Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Centrum Księgowości Transportowej

Wiarygodność kontrahenta w transporcie - jak ją sprawdzić?

Utworzona: 2021-12-30


Nieregularne płatności, które niestety nie są rzadkością w branży transportowej to efekt nawiązywania współpracy z nierzetelnymi kontrahentami. Oczywiście pewnych zdarzeń nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jednak dysponując wiedzą o tym, z kim wiążemy się umową, możemy ustrzec się przynajmniej przed częścią negatywnych skutków.

Jako że na co dzień mamy do czynienia z wieloma takimi przypadkami, dzisiaj chcielibyśmy zwrócić uwagę naszych Klientów na to, w jaki sposób mogą oni zweryfikować wiarygodność przyszłych kontrahentów z branży TSL.

Od czego zacząć? KRS i CEIDG

Zanim przystąpimy do zapoznawania się z opiniami w sieci, czy przeglądania internetowych forów, rekomendujemy, aby w pierwszej kolejności zajrzeć do KRS lub CEIDG. To właśnie tam dowiemy się, czy nasz przyszły kontrahent w ogóle istnieje i wciąż działa. Od kiedy prowadzi działalność, jak wygląda jego sytuacja finansowa.

KRS to Krajowy Rejestr Sądowy, w którym znajdują się dane rejestrowe spółek prawa handlowego. Jeżeli więc potencjalny kontrahent prowadzi działalność np. w formie spółki z o.o., akcyjnej, komandytowo-akcyjnej, jawnej, czy partnerskiej, w rejestrze musi widnieć o tym wyraźna wzmianka.
CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. W tym miejscu możemy sprawdzić działających w Polsce przedsiębiorców (osoby fizyczne) oraz wspólników spółek cywilnych.
Biała Lista Podatników – to miejsce pozwalające na sprawdzenie czynnych podatników VAT. To również tam dowiemy się, na jakiej podstawie naszemu kontrahentowi odmówiono rejestracji lub wykreślono go z systemu.
VAT Information Exchange System (VIES) – system VIES jest dedykowany przedsiębiorcom, którzy planują nawiązać współpracę międzynarodową.

Na jakie informacje zawarte w rejestrach powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Adres siedziby – za pomocą Map Google zobaczmy, gdzie dokładnie znajduje się firma/spółka, w jakim budynku lub miejscu jest zlokalizowana. Już na tym etapie możemy zyskać cenne informacje i wstępny „obraz” naszego kontrahenta.

Zarząd i pełnomocnictwo – zweryfikujmy, kto zasiada w zarządzie, kto jest uprawniony do reprezentowania spółki. To właśnie te osoby finalnie będą zobowiązane do dokonania płatności i to z tymi przedstawicielami będziemy kontaktować się przez cały czas trwania zlecenia. W tym miejscu sprawdźmy ponadto, czy w ostatnim czasie nie doszło do zmian w zarządzie.

Sprawozdanie finansowe – aby ocenić kondycję spółki, zapoznajmy się z jej sprawozdaniem finansowym. Spółka powinna składać je raz w roku. Sygnałem ostrzegawczym może być zatem dla nas brak takiego dokumentu.

Pamiętajmy, że to również z rejestru KRS dowiemy się, czy w przypadku spółki nie nastąpiło otwarcie postępowania likwidacyjnego, upadłościowego lub ustanowienia kuratora. W chwili nawiązywania nowej współpracy są to informacje kluczowe.

Jak sprawdzić, czy nasz kontrahent ma długi? Szczegółowych informacji na ten temat dowiesz się z materiału eksperckiego przygotowanego przez Centrum Księgowości Transportowej - TUTAJ.

Źródło: Centrum Księgowości Transportowej
Do ulubionych Centrum Księgowości Transportowej
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels