość stóp procentowych. Pierwszy niespodziewany wzrost nastąpił w październiku br. z 0,1% do 0,5%. Drugi w listopadzie z 0,5 do 1,25%. Stopa referencyjna od grudnia wynosi natomiast już 1,75%. W poprzednich latach mieliśmy do czynienia z sytuacją odwrotną – RPP trzy razy obniżyła wysokość stóp, co było związane z wybuchem pandemii COVID-19 i chęcią pobudzenia gospodarki. Konsekwencje najnowszych decyzji Rady dotkną wszystkich posiadaczy zobowiązań finansowych. W szczególności z tytułu umowy kredytu, wynajmu długoterminowego i leasingu.

📌 Już teraz przewoźnicy powinni przygotować się do nadchodzących zmian
📌 Co przyniesie przewoźnikom nowy rok?
📌 Luty 2022 i kolejne zmiany dla przewoźników
📌 Maj i lipiec 2022 - kolejne zmiany dla przewoźników
Przyszły rok jawi się wielką zagadką, szczególnie dla przewoźników w transporcie międzynarodowym. Chociaż branża jest przyzwyczajona do ciągłych zmian, często rewolucyjnych (pamiętny MIlog czy LoiMacron), to takiej ilości zmian w tak krótkim czasie jeszcze nie było. Znaczne zaniepokojenie przewoźników oparte jest zasadniczo na dwóch głównych aspektach: obawa o znaczny wzrost kosztów i wprowadzanie na poziomie unijnym nowych przepisów, które mogą być różnie „interpretowane” przez poszczególne Państwa Członkowskie.

📌 Sylwestrowo-noworoczne ograniczenia dla pojazdów ciężarowych
W sylwestrowo-noworoczny weekend kierowcy będący w trasie będą jednak zmuszeni do obowiązkowego postoju związanego z zakazami poruszania się pojazdów ciężarowych. W Polsce zakaz dotyczy pojazdów ciężarowych o dmc ponad 12 t i obowiązuje tylko 1 stycznia w godzinach 8.00-22.00. Przypominamy, że zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Finansów, zakaz w dniu poprzedzającym dzień świąteczny nie dotyczy Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku. Oznacza to, że 31 grudnia pojazdy ciężarowe mogą poruszać się po drogach. W niektórych europejskich krajach ograniczenia dla ciężarówek obowiązują jednak przez cały weekend.

📌 Nowy Ład a jednoosobowa działalność gospodarcza
Polski Ład wprowadza ogromne reformy w prawie podatkowym. Dla pewnej grupy będą one korzystne. Dla niektórych zmiany zaplanowane na nowy rok oznaczają jednak straty i większe obciążenia finansowe. Wśród beneficjentów wskazuje się w szczególności zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, emerytów oraz rencistów. Nowe przepisy nie pozostają obojętne również dla polskich przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To właśnie oni są nimi zaniepokojeni w największym stopniu.

📌 Potencjalne problemy po uruchomieniu systemu Goods Vehicle Movement Service w obrocie towarami pomiędzy UE a GB
System GVMS przenosi transport pomiędzy UE a GB na nowy poziom technologiczny oraz infrastrukturalny. Wprowadzenie jednak nowego systemu od 1 stycznia 2022 roku może powodować wystąpienie szeregu potencjalnych problemów podczas transportu międzynarodowego. Dodatkowo, brak rejestracji do systemu brytyjskiego systemu GVMS spowoduje brak możliwości wejścia na pokład promu labo pociągu wahadłowego i przekroczenia granicy oraz odprawienia towaru.

📌 Był to niezwykle trudny rok
Czas pełen obaw i niepewności związanych z ogłaszaniem prognoz, zapowiedzi oraz realnych zmian - których ilość potrafiła niejednokrotnie zdestabilizować nasze poczucie bezpieczeństwa. Na fali bieżących wydarzeń, wielu polityków wyrażało swoje opinie i formułowało obietnice wprowadzenia rozwiązań, które miałyby stać się panaceum na bolączki branży. W rzeczywistości pojawiające się pomysły i projekty aktów prawnych wywoływały tylko coraz to większe zamieszanie.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels