To jednak nie koniec nowości. Od 1 października 2021 roku o zezwolenie na transport specjalny możemy ubiegać się jedynie przez Internet. Wnioski składa się do Duńskiej Dyrekcji Drogowej za pośrednictwem systemu virk.dk.
Formularz zgłoszeniowy znajdziesz TUTAJ 📌
Wnioski można składać w imieniu własnym lub innego przewoźnika. Informacje potrzebne do złożenia wniosku to:
✅ trasa albo wybrany obszar (w przypadku zezwoleń ogólnych),
✅ dane wnioskodawcy i przewoźnika,
✅ typ, masa, wymiary pojazdu,
✅ rodzaj, waga, wymiary towarów,
✅ czas transportu,
✅ załączniki (świadectwo klasyfikacyjne, certyfikaty, przegląd, itp.).
Nowe regulacje oznaczają dla firm transportowych oraz przewoźników konieczność zapoznawania się z kolejnymi procedurami i przystosowania do nowej biurokracji. Jeśli transport odbywa się przez kilka krajów skandynawskich, należy przy tym pamiętać, że w każdym z nich obowiązują inne wymogi, jakie trzeba spełnić.
Kiedy wymagane jest zezwolenie na wykonywanie transportu specjalnego w Danii?
Przewoźnik jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na transport specjalny w Danii, jeżeli przekroczy on ustalone kryteria. Do pewnych wartości możliwe jest natomiast poruszanie się na terenie tego kraju z ładunkami nienormatywnymi bez konieczności posiadania dodatkowych zgód.Zezwolenie na transport specjalny jest konieczne, gdy zostaną przekroczone następujące parametry (długość x szerokość x wysokość, masa całkowita):
✅ ciągnik z naczepą bez rozciągu: 16,5 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
✅ ciągnik z naczepą rozciąganą bez osi skrętnych: 22 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
✅ ciągnik z naczepą rozciąganą z osiami skrętnymi: 30 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
✅ samochód ciężarowy z przyczepą: 18,75 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t.
Jeżeli waga transportu przekroczy 48 ton, poza samym zezwoleniem przewoźnik musi posiadać także certyfikat klasyfikujący.
Zezwolenia wydawane w Danii to zezwolenia krótkoterminowe. Wystawia się je na określoną trasę oraz czas. Uzyskanie zezwolenia długoterminowego jest możliwe, jednak wymaga zaistnienia określonych okoliczności oraz ich udokumentowania.
A co z zezwoleniem na pilotaż w Danii? Tego dowiecie się w dalszej części eksperckiego materiału przygotowanego przez Kancelarię Transportową Legaltrans - TUTAJ.
Autor: Kancelaria Transportowa Legaltrans