Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Gruntowny przegląd zasad szkolenia kierowców zawodowych zapobiegnie niedoborom?

Utworzona: 2021-11-19


Zgodnie z zapowiedzią brytyjskiego rządu, przegląd ma na celu poprawę obowiązkowych szkoleń ustawicznych dla kierowców samochodów ciężarowych oraz autobusów i jest częścią programu obejmującego 30 działań, które mają wspierać sektor transportu drogowego i zachęcić więcej osób, aby wróciły do zawodu.

Obecnie kierowcy co 5 lat muszą przechodzić 5-dniowe szkolenia okresowe, aby zachować swoje uprawnienia do prowadzenia pojazdów ciężarowych i autobusów zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa drogowego. Szkolenie, będące inicjatywą UE, jest obowiązkowe w ramach tzw. systemu certyfikacji kompetencji zawodowych kierowcy.

Chociaż jego celem jest utrzymanie wysokich standardów, niektórzy kierowcy muszą sami opłacić szkolenie i nie otrzymują wynagrodzenia za udział w kursie. Informacje zwrotne docierające z branży sugerują, że taka sytuacja zniechęca wielu kierowców, którzy odeszli z zawodu, do powrotu.

W planowanym przeglądzie rząd chce rozważyć, w jaki sposób można zaktualizować proces szkolenia, aby zmniejszyć obciążenie kierowców – zarówno powracających, jak i nowych – oraz mieć pewność, że nie stanowi on przeszkody na drodze tych, którzy chcieliby podjąć pracę w tym sektorze, szczególnie biorąc pod uwagę rządowe działania mające na celu wzmacnianie łańcucha dostaw i walkę z problemem niedoboru kierowców w Wielkiej Brytanii.

Aby zachęcić większą liczbę osób do powrotu i przyciągnąć nowych kierowców, rząd współpracuje z zainteresowanymi podmiotami, aby w całym kraju wybrać parkingi dla ciężarówek, na których w ciągu nadchodzących miesięcy będzie można zainstalować udogodnienia, takie jak tymczasowe toalety, prysznice i zaplecze cateringowe. Rząd spodziewa się również, że władze lokalne rozważą nowe propozycje inwestycyjne dotyczące parkingów i zobowiązał się do przeglądu wytycznych, które w tym pomogą.

Działania w tym zakresie będą mogły być realizowane dzięki 32,5 mln funtów, które niedawno przeznaczono w budżecie na zapewnienie lepszych udogodnień dla kierowców samochodów ciężarowych w całym kraju. Dodatkowo, istniejący fundusz wsparcia transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej ma zostać zasilony kwotą 500 000 funtów w okresie 2021–2022, co powinno wzmocnić łańcuchy dostaw w kraju. Dotacje dostępne z tego funduszu mają zachęcić prywatne firmy przewozowe do przenoszenia większej ilości towarów z dróg krajowych na kolej lub śródlądowe drogi wodne. Dodatkowe finansowanie stwarza możliwość usunięcie z dróg 29 000 ciężarówek z towarami do końca marca 2022 r.

Wśród innych środków, które już podjęto w celu wsparcia branży transportowej, należy wymienić usprawniony proces egzaminów na prawo jazdy, zwiększoną o 90% liczbę dostępnych cotygodniowych testów egzaminacyjnych na samochody ciężarowe, oraz uruchomienie intensywnych kursów dla 5000 nowych kierowców zawodowych.

Agencja DVLA obsłużyła ponad 40 000 wniosków o wydanie prawa jazdy na samochody ciężarowe w ciągu zaledwie 4 tygodni, a wnioski nie wymagające skomplikowanych badań lekarskich są rozpatrywane w ciągu zaledwie 5 dni roboczych. Na terenie całego kraju agencja przeprowadza tygodniowo o 1350 więcej egzaminów niż normalnie.

Wszystkie te środki przynoszą realne skutki. Świadczy o tym nie tylko fakt, że wnioski o wydanie zawodowego prawa jazdy są przetwarzane w normalnym czasie 5 dni bez zaległości, ale w ciągu ostatnich 3 tygodni odnotowano 90% wzrost liczby osób, które co tydzień proszą o wydanie zestawu dokumentów wymaganych do ubiegania się o zawodowe prawo jazdy.

Źródło: gov.uk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels