Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Coraz więcej ciężarówek uszkodzonych przez zmienne warunki pogodowe

Utworzona: 2021-12-24


Tak wynika z analizy szkód zgłoszonych w ciągu ostatnich trzech lat firmy ubezpieczeniowej TT Club.

✔32% przypadków dotyczyło szkód powstałych w wyniku ekstremalnych warunków pogodowych w ramach transportu śródlądowego
✔Miejsca położone w pobliżu wybrzeża są bardziej podatne na incydenty związane z pogodą (68% przypadków), a 16% zgłoszonych szkód to wynik ulewnych opadów deszczu powodujących powodzie
✔74% roszczeń związanych z pogodą dotyczyło uszkodzenia mienia spowodowanych silnymi wiatrami i burzami
✔Szkody w transporcie morskim stanowiły 65% zgłoszonych roszczeń. Częściowo wynika to z czasu, w którym ładunek jest transportowany i narażony na warunki w zmiennych strefach klimatycznych
✔Drugą najbardziej podatną na szkody formą transportu jest transport drogowy, stanowiący 14% wszystkich roszczeń
✔Szkody spowodowane zalaniem składowanego towaru stanowiły 13% zgłoszonych roszczeń; 31% z nich powstało w wyniku powodzi

Niedawne i trwające zjawiska meteorologiczne, szczególnie w rejonie Vancouver, to kolejne przykłady ekstremalnych warunków pogodowych, których częstotliwość stale się nasila. Chociaż wiele burz uważa się za zjawiska występujące sezonowo na określonych obszarach geograficznych – np. w tropikach – globalny łańcuch dostaw jako całość musi przygotować się na pojedyncze, poważne zdarzenia pogodowe. Zazwyczaj siła wiatru jest największa na przybrzeżnych obszarach. Jednak często ryzyko powodzi występuje także w głębi lądu.

Dane dotyczące incydentów zebrane przez firmę ubezpieczeniową TT Club pokazują, że ryzyko uszkodzeń ładunku na półkuli północnej rośnie w ciągu tradycyjnie wilgotnych miesięcy letnich; potwierdzeniem tej tendencji były ekstremalne powodzie na obszarach Europy kontynentalnej, do jakich doszło w lipcu i sierpniu. W ostatnich miesiącach w różnych częściach globu w krótkich okresach zaobserwowano nadzwyczajne ilości opadów, powodujące gwałtowne powodzie i znaczne szkody.

Straty związane z tymi zjawiskami mogą być dalekosiężne; woda jest bezlitosna i ma zdolność przenikania i powodowania znacznych szkód. Woda powodziowa jest zwykle brudna, co dodatkowo zwiększa szkody, a w wielu przypadkach prowadzi do sytuacji zagrażających zdrowiu. Ekstremalne zdarzenia pogodowe mogą być trudne do przewidzenia, ale operatorzy magazynów, terminali i obszarów portowych muszą ciągle aktualizować oceny ryzyka w odniesieniu do zmieniających się warunków klimatycznych- wyjaśnia Peregrine Storrs-Fox, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem w TT Club.
TT zauważa, że nasze ​zrozumienie trendów meteorologicznych, szczególnie w świetle globalnego ocieplenia, ciągle się poprawia. Możliwości monitorowania, rejestrowania i przewidywania tendencji pogodowych będą się nadal rozwijać. Sama wiedza nie zapewni fizycznej ochrony mienia, sprzętu i operacji, ale jeśli będzie wykorzystywana jako istotny element oceny ryzyka, powinna wpływać na podejmowanie decyzji operacyjnych.

Z przeprowadzonej analizy szkód wynika, że 65% zdarzeń, w których doszło do uszkodzenia ładunku po części przyczyną był sposób, w jaki towary są pakowane w kontenery lub jednostki ładunkowe. Dane za rok 2020 sugerują, że 25% uszkodzeń ładunku związanych z zalaniem było spowodowanych przedostaniem się wody do jednostki ładunkowej przez istniejące wcześniej uszkodzenia, które prawdopodobnie powinny zostać zidentyfikowane na etapie pakowania ładunku. Oznacza to, że wielu szkód można uniknąć dzięki solidnej procedurze sprawdzania stanu wstępnego załadunku i zastosowaniu prawidłowych procesów pakowania.

Zmiany klimatyczne to fakt, dlatego też ceny ryzyka przeprowadzane przez interesariuszy łańcucha dostaw muszą koniecznie uwzględniać ekstremalne zjawiska pogodowe, choć są one w dużej mierze nieprzewidywalne. Jednak rozsądne środki zapobiegawcze i stosowanie najlepszych praktyk pozwala w znacznym stopniu uniknąć katastrofalnych konsekwencji w przypadku kolejnej burzy.

Źródło: TT Club
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels